رئیس‌جمهوری روسیه طی سخنرانی خود در کنفرانس سالانه پرسش و پاسخ به خبرنگاران بین‌المللی در مسکو با هشدار به ترکیه تأکید کرد:اگر قبلا ترکیه مدام حریم هوایی سوریه را نقض می‌کرد، حالا اجازه دهید ببینیم با وجود سامانه پدافند هوایی ما باز هم می‌تواند این کار را انجام دهد.
کد خبر: ۸۶۵۰۹۰
ترکیه اگر جرات دارد حریم هوایی سوریه را نقض کند

ولادیمیر پوتین در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه فردا در نیویورک، با اعلام این که «موضع روسیه در قبال سوریه تغییر نخواهد کرد» تأکید داشت: ما همچنان به حمایت خود از ارتش سوریه و دولت این کشور در مقابله با نیروهای تروریستی ادامه می‌دهیم. تمام گروه‌های فعال در سوریه که در حال مبارزه علیه داعش هستند می‌توانند از حمایت ما برخوردار باشند.

وی افزود: ما از گفت‌وگوها در سوریه حمایت می‌کنیم همچنین از برگزاری انتخابات در این کشور نیز حمایت خواهیم کرد اما این مردم سوریه هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند. این بهترین راه حل است.

پوتین همچنین به مسئله سرنگونی جنگنده «سوخو 24» اشاره کرد و گفت: آنها [مقامات ترکیه‌ای] تصور کردند که ما عرصه را خالی خواهیم کرد و از صحنه عقب‌نشینی خواهیم کرد! اما نه، روسیه چنین کشوری نیست. ما حضور خود در سوریه را افزایش داده‌ایم و شمار هواپیماهای نظامی مستقر خود در این کشور را نیز بیشتر کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری روسیه علاوه‌براین با هشدار به ترکیه گفت: هیچ سامانه پدافند هوایی روسی در آنجا نبود، اما هم اکنون ما سامانه اس-400 را در سوریه مستقر داریم. اگر قبلا ترکیه مدام حریم هوایی روسیه را نقض می‌کرد، حالا اجازه دهید ببینیم با وجود سامانه پدافند هوایی ما باز هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

پوتین در این کنفرانس خبری تاکید کرد که کشورهای غربی و ترکیه داعش را در عراق به وجود آوردند تا بتوانند به نفت این کشور دست پیدا کنند.

پوتین افزود: مقامات ترکیه به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند و وضع را وخیم تر کردند. پس از سرنگونی جنگنده روسی ترکیه با ما تماس نگرفت. دولت ترکیه می توانست با ما پیش از سرنگونی هواپیما تماس بگیرد، اما آنچه ما را ناخرسند کرد توسل آنکارا به ناتو بود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: سرنگونی هواپیمای روسی اقدامی از سر خصومت و دشمنی بود و من علت اقدام ترکیه را در سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه بر فراز سوریه درک نمی‌کنم. در پی سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه ، هیچ چشم اندازی برای بهبود روابط با مقامات کنونی حاکم بر ترکیه نمی‌بینم. این برای ما بسیار دشوار است که با کادر رهبری کنونی حاکم به ترکیه به توافق برسیم.

پوتین تاکید کرد : آنها با این کار واقعا چه چیزی به دست آوردند ؟ شاید با این اقدام فکر می کردند ما از سوریه خارج می شویم. ولی غافل از اینکه روسیه چنین کشوری نیست.

وی خاطر نشان کرد: ما حضور نظامی خود را در سوریه پس از سرنگونی هواپیمای تقویت کردیم و اگر ترکیه ایها جرات دارند در حریم هوایی سوریه به پرواز درآیند.

وی در ادامه افزود: مقامات ترکیه به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکردند بلکه تنها شرایط وخیم تر شد. زمانی که ما برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم از پشت به ما خنجر می‌زنند و هیچ بارقه امیدی برای بهبود روابط با ترکیه نمی‌بینم.

پوتین همچنین تاکید کرد: مقامات ترکیه از تندروها در خاک کشورشان حمایت می‌کنند و غیرممکن است که بتوان با رهبران کنونی این کشور در ارتباط بود.

وی عنوان داشت: ما به حملات هوایی خود علیه داعش در سوریه تا زمان دستیابی به روند انتقالی ادامه می دهیم.

پوتین همچنین تاکید کرد: حملات هوایی ما در سوریه از نیروهای مسلح مخالف که علیه داعش مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند. ما نیاز به ایجاد پایگاه در سوریه نداریم و زمانی که بخواهیم کسی رامورد هدف قرار بدهیم این کار را می‌کنیم. ما می توانیم پس از نابود کردن تروریسم، نیروهای خود را در مدت دو روز از سوریه خارج کنیم. به حملات هوایی در سوریه تا زمانی که ارتش این کشور به مبارزه با تروریسم ادامه دهد، ادامه خواهیم داد. ترکیه پس از سرنگون کردن هواپیمای نظامی ما چه انتظار داشت؟ آیا تصور می کرد ما از سوریه فرار خواهیم کرد؟

پوتین عنوان داشت: ما پیشتر نیز اعلام کردیم که باید تلاش‌های ارتش سوریه و برخی گروه‌های مسلح علیه داعش متحد و یکپارچه شود.

وی در ادامه افزود: هیچ راهکاری برای حل بحران سوریه به جز راهکار سیاسی وجود ندارد و داعش در حال حاضر حتی در آمریکا نیز حضور دارد. داعش نفت را از طریق کردستان عراق به ترکیه قاچاق می‌کند.

پوتین درباره ادامه و افزایش بودجه حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: بسیاری بر این باورند که ما باید پایگاه نظامی در سوریه داشته باشیم. ما در این رابطه با شرکای غربی خود نیز صحبت کرده‌ایم. مسئله مبارزه با تروریسم دغدغه اصلی ما است. موضوع موشک و استفاده از بمباران موشکی علیه داعش کاملا ضروری است اما اینکه ما به طور دائمی بخواهیم در خاورمیانه حضور داشته باشیم،‌این البته مسئله‌ای است که به نظر من در حال حاضر صحبت درباره آن لزومی ندارد.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره مبادله نظامیان به اسارت گرفته شده در اوکراین گفت: نیروهای روسی ای هستند که مأموریت‌هایی در اوکراین دارند اما این به معنای حضور نظامی ما در اوکراین نیست. ما فکر می کنیم اگر مبادله‌ای باید اتفاق بیفتند باید متوازن باشد. ما باید با شرکای خود در این رابطه صحبت کنیم. هر توافقی که به رضایت طرفین بیانجامد ما از آن استقبال خواهیم کرد. رئیس‌جمهور اوکراین باید بداند که هر توافقی نیازمند رضایت هر دو طرف است.

وی افزود: تا خصوص در خصوص نظامیان روسی که در اوکراین هستند،‌صحبتی صورت نگرفته است اما اینکه نظامیان ما در اوکراین مجرم شناخته شوند و با آنها همچون مجرمان برخورد شود، این اصلا عادلانه نیست و به اعتقاد من در این رابطه باید صحبت‌ها و مذاکراتی صورت گیرد تا اسرای طرفین طی توافقی رضایت بخش هر چه زودتر آزاد شوند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد، اطلاعات موجود از این امر حکایت دارد که اقتصاد روسیه نقطه اوج بحران را پشت سر گذاشته و نشانه‌هایی از ثبات در اقتصاد این کشور مشاهده می‌شود.

وی در این نشست بر لزوم تعدیل بودجه سال 2016 روسیه بر اساس ادامه روند کاهشی قیمت حامل‌های انرژی تأکید کرد.

پوتین معتقد است که چشم انداز قیمت بشکه‌ای 50 دلار برای قیمت نفت در سال 2016 پیش‌بینی بسیار خوشبینانه‌ای است و احتمالا قیمت نفت بسیار پایین‌تر از این مقدار خواهد بود. از همین رو لازم است تا بودجه سال 2016 بر همین اسال تغییر کند.

در این کنفرانس مطبوعاتی بیش از یکهزار و 400 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت داشتند. این کنفرانس سالانه از شبکه‌های تلویزیونی «روسیا 1»، «روسیا 24»، «شبکه یک تلویزیون روسیه» و ایستگاه‌های رادیویی «رادیو راشا»، «مایاک» و «وستی اف ام» به صورت زنده پخش کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی شیخی
-
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
۰
۰
درود بر پوتین جنگنده ی واقعی با داعشیان ...

لعنت ابدی خدا بر اردوغان منافق

منافقین كور دل از كفار هزاران درجه بدترند

نیازمندی ها