معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده به صورت آزمایشی در چند شهرستان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۵۰۶۶
آغاز طرح آزمایشی کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده

احمد میدری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا افزود: این طرح به صورت گسترده برای افراد زیادی صادر می شود و زیرساختهای اطلاعاتی صورت گرفته و هماهنگی بین نهادها در مراحل پایانی است که امیدواریم با مشکل اجرایی مواجه نشویم.

وی گفت: در مرحله نخست بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوق کشوری تحت پوشش این طرح قرار دارند و در واقع اولویت نخست ما در اجرای این طرح این دو قشر است.

میدری درباره گروههای هدف این طرح نیز گفت: تلاش اصلی ما این است که جامعه که تحت پوشش این طرح قرار می گیرد افزایش بدهیم و با سازمانهای ذیربط گفتگو و مذاکراتی صورت گرفته تا اقشار کم درآمد و ضعیف شناسایی و تحت پوشش این طرح قرار گیرند و یارانه آنها نیز ضمانت بازپرداخت اقساط باشد.

وی افزود: کسانی که حق بیمه پرداخت می کنند و کارگران ساختمانی را تلاش می کنیم که تحت پوشش قرار گیرند و مستمری بگیران نیز باید تحت پوشش باشند و در واقع برنامه ریزی برای افزایش افراد تحت پوشش صورت گرفته است و از هفته آینده در چند شهرستان به صورت آزمایشی این طرح آغاز خواهد شد و بعد از مراحل آزمایشی نیز در بقیه استانها اجرایی می شود که در واقع یکی از استانهای همجوار تهران و یکی از استانهای جنوب کشور در طرح های آزمایشی ما قرار دارند.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای کارمندان دولت مشکل چندانی نداریم و در واقع آنها با رضایت نامه ای که هنگام دریافت کارت به بانک می دهند کفایت می کند و نیازی به ضمانت دیگر نیست.

وی افزود: ما اکنون دو میلیون و 700 هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی و یک میلیون و 300 هزار بازنشسته صندوق کشوری داریم که در مجموعه چهار میلیون نفر شامل این طرح می شود و اگر فشارهایی صورت گیرد که این طرح به سمت و سویی برود شکست می خورد بنا بر این باید آرام آرام حرکت کرد.

میدری گفت: این طرح برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود و تولیدکنندگان باید بپذیرند که کار بزرگی صورت می گیرد و تزریق چهار هزار میلیارد تومان پول برای این طرح کم نیست.

منابع بانک مرکزی برای ورود به طرح کارت اعتباری خرید کالا محدود است

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی گفت: منابع بانک مرکزی برای ورود به طرح کارت اعتباری خرید کالا نامحدود نیست بلکه با منابع محدودی مواجه هستیم.

ناصر حکیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا افزود: ابلاغیه و دستورالعمل صدور کارت خرید کالای ایرانی چهارشنبه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد که قبلاً هماهنگی برای ایجاد شبکه پرداخت و پذیرش صورت گرفته بود.

وی افزود: البته تغییراتی در آن صورت گرفت که از جمله آن زمانبندی تقسیط مشخص شد و اولویت برای صدور کارتها نیز صورت گرفت و از هفته آینده بحث صدور کارت و پذیرش آن انجام خواهد شد و در واقع از اول هفته آینده این طرح وارد فاز اجرایی می شود.

حکیمی گفت: یکی از مشکلات طراحی این کارتها، اعتبار و منابع آن است که اعتبار آن از چه منابعی تأمین می شود.

وی گفت: با این طرح وامهای خرد در اختیار مردم قرار می گیرد و با اعتباری که سیستم بانکی به مردم می دهد منابع به سمت تولید می رود.

حکیمی افزود: در واقع بانک مرکزی برای حمایت از تولید در داخل این طرح را مطرح کرد و چالش اصلی این طرح نیز در مقایسه با طرح خودرو این است که تعداد افرادی که در این طرح برای آنها کارت صادر می شود بیشتر است و خود طرح نیز درازمدت است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح منجر به افزایش اعتماد مردم به نظام پولی می شود.

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی درباره اینکه آیا این کارتها برای خرید کالای خارجی نیز استفاده می شود یا خیر؟ گفت: از ابتدا قرار نبود ریالی از این منابع برای خرید کالاهای خارجی هزینه شود یعنی غیر از کالاهای تولید داخل نباید در جای دیگری هزینه شود.

وی افزود: این طرح در مرحله نخست برای حمایت از تولید داخلی شروع خوبی است و ریال به ریال این منابعی که بانک مرکزی اختصاص می دهد نظارت می شود تا غیر از فهرست کالاهایی که مشخص شده در جای دیگری هزینه شود.

حکیمی درباره اقساط بازپرداخت این کارتها نیز گفت: هر چقدر تعداد اقساط را بالا ببریم می توان منابع بیشتری را به آن اختصاص داد اما در این طرح با منابع محدودی مواجه هستیم.

وی افزود: طبق آخرین آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما داده است چهار هزار و 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است و در واقع در این طرح قرار نیست از منابع بانکهای عامل هزینه شود.

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی درباره سقف کارتهای خرید نیز گفت: کارتهای تا سقف 10 میلیون تومان صادر می شود که بستگی به توان بازپرداخت کننده دارد اما سعی شده است که بیش از یک سوم درآمد مشمولان این کارتها درگیر بازپرداخت نشود.

وی افزود: من دوباره تأکید می کنم که در مرحله فعلی و بعدها هم سیاست بر این است که کالاهای ایرانی و تولید داخلی شامل طرح شود.

حکیمی در ادامه گفت: یکی از ویژگیهای اصلی این طرح نسبت به طرحهای دیگر این است که پیش بینی شده است که با هماهنگی دستگاههای مربوطه فرد فقط یک بار برای دریافت کارت به بانک مراجعه کند.

وی درباره اینکه چرا منابع بیشتری به این طرح اختصاص نمی یابد افزود: بانک مرکزی منابعش از جیب مردم است ضمن اینکه منابع نامحدود بانک مرکزی در این طرح ایجاد تورم می کند و اگر بیش از اندازه منابع تزریق شود اثرات تورمی ایجاد خواهد کرد و تعادل برقرار کردن در این خصوص وظیفه بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: ما قرار نیست به صورت نامحدود پول چاپ کنیم و این مبلغ 4 هزار و 200 میلیاردی که بانک مرکزی تزریق می کند بر اساس محاسبات دقیق است.

حکیمی گفت: با توجه به هدفمند بودن این طرح در مراحل اجرایی با استقبال مواجه خواهد بود.

در بازپرداخت اقساط کارت اعتباری خرید بازنگری شود

سخنگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بهتر است در بازپرداخت اقساط کارتهای اعتباری خرید بازنگری شود.

حمیدرضا غزنوی برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا درباره اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی چه تعهداتی را در قبال طرح کارت اعتباری خرید کالا متحمل شده اند؟ افزود: در شرایط اقتصادی بدی قرار داریم که تولید را زمینگیر کرده است و تولیدکنندگان حداقل با ظرفیت کمتر از 30 درصد کار می کنند و مسلماً این پیامدهای بدی خواهد شد.

وی ادامه داد: یک نمونه آن این است که قیمتها را افزایش می دهد و متعاقب آن خرید کمتر می شود و منابعی برای سرمایه در گردش نخواهد بود.

غزنوی گفت: با توجه به شرایط برجام و پسابرجام مردم خریدهای خود را به عقب انداخته اند و در واقع همین کاهش خرید منجر به سقوط بازار شد.

وی افزود: این طرح یک دستاورد ملی است و ابتدا تولیدکنندگان طرح کارت اعتباری خرید را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مطرح کردند.

وی گفت: البته تولیدکنندگان تعهداتی را در قبال این طرح برعهده گرفتند که از جمله آن این است هر میزان خریدی که انجام می شود پنج درصد پول آنرا به سیستم بانکی برگردانند.

نماینده تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: البته در ابتدا قرار بود بازپرداخت اقساط این کارتها در چهار قسط باشد اما در بازنگری به 18 قسط رسید و در ادامه از طرف بانک مرکزی به صورت یک جانبه 12 قسطه شده که این تغییر شرایط رکودی را در بازار ایجاد کرد.

وی افزود: این طرح نیاز به بازنگری دارد و باید بر اساس رأفت درستی انجام شود و اگر در نهایت با رأفت بیشتری این طرح انجام شود و اگر طی یک ماه آینده این طرح با استقبال مواجه نشد باید درایت دیگری صورت گیرد و اقساط آن 18 ماهه شود.

غزنوی درباره اینکه آیا از این طرح استقبال خواهد شد یا خیر؟ گفت: استقبال وقتی صورت می گیرد که اقساط آن مناسب باشد و مسلماً‌ کارت اعتباری 10 میلیون تومانی اقساطش 900 هزار تومان می شود و کسی که بتواند 900 هزار تومان در ماه قسط پرداخت کند چه لزومی به کارت خرید دارد بلکه به صورت نقدی خرید خود را انجام می دهد.

وی گفت: حداقل پنج هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت کالا در انبارهای تولید کنندگان موجود است که بر اساس همین نیز بانک مرکزی منابع در نظر گرفته است اما اکنون آقای حکیمی (معاون مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی) می گوید چهار هزار و 200 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: نباید طوری اقدام شود که این طرح با شکست مواجه شود و بهتر است بازنگری صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها