نیویورک‌تایمز، گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» را «داعش سیاه» و عربستان سعودی را «داعش سفید» معرفی کرده است.
کد خبر: ۸۵۸۷۲۶
اندیشه‌های حاکم بر داعش از وهابیت نشأت گرفته است

این روزنامه آمریکایی عربستان را پدر داعش و همسان با این گروه تروریستی دانسته و در تشبیه این دو به هم نوشته است: «عربستان همان داعشی است که خودش را بزک کرده است.» در همین رابطه با صباح زنگنه کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و سفیر سابق در سازمان همکاری های اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید ترکیه، عربستان و قطر حیات خلوت داعش است. در این باره توضیح دهید؟

به نظر می‌رسد که این سخن بسیار روشن باشد، چراکه داعش تنها زمانی می‌توانست دست به عملیاتی بزند که پشتوانه مالی و لجستیکی داشته باشد. این پشتوانه‌ها از سه کشور ترکیه، عربستان و قطر تامین می‌شود و در حقیقت حیات خلوتی شده‌اند برای اعضای این گروه تروریستی.

اخیرا رسانه‌های آمریکایی نیز دارند اعتراف می‌کنند که ما یک داعش سفید داریم به نام عربستان و یک داعش سیاه به نام همان گروه تروریستی. معنای این حرکت چیست؟

این مثلی است که در روزنامه نیویورک‌تایمز آمده و تعبیر نوع روایت‌ها متفاوت است. لباس‌های داعش سیاه است، در حالی که لباس مقامات سعودی سفید، البته ماهیت این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و فقط در نوع لباس‌ها متفاوت بوده، اما شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

چندی پیش پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی گفته بود 40 کشور تروریست‌ها را تامین مالی می‌کنند. این کشورها کدام هستند و چه کمک‌هایی به داعش می‌کنند؟

برخی از کشورها به صورت برنامه‌ریزی شده به داعش کمک می‌کنند و تعدادی از کشورها نیز صرفا اتباع آنها به صورت خودمختار و مستقل از سیاست‌های دولت یا دستورالعمل‌های دولت به اعضای این گروه ملحق شده‌اند، اما همه این کشورها توان کنترل موارد تامین مالی داعش را دارند و می‌توانند این گروه تروریستی را به لحاظ مالی با مشکل جدی و اساسی مواجه کنند. نفت موجود در عراق و سوریه دزدیده و از طریق ترکیه فروخته می‌شود، بنابراین بسیار روشن است که اگر ترکیه مرزهایش را کنترل کند و مانع انتقال نفت شود، می‌تواند توان مالی داعش را از بین ببرد. از سوی دیگر اگر مراکز انتقال پول یا بانک کشورهای غربی و منطقه کنترل شود هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود و داعش باز هم به لحاظ توان امنیتی در تنگنا قرار می‌گیرد.

تفکر وهابیت تا چه حد به تفکر داعش نزدیک است؟

95 درصد اندیشه‌های حاکم بر داعش از تفکرات و عملکرد و سوابق وهابیت نشأت گرفته است. اعمال خشونت، کشتار مردم، سر بریدن غیرنظامیان و متاسفانه سوءاستفاده از نام اسلام پایه‌های تفکرات وهابیتی است که در داعش دیده می‌شود.

چرا غربی‌ها به جای علت با معلول مبارزه می‌کنند و سراغ حامیان اصلی تروریست‌ها از جمله داعش نمی‌روند؟

این همه کشتار در کشورهای مختلف را گروه‌هایی انجام می دهند که قارچ‌گونه توسط اندیشه‌های وهابیت رشد یافته‌ است . علت اصلی شکل‌گیری این گروه‌ها ریشه در عربستان و وهابیت دارد. غرب باید از همان ابتدا با این تفکر وهابیت مبارزه می‌کرد تا دیگر جهان با این این همه مشکل مواجه نمی‌شد.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها