معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه عنوان کرد:

رویکرد جدید جامعه جهانی به ایران پس از برجام

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران حضور تعداد بالای سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در نشست تهران را نشان دهنده رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از برجام دانست.
کد خبر: ۸۵۸۱۳۳
رویکرد جدید جامعه جهانی به ایران پس از برجام

به گزارش جام جم آنلاین ، سید عباس عراقچی در گفت و گو با بخش خبری سایت رسمی سومین اجلاس سران GECF گفت: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نخستین جلسه ای است که در سطح بسیار بالا بعد از توافق برجام در کشورمان برگزار می شود. استقبال بالا از این اجلاس، نشان دهنده رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با ایران در دوران پس از برجام است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به توجه جدید کشورها به جمهوری اسلامی ایران در دوره پس از برجام، سطح حضور شرکت کنندگان و تعداد بالای سران کشورها در اجلاس تهران مهم ارزیابی کرد و گفت: آثار اولیه رفع تحریم ها از طریق چنین اجلاسی می تواند به سرعت خود را نمایان سازد.» هفته گذشته بیژن زنگنه، در یک نشست خبری، تعداد سران حاضر در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را در تاریخ این سازمان بی سابقه توصیف کرد. به گفته زنگنه در دو اجلاس قبلی سران این سازمان که در قطر و روسیه برگزار شده بود به ترتیب 4 و 6 رئیس کشور شرکت کرده بودند.

عراقچی ارتقاء موقعیت برجسته ایران در منطقه را از جمله دستاوردهای نشست سران کشورها در تهران ارزیابی کرد و افزود: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هم بدلیل ژئوپلیتیک و هم به خاطر توانمندی ها و ظرفیت های مختلف، موقعیت برجسته ای است. دخایر طبیعی ایران از جمله در نفت و گاز هم از ظرفیت های مهم است کشور است. متاسفانه در یک دهه گذشته بر سر راه استفاده ایران از این توانمندی بزرگ موانعی گذاشته بودند که توافق برجام این موانع را مرتفع کرد. آثار رفع موانع را می توان در تعداد حضور سران کشورها در نشست تهران مشاهده کرد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه با تاکید بر سیاست اصولی دولت برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در دوره پس از برجام تصریح کرد: با رفع موانع تحریم، راه برای توسعه اقتصادی هموار می شود. در این شرایط دولت بطور جدی سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیگیری خواهد کرد. چرا که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برون نگر است. این اقتصاد از سویی خود را منزوی نمی کند، و از سوی دیگر در مقابل هر نوع تحریمی مقاوم خواهد بود.»

وی فرصت پس از لغو تحریم ها را فرصتی استثنایی برای نشان دادن توانمندی های ایران و توسعه ظرفیت ها در عرصه های مختلف عنوان کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که آیا در زمان حضور سران کشورها در ایران، بجز در زمینه توسعه روابط اقتصادی و گازی، درباره مسائل منطقه ای هم تبادل نظر خواهد شد یا خیر؛ پاسخ داد: این موضوع کاملا طبیعی است که وقتی تعداد زیادی از سران و وزراء کشورها در یک نشست حضور دارند از این فرصت برای ملاقاتهای دو جانبه و چند جانبه استفاده می شود.
در ملاقات های دو جانبه هم درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت و گو می شود. الان در منطقه خاورمیانه موضوعات مهمی جریان دارد. بنابراین ما هم از این فرصت برای تبادل نظر با کشورهای حاضر در تهران درخصوص موضوعات مورد علاقه استفاده خواهیم کرد.»

معاون وزیر امورخارجه ایران با اشاره حضور ولادیمتر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تهران گفت: «با مقامات روسیه هم درباره موضوعات مهم منطقه از جمله مبارزه با تروریسم تبادل نظر خواهیم کرد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه پیگیری مباحث اقتصادی را دارای جایگاه ویژه در سیاست خارجی ایران دانست و در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط جدید وزارت امور خارجه بستر ساز و پیگیر صدور گاز به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی خواهد بود، تصریح کرد: پیگیری سیاست های اقتصادی دولت، از جایگاه مهمتری در دستگاه دیپلماسی کشور برخوردار خواهد شد. حتی محور اصلی سمینار اخیر سفرا در تهران، استفاده از فرصت های اقتصادی در دوران جدید بود. ما در سیاست خارجی برای تامین منافع اقتصادی کشور جدی هستیم.»

عراقچی، یکی از ماموریت های مهم سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف را جذب سرمایه گذاری های، توسعه توریست و صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام کرد: «یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد سفرا هم موفقیت آنان در پیگیری مباحث اقتصادی است. ما برای کمک به توسعه اقتصادی کشور برنامه داریم.

هفدهمین نشست وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، صبح روز سی ام آبانماه، در هتل تهران برگزار شد. نشست فوق العاده وزراء هم عصر امروز به ریاست وزیر نفت ایران برگزار خواهد شد.

بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند. هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو نیز به عنوان اعضای ناظر در این مجمع حضور دارند.

لازم به ذکر است؛ سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، دوم آذرماه با حضور 10 رییس جمهور و رییس دولت در محل اجلاس سران در تهران برگزار می شود. روسای جمهور روسیه، عراق، ونزوئلا، نیجریه، بولیوی و گینه استوایی بعنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران می آیند. روسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان نیز بعنوان میهمان ویژه در اجلاس تهران حضور خواهند داشت.

نخست وزیر الجزایر هم که کشورش عضو اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز است قرار است به ایران بیاید.

سومین اجلاس سران GECF به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها