جام جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

رسانه ها، بایدها و نبایدهای اخلاقی در انتخابات

مسئول ستاد انتخابات رسانه ملی اعلام کرد:

برنامه های شبکه های سیما برای برگزاری انتخابات پرشور

مسئول ستاد انتخابات سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه ریزی های رسانه ملی برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بر حفظ سیاست بی طرفی این رسانه تاکید کرد.
کد خبر: ۸۶۷۴۸۷
برنامه های شبکه های سیما برای برگزاری انتخابات پرشور

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر ملکی مسئول ستاد انتخابات سیمای جمهوری اسلامی در تشریح اقدامات صدا و سیما برای زمینه سازی یک انتخابات پرشور در اسفند ماه امسال گفت: رسانه ملی در این دوره از انتخابات هم تلاش خواهد کرد با رعایت حفظ بی طرفی کامل، در جهت افزایش بصیرت و آگاهی مخاطبان و اطلاع رسانی حد اکثری در برنامه های مختلف حرکت کند.

وی از برنامه ریزی گسترده برای تولید و سیاست گذاری برنامه های انتخاباتی شبکه های مختلف سخن گفت و افزود: در این برنامه ریزی برای هر یک از شبکه ها با توجه به ماموریت هایشان تقسیم کار شده و بسته به نیاز مخاطبانشان به موضوع انتخابات خواهند پرداخت.

ملکی تولید انیمیشن های کوتاه مدت، اینفوگرافی ها و موشن گراف های روشنگرانه را از جمله برنامه های ستاد انتخابات برای مخاطبان شبکه های سیما دانست و افزود: در تقسیم برنامه های انتخاباتی، بخشی از این برنامه ها ویژه انتخابات تولید می شوند و برخی از این کار ها نیز به برنامه های روتین شبکه ها سپرده می شود که باید با دعوت از میهمان ، تولید گزارش و آیتم های کوتاه به اطلاع رسانی در این زمینه بپردازند .

به گفته مسئول ستاد انتخابات سیما، امسال علاوه بر برنامه ریزی برای مشارکت رسانه ملی در برگزاری انتخاباتی سالم و پر شور، تلاش کرده ایم برای پیشگیری از موازی کاری شبکه ها، تعریفی جامع در حوزه محتوا ارائه دهیم که سرفصل بندی کلی ماموریت شبکه ها در همین راستاست.

وی از پیش بینی تولید 503 ساعت برنامه انتخاباتی به عنوان بخشی از فعالیت های ستاد انتخابات سازمان یاد کرد که قرار است در قالب برنامه هایی که شبکه ها موظف به تولید آن برای خود هستند و برنامه هایی که ستاد انتخابات برای پخش در شبکه های مختلف در نظر می گیرد تولید شوند.

در بخشی از این برنامه ها آشنایی مردم با نحوه مشارکت در انتخابات، انتخاب اصلح و ملاک های آن، تفکیک انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،نحوه رای دادن برای رای اولی ها و مدارک لازم برای مشارکت در هریک از انتخابات پیش رو آموزش داده می شود و در بخشی از آن ها موضوع انتخابات،چگونگی مشارکت جناح ها و احزاب،تشریح وضع منطقه و جهان و تاثیر انتخابات ایران بر این شرایط و موضوعات کلی تر ارائه خواهد شد .

به گفته دکتر ملکی، 398 ساعت برنامه انتخاباتی قرار است در شبکه های سیما تولید شوند که شامل برنامه های تولیدی، برنامه های روتین و گزارش ها و آیتم های کوتاه مدت می شود. ستاد انتخابات سیما نیز 103 ساعت برنامه را تولید می کند تا همه شبکه ها، این ویژه برنامه ها را برای مخاطبانشان پخش کنند. این برنامه ها بیشتر در قالب آیتم های کوتاه ساخته می شوند.

دکتر ملکی همچنین از برنامه ریزی برای اختصاص زمان برای نامزد های انتخابات مجلس خبرگان در شبکه های سیما خبر داد و افزود: پس از روشن شدن نتایج شورای نکهبان برای تائید صلاحیت ها برنامه هایی برای اختصاص زمان به نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان داریم .

وی در پاسخ به این پرسش که؛ در بحث نحوه بررسی هیئت نظارت؛ آیا سازمان اجازه ورود به نحوه تایید یا رد صلاحیت افراد چه در مجلس و چه خبرگان را دارد و آیا درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد نیز برنامه‌هایی تولید خواهد شد یا خیر و اینکه چه ضمانتی وجود دارد افرادی که هم‌اکنون در مجلس و خبرگان حضور دارند و برای دوره بعد نیز کاندیدا هستند، هم‌اکنون از تریبون صداوسیما برای تبلیغات خود استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نکنند؟ گفت: ما کار نظارت را به دو روش انجام دادیم:اول اینکه کارشناسانی که در اتاق فکر ستاد انتخابات هستند؛ قضاوت می‌کنند و دوم مرکز نظارت ارزیابی سازمان، نظارت لازم را انجام می‌دهد. مکانیزم طراحی برنامه‌های انتخابی‌مان به گونه‌ای است که بعد از پخش، شبکه‌ها را رصد و نوع کارشان را ارزیابی می‌کنیم. البته در صداوسیما اینگونه نیست که دلایل رد صلاحیت نامزدها را مطرح کنیم و در هیچ دوره‌ای نیز چنین نبوده و در حال حاضر هم اینطور نخواهد بود.

ملکی افزود: قانون انتخابات مجلس در بند59 یادآور می‌شود که تبلیغات کاندیدا در برنامه‌های مختلف صداوسیما اکیداً ممنوع است البته این به معنای عدم حضور نیست بلکه به معنای عدم تبلیغات است. کسانی ممکن است جزء نمایندگان مجلس در دوره فعلی باشند و به هر دلیل در رسانه‌ی ملی حاضر شوند که به علت مسئولیت فعلی افراد است اما تأکید آقای سرافراز این است که تصاویر آنان نیز به‌طور لانگ‌شات باشد و تبلیغی انجام نشود و ما هم در این زمینه نظارت حداکثری را داریم.

وی درباره نحوه گفتگو با نامزدهای انتخاباتی و انتخاب برخی مجریان خاص برای برخی کاندیداها در حوزه خبرگان و مجلس نیز یادآور شد: هرگز مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمی‌شود.لزوما محورهای گفتگوها به مجریان داده خواهد شد اما هرگز دخالتی در نحوه گفتگو انجام نمی‌شود و هرگز اینگونه نیست که یک مجری خاص برای فلان شخص خاص انتخاب شود. از این جهت اطمینان لازم را می‌دهیم که رسانه‌ی ملی در سلامت کامل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها