205 نماینده مجلس در نامه ای به رئیس‌جمهور خواستار شدند

ضرورت حل مشکل رکود بی ‌سابقه اقتصادی و اشتغال‌ زایی

در 2 برنامه تیتر امشب و گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام شد:

تاکید کارشناسان بر اقدام جدی و فوری دولت در مقابله با رکود

کارشناسان اقتصادی با حضور در دو برنامه تیتر امشب شبکه خبر و گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی موضوع رکود اقتصادی پرداخته و بر اقدام جدی و فوری دولت در این زمینه تاکید کردند.
کد خبر: ۸۶۶۹۷۹

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، دکتر طهماسب مظاهری اقتصاددان در برنامه تیتر امشب سه‌شنبه شب،درباره نامه نمایندگان مجلس به دولت درباره رکود اقتصادی افزود: محتوای این نامه مجلس درست است، اما این‌که در نامه گفته‌اند رکود بی‌سابقه است، بی‌سابقه نیست. زیرا در دو دولت قبلی تمامی نهادهای اقتصادی فتنه کردند و دولت قبلی فتنه اقتصادی کرد. البته آقای روحانی باید تدبیر می‌کرد و با در پیش گرفتن برنامه‌های اقتصادی رکود را مهار می‌کرد.

وی تصریح کرد: یک نکته مثبت نامه مجلس و نامه چهار وزیر این بوده که مجلس با نوشتن این نامه اعلام آمادگی می‌کند که دولت هر تصمیمی برای رفع رکود بگیرد، مجلس به او کمک می‌کند. کار ناقص دولت این بود که یک برنامه کوتاه‌مدت و تسکین‌دهنده در نظر گرفت که موفق هم نبود، اما اشکال بزرگ‌تر این بود که دولت اصلا کار درمانی هم نکرد. دولت باید برای این کار یک برنامه جدی و فوری داشته باشد.دکتر محمد خوش‌چهره، اقتصاددان در ادامه برنامه تیتر امشب درباره نامه نمایندگان مجلس به دولت گفت: این‌که مجلس دغدغه‌های خود را مطرح و دنبال کند یک وظیفه است و نوشتن نامه نشان‌دهنده این است که مذاکرات رودررو نتوانسته جواب دهد.این اقتصاددان ادامه داد: ما قبول داریم که دولت وارث شرایط نامناسب اقتصادی است یعنی نرخ بیکاری و تورم بالا بوده، اما خود دولت با این شرایط پذیرفت که سکان قوه مجریه را به دست بگیرد. در حال حاضر هم رکود است و هم تورم، اما دولتمردان روی یک فاکتور تمرکز می‌کنند و برای کاهش تورم، کنترل رکود را از دست داده‌اند و رکود تشدید شده و این بیکاری ماحصل رکود است.

خوش‌چهره با تاکید بر این‌که نباید دولت را فشل و وابسته به درآمدهای نفت خام تلقی کنیم، اضافه کرد: عصاره اقتصادمقاومتی این است که به درآمدهای نفتی متکی نباشیم. باید بپذیریم که اشتباه تاکتیکی دولت این بوده که تورم را هدف قرار داده است.

کاهش تورم به تولید کمکی نکرده است

همچنین سیدمصطفی صفاری، کارشناس اقتصادی هم با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب با بیان این‌که صندوق بین‌المللی پول، رکود تا منفی 5/0 درصد را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است، گفت: در دو سال قبل قیمت حامل‌های انرژی، نرخ سود تسهیلات و مالیات‌ها را افزایش دادیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: اکنون تورم مهار شده، اما رکود اقتصادی عمیق‌تر شده و این کاهش تورم به تولید کمکی نکرده است.

وی با انتقاد از این‌که تولیدکننده‌ها در ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی حضور ندارند، تصریح کرد: باید از تولیدکنندگان نیز در این ستاد حضور داشته باشند و راهکارهای آنها مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این برنامه، شاپور محمدی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: دولت کارهای جدی و زیادی را هم برای طرف تقاضا و هم عرضه انجام داده است، اما چون ثبات اقتصادی شرط اول است دولت مهار تورم و ثبات ارز را سیاست خود قرار داد و با موفقیت آن را به‌پیش برد سپس روی سیاست‌های عرضه کار کرد.

وی ادامه داد: با افزایش سهولت کسب و کار، رتبه ایران از این نظر از 152 به 118 کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها