صبا چگونه به رتبه سوم جدول لیگ برتر رسید؟

شیوه های مورینیویی دایی در مجمع طرد شده ها

صبا به حرکت آهسته خود به سمت صدر جدول ادامه می دهد. این تیم بعدازظهر یکشنبه در زمین خود موفق شد با یک گل ملوان بندرانزلی را شکست بدهد.
کد خبر: ۸۶۴۰۴۲
شیوه های مورینیویی دایی در مجمع طرد شده ها

به گزارش جام جم ورزشی ، صبا تفاوت هایی عمده با فصل های گذشته دارد. در واقع صبای قم به هیچ عنوان قابل مقایسه با فصل های قبل نیست، حتی همان فصلی که علی دایی را در قامت یک بازیکن در اختیار داشت و قهرمان جام حذفی ایران شد. نماینده قم که همیشه تیمی متوسط در لیگ برتر محسوب می شد و حتی به جمع تیم های متوسط رو به پایین و ضعیف راه می یافت اینک در شمایلی متفاوت در لیگ پانزدهم ظاهر شده است. این تیم اکنون با در اختیار داشتن رده سوم جدول رده بندی لیگ برتر جز بالانشینان محسوب می شود و قطعا به جایگاه بالاتری نیز فکر می کند.

یکی از مهم ترین دلایل تحول بی سابقه صبا را می توان در مربی این تیم یعنی علی دایی جستجو کرد، مردی که با وجود در اختیار داشتن رتبه دوم جایگاه مربیان ایرانی از لحاظ تعداد قهرمانی (دو بار قهرمانی با پرسپولیس در جام حذفی و یک قهرمانی با سایپا در لیگ برتر) هنوز موفق نشده در مربی گری از خود امضایی تعیین شده بر جای بگذارد. با این وجود اکنون صبا با سرمربی پرآوازه اش که رکورد گلزنی جهان در رده ملی را نیز در اختیار دارد به روزهای بهتری هم فکر می کند. علی دایی چگونه صبای قم را از تیمی متوسط به تیمی مدعی تبدیل کرد؟

کاریزمای دایی و رسیدن به پله سوم

پیش از هر چیزی باید به خود علی دایی اشاره کنیم. او مهم ترین دلیل جدا شدن از جمع متوسط ها و پیوستن به مدعیان است. دایی تیمی را به رده سوم جدول رسانده است که دیر بسته شد و تمرینات آماده سازی قابل توجهی نسبت به سایر تیم های دیگر نداشت. اما علی دایی که با وجود سه قهرمانی در فوتبال ایران در زمینه مربی گری همواره توانایی هایش بر روی نیمکت داغ مورد انتقاد بوده است در این فصل به خوبی نشان داد راه قرار گرفتن در جمع تراز اول ترین مربیان فوتبال ایران را به خوبی بلد است.

او کاریزمای خاصی دارد و به هیچ عنوان با بی انضباطی کنار نمی آید و یکی از دلایل موفقیت تیم او قطعا این مورد است. در کنار کاریزمای خاص او توانایی های فنی او را هم از یاد نبرید. باید پذیرفت توانایی دایی در این زمینه صبا را به رتبه سوم کشانده و ممکن است بالاتر هم ببرد.

مجمع طردشده ها

در گام دوم به سراغ طردشده هایی می رویم که علی دایی آنها را جذب کرد. از هاشم بیک زاده و امیرحسین صادقی گرفته تا حامد لک و محمد قاضی. همه آنها مازاد تیم های سابق خود بودند. همان هایی که زمانی ستاره بودند ولی در پایان فصل گذشته با باشگاه های خود به مشکل برخوردند اما علی دایی با حوصله تک تک آنها را جمع کرد و استخوان بندی تیم صبا را بر اساس همان ها ساخت. اکنون هر کدام از آنها مهره های قابل اتکایی هستند که می توانند صبا را آسیایی کنند.

میاچ، مرد تاثیرگذار

میاچ همان کسی است که پس از چپ کردن اتومبیل علی دایی در روزهای واپسین سال 89 و در حالی که دایی مجروح در حال انتقال به بیمارستان بود به دنبال سطل زباله می گشت تا پوست پرتغالش را دور بیندازد! او هنوز هم در کنار علی دایی است و گفته می شود مغز متفکر تصمیمات دایی محسوب می شود. طراح اصلی تمرینات و تاکتیک های تیم صبا میاچ است ، مردی که به بهترین شکل ممکن از پس آنالیز دقیق و موثر دیدارهای صبا برمی آید.

و نکات منفی ...

صبا ابدا تیمی کامل و بی نقص نیست. بله، این تیم به رده سوم رسیده اما چه تضمینی وجود دارد که همین تیم راه برگشت را در پیش نگیرد؟ چه تضمینی وجود دارد استحکام تیم دایی به قوت خود باقی بماند؟ اینجاست که علی دایی باید مهارت های مربی گری خود را بیشتر نشان بدهد و نکاتی را هم از یاد نبرد. نخست آنکه تیم وی مشکل گلزنی دارد. قاضی هر چند گل های مهمی تا اینجا برای صبایی ها به ثمر رسانده است اما نماینده قم همانند بسیاری دیگر از تیم های لیگ برتری مشکل گلزنی دارد. علاوه بر آن در خط میانی نیز تیم آسیب پذیر است.

صبا چه آینده ای در لیگ پانزدهم خواهد داشت؟ آسیایی می شود یا دوباره به جمع متوسط ها برمی گردد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها