فصل دوست‌داشتنی دور هم ‌نشینی

زمستان فصل خوبی است؛ روزها کوتاه‌تر و هوا هم زودتر تاریک می‌شود و بسیاری از مردم به‌خصوص در شهرستان‌ها ساعت کسب و کارشان را با تاریکی شب هماهنگ می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۰۸۵۱
فصل دوست‌داشتنی دور هم ‌نشینی

هوا که ناگهان رو به تاریکی گذاشت، کرکره‌ها را پایین می‌دهند، بساط را جمع می‌کنند و راهی خانه می‌شوند. به همین دلیل دور هم بودن و ساعاتی را کنار خانواده بودن در فصل زمستان بیشتر است و می‌توان گفت زمستان فصل دوست‌داشتنی دور هم‌نشینی است.

زمستان فصل خوبی است؛ قدیم‌ترها، روزگاری نه‌چندان دور، هوای سرد اعضای خانواده را دور کرسی یا بخاری‌ها جمع می‌کرد و بساط شب‌نشینی و نخودچی کشمش و برگه زردآلو خوردن به راه و چقدر این دور هم بودن‌ها لذتبخش بود.

چیزی که خانواده‌های ما این روزها خیلی کم دارند. کمی دور‌تر، شاید چهار پنج سال پیش آمارها حکایت از این داشت که میانگین حرف زدن و مکالمه زن و شوهر‌ها در خانه به 15 دقیقه هم نمی‌رسد.‌

می‌خواهم بگویم امروزه و در شرایط هجوم اینترنت و موبایل و شبکه‌های اجتماعی، گاه در برخی خانواده‌ها بین همسران جز سلامی و علیکی هیچ کلمه‌ای رد و بدل نمی‌شود.

نمی‌خواهم بگویم دلیلش طلاق عاطفی و دوست‌نداشتن‌هاست. نه، دلیلش این است که امروزه همه ما اسیر تکنولوژی شده‌ایم‌.

اگر در محیط کارهم نتوانیم شبکه‌های مجازی‌مان را ببینیم، شرایط بدتر می‌شود، خانه که باید جای آرامش و گپ و گفت ما با یکدیگر باشد، مکانی امن برای سرک کشیدن به این گروه و آن گروه و این صفحه و آن صفحه در گوشی‌های تلفن همراهمان است.

زمستان فصل خوبی است‌؛ همه زودتر به خانه بر‌می‌گردیم، چه خوب است ساعاتی از شب تلفن‌هایمان را خاموش کنیم، دست زن و بچه‌مان را بگیریم و راهی خانه پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان شویم.

درست مثل روزگاری نه‌چندان دور، شب‌نشینی‌ها را احیا کنیم و برای آرامش و شادی و با هم بودن مان وقت بگذاریم. اگر هم در خانه می‌مانیم، می‌توان با نوشیدن یک فنجان چای داغ در هوای سرد کانون خانواده را در کنار هم گرم کنیم‌.

فراموش نکنیم عمر ما انسان‌ها کوتاه‌تر از آنی است که تصور می‌کنیم. در چشم بر‌هم زدنی به میانسالی می‌رسیم و انواع بیماری‌ها سراغمان می‌آید، آن وقت دیگر خیلی از کارهایی که الان می‌توانیم انجام دهیم را نمی‌توانیم.

زمستان فصل خوبی است؛ فرصت زمستان را از دست ندهیم‌. به قول شاعر شیرین سخن: جهد کن جهد که وقت من و تو در گذر است/ سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است.

زهرا عرب‌/ دبیر چاردیواری

ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها