مشکلی که در حال حاضر برای گروه‌هایی از جامعه در بحث بیمه به وجود آمده است، سابقه‌اش به دولت قبل برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۶۱۱۳۹

پرداخت حق بیمه؛‌ تنها با ضوابط قانونی

براین اساس در دولت گذشته تمهیداتی برای بیمه کردن مشاغلی مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان، باربران، تاکسیرانان و ... ایجاد شد که از یک نظر راهکار مناسبی برای ساماندهی وضعیت نابه‌سامان بسیاری از این افراد به نظر می‌رسد. اما از طرف دیگر بودجه‌ای که برای این موارد درنظر گرفته می‌شد، جای بحث داشت و موضوعی بود که باید تامین و از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد.

این روند در دولت قبلی ادامه داشت، اما در دولت جدید، با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدند که بعضی از افراد که با عنوان قالیباف،‌کارگر فصلی، باربر وتاکسیران بیمه شده‌اند، صلاحیت لازم را برای بیمه شدن ندارند؛ در نتیجه با بررسی سوابق این افراد، تعداد زیادی از آنها از فهرست بیمه خارج و حذف شدند. در همین رابطه اخیرا با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای داشتیم و درباره موارد مختلفی صحبت شد.

در خلال این صحبت‌ها به این نتیجه رسیدیم که اولویت اول رعایت قانون است؛ ‌یعنی اولا اگر قانونی برای بیمه شدن این گروه‌ها وجود دارد باید اجرا شود و ثانیا شامل حال افرادی بشود که شرایط این قانون را دارند. به عبارت ساده‌تر، بیمه قالیبافی واقعا شامل حال کسی شود که در این رشته مشغول کار است و این طور نشود افرادی که مهارت‌های دیگری هم دارند از این بیمه استفاده کنند.

این شناسایی و بررسی وظیفه سازمان‌های بیمه‌گذار است. در همین رابطه سازمان تامین اجتماعی حاضر است هرتعداد کارگران ساختمانی واجد شرایط یا باربرانی را که طبق ‌آیین‌نامه ابلاغ شده شرایط بیمه شدن دارند، بیمه کنند، مشروط به این‌که دولت هم سهم خودش را در این بیمه‌ها بپردازد.

امیدوارم شرایط و سابقه این گروه‌ها با دقت بررسی شود و مشکلی که در حال حاضر برای عده‌ای از قالیبافان و کارگران واقعی به وجود آمده است حل شود؛ چرا که واقعا حق این گروه نیست به خاطر سوء‌استفاده‌های عده‌ای از مزایایی که دولت برای بیمه آنها در نظر گرفته از حقشان محروم شوند.

عباس قائیدرحمت - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

 

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها