تیم‌های لیگ برتری به استقبال خریدهای زمستانی می‌روند

مردان ثانویه

منتظر خبر عجیبی نیستیم، هیجانی به‌اندازه روزهای تابستانی هم نداریم. فوتبال مانند همه اجزای دنیا‌ در سرما فرو می‌رود و کمتر اتفاقی می‌تواند در ذات آنها تحرکی حتی کوچک ایجاد کند. با این حال فوتبال این قابلیت را دارد که با یک جابه جایی کوچک‌ یخ خود را بشکند و هیجانش را فوران کند. در ژانویه، بار دیگر فوتبال دست به جیب می‌شود و آنچه طی چند‌ماه از آغاز فصل جدید به دست آورده، برای ستاره‌هایش خرج می‌کند. اگرچه ولخرجی‌ها به حد و اندازه پنجره نقل و انتقالات تابستانی نمی‌رسد و احتمال جابه‌جا شدن بازیکنان سرشناس کمتر است، اما بازهم تلاش 30‌روزه باشگاه‌ها برای رفع کمبودهای خود و ایجاد تغییرات تاکتیکی در یکی از جذاب‌ترین مقاطع تقویم سال در نوع خود جالب توجه است.
کد خبر: ۸۶۶۴۵۵

حالا که کمتر از دو هفته به کلید‌خوردن آغاز فرصت نقل و انتقالات فوتبالی در میان فصل باقی‌مانده، موج رایزنی‌های پشت‌پرده و اظهارنظرهای علنی درباره اتفاقات پیش رو در بازار نقل و انتقالات زمستانی به راه افتاده است.

راه چاره مربیان

اگرچه احتمال جابه جایی بازیکنان بزرگ نسبت به فصل تابستان در این مقطع کمتر است، اما بازهم شاهد آن هستیم که چهره‌های سرشناسی در همین مدت کوتاه تیم خود را عوض می‌کنند. یکی از دلایلی که بازیکنان کمتر تمایل دارند در زمستان دست به تعویض خود بزنند، قوانین یوفا در مورد لیگ قهرمانان اروپاست که اجازه نمی‌دهد یک بازیکن در یک فصل برای دو باشگاه متفاوت به میدان برود. همچنین بازیکنی که به‌تازگی وارد تیم جدیدی می‌شود، نمی‌تواند همچون بازیکنانی که یک نیم‌فصل را کنار هم سپری کرده و به هماهنگی رسیده‌اند، عمل کند و این بی‌تجربگی به شکست انتقال وی منجر می‌شود. با وجود این دلایل، مربیان کار خود‌ را انجام می‌دهند و آنها تنها به این فکر هستند که از این فرصت محدود برای جبران خلاءها و برطرف کردن مشکلات ترکیب و تاکتیک تیم‌شان استفاده کنند. به همین دلیل ژانویه‌، ماه نزاع میان مربیان و مدیران با بازیکنانی است که دوست ندارند باشگاه‌های خود را ترک کنند، اما به‌دلیل برخی تصمیمات ناچار به انجام این کار می‌شوند.

چقدر پول خرج می‌شود؟

در دو فصل گذشته بیش از 130 میلیون پوند توسط تیم‌های لیگ برتری در پنجره نقل و انتقالات زمستانی هزینه شده است. با این حال این میزان هزینه نسبت به سه فصل 2008، 2009 و 2011 که قراردادهای زیادی بسته و پول‌ها به صورت دیوانه‌واری خرج شدن‌، به مراتب کمتر است. در آن سال‌ها بازیکنان بزرگی میان لیگ‌های مختلف جابه‌جا شدند. پس از وضع قوانین اقتصادی جوانمردانه توسط یوفا، باشگاه‌های ثروتمند فوتبال به سمتی پیش رفتند که خریدهای خود را به تابستان موکول کنند، چراکه در آن مقطع فرصت تصمیم گیری و چانه‌زنی بیشتر است و با دستی باز می‌توانند وارد بازار نقل و انتقالات شوند. در لیگ برتر انگلیس هم غول‌های سنتی جزیره با وجود این قوانین دیگر دلیلی برای ولخرجی پیدا نمی‌کنند و از جاه‌طلبی‌های خود کاسته‌اند. با این حال پیش‌بینی می‌شود تیم‌هایی چون چلسی، منچستریونایتد و منچسترسیتی در ژانویه پیش رو سرشان شلوغ باشد. شاید هم آرسن ونگر سراغ پدیده 17 ساله سوئدی برود که در لیگ دسته دوم این کشور بازی می‌کند و پیش از این قول خرید این بازیکن را به هوادارانش داده بود. در عین حال ضربه شدیدی که به نحوه قراردادهای تلویزیونی وارد شد، فصل بعدی را هم تحت تاثیر قرار داده و همین مساله روی درآمد تیم‌های بالانشین تاثیر می‌گذارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود تجارت زمستانی در میان تیم‌های پایین جدولی از جمله نیوکاسل، ساندرلند و استون ویلا داغ‌تر باشد؛ تیم‌هایی که در وضعی اسفناک قرار داشته، اما پول بهتری برای خرج کردن در اختیار دارند.

قیمت‌های غیرواقعی

در حالت کلی خریدهای ژانویه نسبت به تابستان با ریسک بیشتری همراه است. بازیکنان زمان کمتری برای تطبیق با تیم جدید خود دارند و از سوی دیگر قیمت‌ها به‌طور تصنعی افزایش پیدا می‌کند، چراکه باشگاه‌ها همگی برای خرید و فروش در این مقطع بی‌رغبت هستند و تنها از ناچاری تن به چنین وضعیتی می‌دهند به همین دلیل قراردادها به سرعت بسته می‌شود و قیمت‌ها واقعی نیست. ژانویه گذشته قراردادهای بزرگی بسته شد که از‌جمله آنها انتقال خوان کوادرادو از فیورنتینا به چلسی با حدود 22 میلیون پوند بود؛‌ بازیکنی که تنها در چند بازی به کار گرفته شد و در همین تابستان بار دیگر به ایتالیا بازگشت. یا ویلفرد بونی که با 28 میلیون پوند از سوانسی راهی سیتی شد، اما به ندرت با پیراهن این تیم دیده شد.

احتمالات 2016

در میان تیم‌های بزرگ لیگ برتر رقابتی برای بازیکنی مشترک وجود ندارد، اما انتخاب هایشان در نوع خود جالب است. همین چند روز قبل بود که آرسن ونگر در مصاحبه‌ای از تمایل انتقال لارس بندر به امارات خبر داد و عنوان کرد این کار را در پنجره نقل و انتقالات زمستانی انجام خواهد داد. این هافبک جوان تیم بایرلورکوزن یکی از نامزدهای جانشینی فرانسیس کوکولینی است که به دلیل مصدومیت لیگامنت زانو دو ماه از میادین دور خواهد بود و مربی فرانسوی توپچی‌ها به دنبال جانشینی برای وی است. لورکوزنی‌ها برای این هافبک 26 ساله و آینده‌دار فوتبال آلمان، 15 میلیون پوند قیمت‌گذاری کرده‌اند.

آبی‌پوشان لندن گریژمان را می‌خواهند

شایعات در مورد این انتقال بزرگ همچنان رو به افزایش است و گریژمان طی چهار ماهی که از آغاز فاجعه بار فصل جدید برای چلسی گذشته، از زیر نظر آبی‌های لندن خارج نشده است و حالا در آستانه ‌ ژانویه، این شایعات به بیشترین مقدار خود رسیده است. عملکرد ضعیف چلسی در نیم‌فصل اول مشکلات مالی قابل توجهی را برای آبراموویچ به وجود آورده که باعث شده خرید گریژمان هم تحت تاثیر همین مشکلات مالی قرار بگیرد.

بدون شک گریژمان می‌تواند با استعدادی که دارد مانند یک جرقه در چلسی باشد، اما این در شرایطی رخ می‌دهد که آبراموویچ حاضر باشد برای انتقالش به لندن 50 میلیون پوند به اتلتیکومادرید بپردازد.

در منچستر اوضاع متفاوت است.سیتی مانند تعداد انگشت شماری از باشگاه‌های فوتبال اروپا در فوتبال مدرن، قدرت مالی فوق‌العاده‌ای دارد و این باعث می‌شود مانوئل پلگرینی با خیالی آسوده وارد بازار نقل و انتقالات شود و هر بازیکنی را که می‌خواهد‌ جذب کند. برای او بازیکنان بزرگ در تابستان و زمستان در دسترس هستند و می‌تواند هر کدام را که می‌خواهد، جذب کند.‌ اکنون این مرد شیلیایی خواهان به‌خدمت گرفتن ایسکو از رئال‌مادرید است. پیشنهاد سیتی به این بازیکن اسپانیایی قابل توجه است؛ پلگرینی برای جلب توجه این بازیکن حقوق چشمگیری پیشنهاد نداده، اما در عوض به وی قول داده تا به طور عمده در ترکیب ثابت منچستری‌ها به میدان برود تا بتواند به پیشرفت خود ادامه دهد. اگرچه او در فرصت‌هایی که به دست آورده خودش را نشان داده، اما این بازیساز اسپانیایی فاصله قابل توجهی برای رسیدن به پیراهن تیم اول لوس بلانکوس دارد. پلگرینی برای خرید این بازیکن به پرداخت 35 میلیون پوند نیاز دارد که بخشی از آن به باشگاه قبلی وی یعنی مالگا اختصاص پیدا می‌کند، اما بعید نیست ایسکو زمستان را در اتحاد آغاز کند. در طرف دیگر شهر طبق گزارش‌ها، توماس مولر آخرین فوق‌ستاره‌ای است که در رادار مربی هلندی یونایتدی‌ها قرار گرفته است. فن‌خال 64 ساله که طی سال‌های 2009 تا 2011 در بایرن مونیخ با مولر همکاری داشته، تلاش دارد با جذب این بازیکن منچستریونایتد را در اروپا به قدرت بازگرداند.

با این حال گواردیولا از حالا هشدار داده که هر‌گونه پیشنهادی در مورد یکی از بهترین بازیکنان خود طی فصل‌های اخیر را رد می‌کند. با این حال شیاطین سرخ قصد اغوا‌کردن مونیخی‌ها با پیشنهاد 80 میلیون پوندی را دارند.‌

منبع: تلگراف

عرفان خماند

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها