همزمان با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران، کرملین از صدور فرمان لغو ممنوعیت فروش تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم به تهران از سوی پوتین خبر داد و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز اعلام کرد فرآیند تحویل سامانه پدافندی اس ـ300 به ایران آغاز شده است.
کد خبر: ۸۵۹۰۸۹

به گزارش فارس، بنابر اعلام دولت روسیه، اقدام پوتین در لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات غنی‌سازی به تهران در راستای اجرای توافق تهران و مسکو برای مبادله اورانیوم غنی‌ شده با اورانیوم طبیعی صورت گرفته است. در بخشی از این سند آمده است: ممنوعیت صادرات مواد، اقلام و تجهیزات، از این پس بر صادرات اورانیوم غنی‌ شده از جمهوری اسلامی ایران، اعمال نمی‌شود. علاوه بر این، رئیس‌جمهور روسیه در فرمان خود اجازه صدور فناوری‌های لازم برای مدرن‌سازی رآکتور اراک و اصلاح سایت فردو را صادر کرده است.براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران و 1+5 توافق کردند، تهران مازاد اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور صادر کند یا به فروش برساند.

در همین باره سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای، پیش از این درباره اسناد تبادل سوخت گفت: مقدمات لازم را سازمان انرژی اتمی انجام داده و قراردادهای لازم با طرف خارجی بسته شده است. هم قرارداد خرید کیک زرد و هم قرارداد فروش اورانیوم غنی شده هر دو آماده است و مقدمات آن انجام شده، نحوه حمل و نقل و نحوه حل و فصل مسائل مالی هم مشخص شده است.

آغاز روند تحویل اس ـ300 به ایران

در همین حال سفیر ایران در روسیه نیز از به جریان افتادن روند تحویل سامانه موشکی اس ـ300 به ایران، توسط روسیه خبر داد.

به گزارش تسنیم، مهدی سنایی با اشاره به موضوع قرارداد تحویل سامانه موشکی اس ـ 300 به ایران گفت: در این مساله، روسیه در برخی مقاطع تحت‌ تاثیر غرب تصمیم‌هایی گرفته که در ذهنیت جامعه ایرانی نسبت به روس‌ها تاثیرگذار بوده است، اما این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داده بود که قطعنامه ١٩٢٩ در مورد ایران تصویب شده و فضای روانی بین‌المللی علیه ایران تحریک شده بود. وی افزود: علاوه بر این در روسیه هم رئیس‌جمهوری متمایل به غرب روی کار بود که قرارداد اس ـ 300 را لغو کرد. اکنون رویکرد روسیه در این خصوص اصلاح ‌و قرارداد جدیدی منعقد شده و روند تحویل اس ـ 300 به ایران هم به جریان افتاده است.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: در مورد نیروگاه بوشهر هم نمی‌توانیم صرفا روس‌ها را مقصر بدانیم. نیروگاه بوشهر را آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها نیمه‌کاره رها کرده بودند و رژیم صدام هم این نیروگاه را بمباران کرده بود و در آن زمان روسیه تنها گزینه ما بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها