وزارت خارجه روسیه می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از اعلام عدم انحراف مواد هسته‌ای ایران اکنون آماده لغو قطعنامه‌های قبلی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
کد خبر: ۸۶۳۳۰۵
آژانس آماده لغو قطعنامه‌های قبلی درباره برنامه هسته‌ای ایران است

وزارت خارجه مسکو اعلام کرد آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی آماده لغو قطعنامه‌های قبلی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

«میخائیل اولیانوف»، رئیس اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد.

بنا به گزارش این رسانه دولتی روسیه، آقای «اولیانوف» گفت: «ایران و آژانس، به طور کامل، نقشه‌راه مورد توافق در میانه ماه جولای، با هدف پاسخگویی ایران به سوالات آژانس را اجرا کرده‌اند.»

این دیپلمات روس با اشاره به گزارش «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ارزیابی نهایی این نهاد سازمان ملل از مسائل باقیمانده گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران را منعکس می‌کند، گفت: «(در این گزارش) مهم‌ترین نتیجه‌گیری انجام شده است: «هیچ نشانه‌ای از مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده یا وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌ نشده در ایران یافت نشده است.»

«اولیانوف» همچنین در اظهاراتی که به مختومه شدن پرونده موسوم به «جنبه‌های نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام اشاره داشت گفت: «گام بعدی، برگرداندن این ورق، عوض ماندن در تاریخ و تمرکز بر اجرای برجام خواهد بود.»

«جنبه‌های نظامی احتمالی» که از آن به عنوان فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران (یا PMD) نیز یاد می‌شود به ادعاهایی اشاره دارد مبنی بر اینکه ایران در گذشته فعالیت‌هایی در راستای ساخت سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است.

این ادعاها بر پایه اسنادی غیرمستند مطرح شده‌‌اند و بسیاری از کارشناسان، از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صحت آن ابراز تردید کرده‌اند.

کشورهای موسوم به گروه 1+5، روز سه‌شنبه 17 آذرماه) بر اساس مفاد سند «برجام» قطعنامه‌ای در ارتباط با پرونده جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران تقدیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کردند.

در بند 9 این قطعنامه آمده که شورای حکام به این امر توجه می‌کند که «تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسائل باقیمانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) بر اساس زمانبندی توافق شده اجرا شده‌اند و همینطور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا از موضوع (مسائل باقیمانده گذشته و حال) را خاتمه می‌دهد.»

همچنین در تکمیل خاتمه دادن مسائل باقیمانده گذشته و حال یا همان PMD، شورا طبق بند 11، از روز اجرای برجام، تمامی 12 قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه PMD یعنی نوامبر 2011 و سپتامبر 2012 را منقضی ( فسخ- terminate) می‌کند.

فسخ قطعنامه‌های PMD شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد PMD گزارش بدهد (بند 6 قطعنامه سپتامبر 2012) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد PMD وظیفه‌ای ندارد.

در بند 13 نیز شورای حکام موضوع «اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت» را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای «برجام» در پرتو قطعنامه 2231 را جایگزین می‌کند.

به گزارش فارس، از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد.

شورای حکام قرار است قرار است در نشست 15 دسامبر (24 آذر) درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 رأی‌گیری کند.

«اولیانوف» گفته انتظار می‌رود شورای حکام در این نشست تمامی قطعنامه‌های قبلی را لغو کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها