دستگیری 28 هزار مجرم اینترنتی، کاهش برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، افزایش پرونده‌های هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی و شناسایی 132 سایت ترویج اخبار داعش از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست رئیس پلیس فتا با خبرنگاران بود.
کد خبر: ۸۶۲۷۱۶

به گزارش جام‌جم، سردار کمال هادیان‌‌فر دیروز با اشاره به اقدامات پلیس فتا اظهار کرد: حدود 1700 روز از تاسیس پلیس فتا در کشور می‌گذرد.

در این بازه زمانی، پلیس فتا به بیش از 50 هزار فقره پرونده رسیدگی کرده است؛ پرونده‌هایی که از یک تا 2500 شاکی و مالباخته داشته‌اند. وی افزود: 28 هزار نفر در این ایام دستگیر شدند که 85 درصدشان مرد و 15 درصدشان زن بوده‌اند و متوسط کشف پلیس فتا در 1700 روز 85 درصد بوده است. سال 91 حدود 64 درصد رشد جرایم را نسبت به سال 90 داشته‌ایم. 92 به 91، 49 درصد، 93 به 92، 43 درصد و در 8 ماهه 94 نیز 7/13 درصد رشد جرایم را داشته‌ایم . رئیس پلیس فتا اضافه کرد: 11 درصد جرایم، اخلاقی بود. همچنین بیشترین جرمی که در کشور رسیدگی شده مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با 52 درصد از کل جرایم است.وی دومین جرم را هتک حیثیت با 6/12 درصد دانست و گفت: متاسفانه افزایش 49 درصدی هتک حیثیت را نسبت به سال 90 شاهدیم. هادیان‌فر بیشترین جرایم موجود را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز، هتک حیثیت، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی دانست و اضافه کرد: در حوزه جغرافیایی وقوع جرم، بیشترین وقوع جرم مربوط به تهران با 5/29 درصد و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان است.

شناسایی 47 هزار سایت مجرمانه

رئیس پلیس فتای کشور در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آمار جرایم در هشت‌ماهه 94 پرداخت و گفت: 84 درصد متهمان در سال 94 مرد بوده و 16 درصد خانم که رشد یک درصدی در متهمان زن وجود دارد.وی تصریح کرد: در برداشت‌ها در هشت ماهه امسال 16 درصد کاهش داشته‌ایم اما در هتک حیثیت افزایش داشته‌ایم، در کلاهبرداری رایانه‌ای 60درصد کاهش، مزاحمت اینترنتی 148 درصد افزایش و منتسب کردن اعمال برخلاف حقیقت 72 درصد کاهش داشته‌ایم. این آمار نشاندهنده آن است که اقدامات پلیس و آگاهی بخشی به مردم در مسائل مادی مثبت بوده، اما افزایش مزاحمت‌ها نشاندهنده آن است که نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

هادیان‌فر به پرونده‌های مربوط به پیام‌رسان‌های تلفن همراه، وایبر، تلگرام، واتس‌آپ و ... اشاره و تصریح کرد: طی هشت ماه امسال از ده هزار و 176 فقره پرونده تشکیل شده 20 درصد پرونده‌ها مربوط به پیام‌رسان‌هاست و از این 20 درصد، 40 درصدش مربوط به تلگرام است. رئیس پلیس فتا گفت: متوسط سن مجرمان از 15 تا 32 سال است که متوسط سنی 5/23 دارند. پلیس فتا در اجرای طرح‌های خود بیش از 47 هزار و 882 سایت مجرمانه را در حوزه فساد و فحشا، فروش اقلام ممنوعه، مواد مخدر، قماربازی و ... در چهار ساله فعالیت خود شناسایی و برخورد کرده است.

رئیس پلیس فتا بیان کرد: در طول یک سال و هشت ماه گذشته 285 سایت ترویج‌دهنده اخبار داعش شناسایی و غیرفعال شده است که 158 مورد مرتبط با خارج کشور و 53 مورد در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند که بیشتر این سایت‌ها در استان‌های مرزی شکل گرفته‌اند. رئیس پلیس فتا گفت: با اشراف کامل و دسترسی به شبکه‌هایی مانند فیسبوک و توییتر توانستیم 70 درصد سایت‌های مجرمانه و حاد را مانند صفحات جعلی، جعل اسناد و مدارک، صفحات مرتبط با افراد معروف و نیروهای مسلح و ناجا را در فیسبوک و اینستاگرام حذف کنیم.

دستگیری 53 حامی داعش

سردار هادیانفر به شناسایی و حذف صفحات داعش و غیرداعش در حوزه داخل کشور و بین‌المللی اشاره کرده و گفت: طی هشت ماه امسال 132 سایت شناسایی و حذف شده است پلیس فتا در طول یک سال و هشت ماه گذشته در ارتباط با کسانی که به نوعی حمایت از داعش می‌کردند و ترویج‌دهند افکار داعش در ایران بودند، 285 سایت را شناسایی کرده که 108 سایت مربوط به خارج از کشور بوده است و از پلیس بین‌الملل در حذف آنها کمک گرفته ایم. رئیس پلیس فتا در ادامه بیان کرد: 34 پروفایل غیرفعال بوده و در مجموع 53 نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر و به محاکم قضایی تحویل داده شدند. افراد متهم و دستگیر شده در استان‌های مرزی و تعداد کمی نیز در نقاط مرکزی کشور فعالیت می کردند.در یک سال گذشته طی گزارشی 2000 آی‌پی‌و‌آی‌تی آلوده در 193 کشور شناسایی شد که از طریق باتنت اقدام به حملات سایبری در دیگر کشورها می‌کردند که به نام ایران تمام می‌شد و بیشتر این حملات از سوی کشور آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونستی بوده است. در این زمینه به کاربران شبکه‌های مجازی توصیه می‌شود که آنتی‌ویروس‌های خود را به صورت دوره‌ای بروزرسانی کرده و اقدام به تغییر هفتگی پسورد‌های خودشان کنند.

وی درباره انتقال سرور تلگرام به داخل کشور گفت: درخواست دادیم که سرور تلگرام به منظور حفاظت از شهروندان و تامین امنیت کاربران ایرانی به داخل کشور منتقل شود و یک زمان یک ماهه برای تصمیم‌گیری در این خصوص به شرکت تلگرام داده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها