همزمان در اماکن متبرکه در سراسر کشور برگزار می شود

پخش زیارت حضرت رسول (ص) از طریق شبکه های سیما

مستند «یا ثارالله» چهارشنبه شب ساعت 23:30 به مدت 65 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۶۱۳۸۰
پخش مستند «یا ثارالله» از شبکه یک سیما

مهری سرخیل تهیه‌کننده مستند «یا‌ ثارالله» در خصوص محتوا و ویژگی‌های این کار گفت: مستند «یا ثارالله» داستان یک جوان نقاش است که برای اولین بار به کربلا می‌رود و چهارشنبه شب ساعت 23:30 از شبکه یک پخش می‌شود. هنگامی که تهیه‌کننده کار با او تماس می‌گیرد و خبر مشرف شدن به کربلا را به او می‌دهد با کمال تعجب می‌گوید که من پاسپورت ندارم. تا جایی که تهیه‌کننده ظرف سه روز برای او پاسپورت تهیه می‌کند. اینجاست که جوان نقاش متوجه می‌شود که امام حسین (ع) او را طلبیده است.

وی افزود: این سفر از تهران آغاز می‌شود و هنگامی که به مهران می‌رسند، پیاده‌روی آن‌ها به سمت کربلا آغاز می‌شود. در مسیر پیاده‌روی جوان نقاش، نقاشی زائران را با آبرنگ طراحی کرده و به آن‌ها هدیه می‌کند. این حرکت نقاش برای زائران بسیار جالب و دوست داشتنی است. تا جایی جوان به حرم می‌رسد و نقاشی هیئت‌های عزاداری را نیز طراحی می‌کند.

سرخیل گفت: یکی از ویژگی‌های این کار در دست داشتن یک کاغذ گلاسه بزرگ در ابعاد 3 در 1.5 متر است. تا جایی که به فرات می‌رسیم و او گلاسه را پهن می‌کند و روز واقعه را همانجا و روی کاغذ نقاشی می‌کند. در واقع وقایع 10 روز اول محرم تا روز آخر را نقاشی می‌کند. با این کار او تمام سربازان دور او جمع شده و گریه می‌کنند.

وی اظهار داشت: در نهایت کاغذ را به حرم امام حسین برده و آن را به میراث فرهنگی حرم امام حسین (ع) تحویل می‌دهیم. این کار با این هدف انجام گرفته که از کشور ما ایران نیز یک یادگاری مذهبی در آن‌جا باقی بماند.

مهری سرخیل عنوان کرد: بعد از باز‌گشت از کربلا به کشور تازه کار شروع شد. قسمت‌هایی از کار که مربوط به حضرت زینب و رقیه (س) است به صورت انیمیشن‌های دو بعدی و به شکل تابلوی فرم به فرم کار شده است. راوی کار خود نقاش است.

وی تصریح کرد: به طور کامل واقعه کربلا با دیالوگ روایت می‌شود. انیمیشن‌های کار نیز به صورت سه بعدی و یا دو بعدی کار شده است. کار‌های شنی (فتورمان) نیز در کار وجود دارد.

سرخیل گفت: تهیه و تولید «یا ثارالله» دو سال به طول انجامید. سال گذشته به کربلا رفتیم و فیلمبرداری را آغاز کردیم و بعد از بازگشت نگارش آغاز شد.

وی هدف اصلی این مستند را اینگونه بیان کرد: هدف اصلی ما آشنا کردن مردم و زائران کربلا با هنر و هنرمندان کشورمان بود که این کار را می‌توان با نقاشی و ترسیم کردن بهتر ارائه داد.

تهیه‌کننده مستند یا‌ ثارالله در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم برای تولید کار‌های بهتر کمک‌های بیشتری به برنامه‌سازان شود زیرا در این صورت کار‌ها و آثار این‌چنینی بهتر و با آرامش بیشتری ساخته می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عوامل این مستند عبارتند از: حسین بیات: کارگردان؛ نقاش و بازیگر: ابوالفضل بیات، مهری سرخیل: تهیه‌کننده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها