شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو در آخرین جلسه خود دو شهر رشت و اصفهان را به عنوان شهرهای خلاق جهان انتخاب کرد. به این ترتیب این دو شهر به جمع شهرهای خلاق جهان پیوستند.
کد خبر: ۸۶۳۹۶۰
اصفهان و رشت عضو شهرهای خلاق جهان شدند
انتخاب این شهرها از میان شهرهای 33 کشور جهان براساس قابلیت‌هایی در زمینه ‌های صنایع‌دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، رسانه و موسیقی صورت گرفته است که در این میان اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای بومی و رشت به عنوان شهر خلاق غذا در این فهرست قرار دارند.

شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که سال 2004 توسط یونسکو پایه‌گذاری شده است. این شبکه خلاقیت مردم را در کنار صنایع دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به عنوان شاخصه‌های شهر خلاق بررسی می‌کند. در واقع شهر خلاق از نظر یونسکو جایی است که هنر و تنوع فرهنگی به دلیل اهمیت و توانایی خاص آن مورد تشویق قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت‌های خلاق بهره ببرند. براساس استانداردهای یونسکو، نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری از ویژگی‌های این شهر است.

ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در این اجلاس درباره این انتخاب می‌گوید: شهرهای مختلف با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق متعهد به همکاری و مشارکت به منظور اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها برای تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.

دکتر شیدا مهنام، نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو و رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران نیز با اشاره به این که شبکه شهرهای خلاق یعنی شهرهایی که در یکی از پنج حوزه صنایع دستی، معماری خوراک‌پزی، هنر و موسیقی ویژگی خاصی داشته باشند و به نوعی مشخصه متمایزکننده‌ای از دیگر شهرها در کشورهای دنیا داشته باشند، می‌گوید: یونسکو از سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت این شبکه را راه ‌اندازی کند و از سال ۲۰۰۹ این اتفاق افتاد.

وی می‌افزاید :متاسفانه ما با وجود شهرهای مختلفی که داریم و می‌توانستیم وارد این شبکه شویم، اما شهرداری‌ها خیلی همکاری فعالی نداشتند. به جز شهرداری اصفهان که در حوزه صنایع دستی و شهرداری رشت نیز در حوزه خوراک‌پزی به ما مراجعه کردند و ما هم آنها را راهنمایی کردیم و بالاخره این کار به نتیجه رسید.

وی درباره تاثیرات این اتفاق بر جذب گردشگر می‌گوید: نکته‌ای که از این پس مهم است و باید همه شهروندان به آن توجه داشته باشند، فرصتی است که در اختیار این دو شهر قرار گرفته است. چون نام این دو شهر از این پس در سایت یونسکو قرار می‌گیرد و افزایش اطلاعات پیرامون آنها، قطعا می‌تواند در صنعت توریسم شهریک تحول به حساب بیاید و ما می‌توانیم ظرفیت‌‌هایمان در بخش‌های دیگر را هم در کنار این بخش قرار دهیم.

قابلیت‌های اصفهان در صنایع دستی

اصفهان نیز به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه انتخاب شده است. در واقع قابلیت‌های بالای اصفهان در عرصه فرهنگ و هنر، این شهر را در زمره شهرهای خلاق قرار داده است.

شهردار اصفهان با تائید این خبر و با اشاره به این که اصفهان در مدیریت شهری، به دنبال تغییر نگاه از رویکردی کالبدی به نگاهی خلاق است، می‌گوید: هما ن گونه که در بیانیه یونسکو آمده است، خلاقیت به عنوان موتور محرک توسعه پایدار شهری همراه مشارکت اجتماعی و چالاکی فرهنگی می‌تواند آینده‌ای متعالی برای شهر را به ارمغان آورد، ازاین رو مدیریت شهری با پیگیری ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق و همچنین ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری در شهرداری اصفهان، نخستین گام‌های موثر را در این عرصه برداشته است.

مهدی جمالی‌نژاد می‌افزاید : به زودی برنامه‌های مدیریت شهری برای این رخداد مهم جهانی اعلام می‌شود.

غذای رشت جهانی شد

انتخاب شهر رشت نیز به عنوان شهر خلاق جهان در زمینه غذا وخوراک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

سید محمد علی ثابت قدم، شهردار رشت در این باره می‌گوید: ر شت تنها شهر کشور است که در زمینه خوراک‌شناسی در این ارتباط ثبت شد .

وی این موفقیت را نتیجه زحمات همکارانش می‌داند و می‌افزاید: این مساله گامی به سوی یکی از م
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها