تعیین نرخ ارز در بودجه‌های سالانه یکی از حساس‌ترین اقدامات دولت محسوب می‌شود و تیم اقتصادی هر دولتی برای تعیین این نرخ مذاکرات و جلساتی را تشکیل می‌دهند تا به یک نظر کارشناسی و واحد برسند.
کد خبر: ۸۵۹۴۲۳
نگاه صحیح به قیمت ارز در بودجه 95

درحالی که هر سال دولت قیمت ارز را با توجه به شرایط اقتصادی کشورونرخ تورم افزایش داده است، اما اکنون دولت اعلام کرده که نرخ ارز در بودجه 95 قرار است ثابت باشد.

این‌که سخنگوی دولت چنین نظری را اعلام می‌کند چالش‌برانگیز بوده و باید گفت که گنجانیدن چنین ثبات نرخی در بودجه نمی‌تواند درست باشد، به این دلیل که اکنون قیمت ارز بانک مرکزی بیش از این نرخ است و لذا نرخ ارز در بودجه 95 حتما باید با تغییرات افزایشی همراه باشد.

از این منظر باید گفت که اگر قیمت ارز در بودجه سال 95 زیر 3100 تومان باشد دولت اشتباه بزرگی را مرتکب خواهد شد حتی اگر بنده قصد تعیین نرخ را داشتم حتما نرخ 3400 تومان را پیشنهاد می‌دادم اما شرایط به گونه‌ای است که قیمت ارز در بودجه سال آینده بین 3100 تا 3200 تومان در مجلس تصویب شود.

پیشنهاد این نرخ‌ها دلایل متعددی دارد. اولین آن نرخ تورم کشور ودومین آن تطبیق نرخ ارز در بانک مرکزی با واقعیات بازار و افزایش این نرخ وسومین آن میل قیمت ارز در بازار آزاد به افزایش است.

لذا از این منظر دولت نمی‌تواند منابع ارزی در اختیار خود را که به خاطر کاهش قیمت نفت در سال آینده کم نیز خواهد شد، ارزان بفروشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به تعویق افتادن اجرای برجام روی نرخ ارز سال آینده تاثیر خواهد گذاشت، به این دلیل که دولت بر این باور بود که با اجرایی شدن برجام قیمت ارز آزاد 100 تا 200 تومان کاهش یابد که این امر محقق نشد.

از این رو فعالان اقتصادی توجهشان به این موضوع جلب شد و شروع به خرید ارز در بازار کردند و قیمت بازار آزاد نیز رو به افزایش گذاشت.

همچنین با توجه به این‌که در شش ماهه دوم سال خرید ارز به دلیل تهیه مواد اولیه کارخانجات افزایش می‌یابد، نرخ ارز در بازار و به تبع آن در بانک مرکزی رو به افزایش می‌گذارد، لذا نرخ ارز در بودجه هم باید با تغییرات متناسب با آن همراه باشد.

از این رو دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که پایین نگهداشتن نرخ ارز به طور دستوری همیشه خوب نیست و به مثابه نگهداشتن فنر قیمتی است که جهش قیمتی را درپی خواهد داشت، همان‌گونه که در دولت‌های قبل این چنین شد لذا حرکت قیمت ارز در بودجه 95 متناسب با واقعیات بازار باید نصب‌العین مردان اقتصادی دولت باشد.

سید کمال سیدعلی - معاون پیشین ارزی بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها