جام‌جم از عزم رسانه ملی در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی گزارش می‌دهد

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردم‌محور

راهبرد رسانه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی

با گذشت نزدیک به دو سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب با هدف عینیت بخشیدن به نظام اقتصادی اسلام و تحقق اقتصاد متکی به دانش و فناوری هنوز به نظر می‌رسد میزان آگاهی عمومی نسبت به راه‌های نیل به اقتصاد مقاومتی و آشنایی با ادبیات آن پایین است.
کد خبر: ۸۵۹۱۱۳
راهبرد رسانه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی

در بند 21 این ابلاغیه، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن به‌ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی مورد تاکید قرار گرفته است.

در حال حاضر برداشت‌های چندگانه‌ای از عبارت اقتصاد مقاومتی وجود دارد از مفهوم ریاضتی بودن آن تا تاکید بر دولت رفاه و برداشت‌های سوسیالیستی منجر شده تا درک درستی از این عبارت وجود نداشته باشد‌.

قطعا وقتی برداشت‌ها از یک سیاست دقیق نیست نمی‌توان به اجرای درست آن امید داشت، شاید بند 21 این ابلاغیه به همین دلیل از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است که اهمیت و نقش رسانه‌ها را در ایجاد جریان و گفتمان اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد.

از آن سو، تلاش رسانه‌های غرب برای ترویج اقتصاد مصرفی و بازار آزاد در رنگ‌ و رویی جذاب منجر شده تا به شبهات نسبت به ریاضتی بودن اقتصاد مقاومتی به‌عنوان نقطه مقابل اقتصاد سرمایه‌داری دامن زده شود بنابراین رسانه‌های داخلی برای تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی از یک‌طرف و آماده‌سازی اذهان جامعه نسبت به پذیرش آن، از اهمیت زیادی برخوردارند.

این در حالی است که هنوز برای رسانه‌ها ابعاد اقتصاد مقاومتی تبیین‌نشده و حتی بسیاری از پژوهشگران و دانشگاهیان نیز برداشت‌های ناقصی از آن دارند. در اینجا، رسانه به‌عنوان میانجی ملت و دولت می‌تواند به این برداشت‌ها پایان دهد.

رسانه‌ها اعم از مطبوعات، رسانه‌های دیداری و شنیداری و حتی مجازی برای تحقق و اجرای مواد سیاست کلان اقتصاد مقاومتی به برنامه و راهبرد نیاز دارند.

با توجه به نقش چندگانه رسانه‌ها در هدایت و راهبری افکار عمومی، اولین قدم بازتعریف دقیق اقتصاد مقاومتی و مرور اهداف آن است.

رسانه‌ها با کمک برنامه‌ریزان و دستگاه‌های سیاستگذار به تعیین دقیق مصادیق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف پولی و مالی، بازرگانی، صنعت و کشاورزی و... نیازمندند.

از سویی با توجه به تاثیرگذاری اقتصاد برسایر نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی لازم است که پیامدهای آن نیز برای مردم تشریح شود.

در این بین، ایجاد توازن دیدگاه‌ها و اجماع در تعریف راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در بین نخبگان و مجریان این سیاست ضروری است.

به نظر می‌رسد جایگاه دقیق اقتصاد مقاومتی در برخی برنامه‌های کلان کشور خالی است از این‌رو بند 21 ابلاغیه سیاست اقتصاد مقاومتی شاه‌کلید تحقق آن محسوب می‌شود، چون تا درک درستی از آن نباشد و دغدغه اقتصاد مقاومتی به گفتمان جاری روز تبدیل نشود، نمی‌توان در انتظار اجرای آن بود.

کتایون مصری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها