خوشبختانه در بسیاری از کشورها شاهد هستیم که انتقال ایدز از طریق مادر مبتلا به نوزاد، بسیار کاهش پیدا کرده و این اتفاق را شاید بتوان تازه‌ترین رخداد در حوزه مبتلایان به ایدز دانست.
کد خبر: ۸۶۱۶۹۲
80 درصد مبتلایان ایدز از بیماری‌شان ناآگاهند

قرار بود تا پایان سال 2015 همه کشورها در مسیری حرکت کنند که مورد جدید ابتلا به ایدز و انتقال از مادر به فرزند کاهش پیدا کند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه موفق بوده‌اند، اما در کشور ما بعید است که تا پایان سال 2015 به این اهداف برسیم حتی چند سال پیش قرار بود تا سال2010 نیز روند کاهشی در زمینه ابتلا به ایدز داشته باشیم که این هدف نیز محقق نشد.

نبود زیرساخت‌های لازم، جدی نگرفتن خطر این بیماری و عمل نکردن به تعهداتی که قبول می‌کنیم، موجب شده که هم‌اکنون بیش از 80 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور ما از بیماری خود آگاهی نداشته باشند؛ در حالی که ممکن است ویروس را به دیگران سرایت دهند. ما هنوز نتوانسته‌ایم پوشش بهداشتی کاملی برای کارتن‌خواب‌ها، تن‌فروشان و افراد در معرض رفتارهای پرخطر داشته باشیم و به همین دلیل، این افراد به ندرت برای مشاوره و آزمایش، مراجعه می‌کنند.

براساس تحقیقات، فقط حدود 30 درصد معتادان و کمتر از یک‌پنجم تن‌فروشان، برای آزمایش ایدز مراجعه کرده‌اند. همه این اتفافات دست به دست هم داده و موجب شده که طی 10 سال گذشته، شیوع ایدز در کشور ما 9 برابر شود؛ یعنی برخلاف رویه جهانی که تعداد مبتلایان به ایدز در حال کنترل است، اما در کشور ما شیب افزایشی دارد.

حتی در زمینه ارائه آمار مبتلایان به ایدز نیز مشکل داریم. در هفته پیش‌رو که با عنوان هفته اطلاع‌رسانی ایدز نامگذاری شده است، شاهد هستیم که آخرین آمارهایی که از بیماران ثبت شده داریم، چندان به‌روز نیست و آمارها خیلی دیر به ‌دیر اعلام می‌شود، در حالی که داشتن آمار دقیق بیماران ثبت شده بسیار ضروری است.

دکتر امید زمانی - پژوهشگر حوزه ایدز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها