به طور کلی وظیفه بانک مرکزی مدیریت بازار ارز و ایجاد ثابت در بازار ارزی کشورمان است که تاکنون با استفاده از ابزار مختلفی صورت گرفته است. به عنوان مثال گاهی با مداخله مستقیم و گاهی با مانیتورکردن دائم قیمت‌ها، اما آنچه مهم است بانک مرکزی برای این مداخله‌ها یا مانیتورها باید زمان و البته دوره‌ مناسبی را در نظر داشته باشد تا بتواند به موقع وارد عمل شده و از به هدر رفتن منابع ارزی کشورمان جلوگیری نماید.
کد خبر: ۸۸۰۴۰۳
مراقب نرخ واقعی ارز باشیم

این درحالی است که طرح جدید اجرا شده از سوی بانک مرکزی که قرار است نرخ ارز‌‌های مختلف از طریق سامانه‌ای مخصوص با نظارت بانک مرکزی اعلام شود، یکی از راهکارهای نظارتی و مدیریتی است و می‌تواند در شرایطی خاص به عنوان راهکاری کاملا عملی برای جلوگیری از ایجاد شوک‌های غیرمنطقی مورد استفاده قرار گیرد، چون در دوران گذشته که شاهد نوسان‌های غیراصولی در قیمت ارز کشورمان بودیم، برخی از معامله‌گران در منطقه‌ای خاص از تهران و البته ساعات پایانی روز با انجام معاملاتی باعث افزایش غیراصولی نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال می‌شدند که این قیمت‌های غیرواقعی برای روز آینده به عنوان مبنای قیمتی مدنظر قرار می‌گرفت و نهایتا مشکلاتی برای کل سیستم مالی ایران می‌شد.

درحالی که اگر واقعیت این معاملات را می‌دیدیم تنها درصد کوچکی از معاملات طی روز بود. پس سیاست جدید بانک مرکزی در صورت اجرای درست، کاملا بجاست و باید از آن حمایت کرد، چون در بلندمدت به عنوان مبنایی قابل اعتماد از سوی متقاضیان و البته فعالان بازار شناخته خواهد شد و مانعی قابل اعتماد برای اعلام نرخ میانگین پایان کار جهت تعیین مبنای نرخ پایه اولیه روز بعد خواهد بود.

اما یک نکته در این زمینه به عنوان اصلی‌ترین راهکار نباید فراموش شود تا به واسطه آن شاهد به ثمر نشستن این سیاست باشیم و آن هم تطبیق قیمت‌های اعلام شده در سامانه «سنا» با واقعیت بازار است؛ واقعیتی که می‌تواند در نهایت به ثبات قیمتی و اطمینان خریداران و فروشندگان به قیمت‌های اعلام شده بینجامد.

درحالی که اگر حتی چند 10 تومان قیمت‌های اعلام شده در این سایت با آنچه واقعیت بازار است، فاصله داشته باشد، ناخودآگاه حاضران بازار دست از معامله خواهند کشید و دوباره همان چرخه معیوب یعنی ایجاد نرخ حاشیه تکرار خواهد شد و بی‌ثباتی مهمان اقتصاد کشورمان می‌شود.

بنابراین بهترین راهکار این است که مسئولان بانک مرکزی همان‌طور که تاکنون بخوبی در مانیتور کردن قیمت‌های بازار اقدام کرده‌اند، به نوعی قیمت‌های واقعی و میانگین (پایان روز) را در سایت سنا اعلام کنند تا برای روز بعد فعالان بازار با اطمینان کامل از آن مبنای قیمتی خود را برای حضور در بازار تعیین کنند.

سید کمال سیدعلی - معاون اسبق ارزی بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها