مشاور اقتصادی رییس جمهوری مطرح کرد

11 مانع جدّی بر سر راه بهبود رشد اقتصادی ایران

چند و چون

تشکیل فراکسیون ضد رکود: مجلس برای رفع سریع رکود، آستین بالا زد

رکود حاکم در کشور و نبود عملکرد نه‌چندان موثر برای برون‌رفت از این چالش، باعث شد تا مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون ضدرکود تشکیل دهد. این فراکسیون قرار است شرایط اقتصادی کشور را تحلیل و مشکلات اجرایی را شناسایی و گزارش کند.
کد خبر: ۸۵۷۶۶۲

مهرداد بذرپاش یکی از اعضای این فراکسیون و عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره فعالیت این فراکسیون چنین می‌گوید:

هدف از ایجاد فراکسیون ضدرکود چیست؟

نظارت بر عملکرد سازمان‌های اقتصادی و بانک‌ها از اهداف اصلی این فراکسیون است. برخی بخش‌های دولت وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند و مجلس هم که وظیفه قانونگذاری و نظارت را به عهده دارد، تصمیم گرفت فراکسیونی تخصصی درباره مسائل اقتصادی تشکیل دهد تا به این مسائل رسیدگی کند. فراکسیون «ضدرکود» تشکیل می‌شود تا آستین بالا زده و در مدت باقیمانده از این دوره مجلس، کار اساسی‌تری در حوزه رکود و بهبود فضای کسب و کار انجام دهد؛ زیرا رکود به یک بحران تبدیل شده است. شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور بسیار ناگوار است. از سوی دیگر، اقدامات موثری برای مقابله با ورود کالای قاچاق به کشور انجام نمی‌گیرد. وجود چنین عاملی به آن معناست که تولید داخل از‌بین می‌رود. نمی‌توانیم بگوییم چون دولت این کار را انجام نداده ما نیز بیکار بنشینیم، به همین دلیل تصمیم گرفته شد فراکسیون قوی، منسجم و مقتدری برای این موضوع تشکیل شود تا در این زمینه تحرک جدیدی ایجاد کنیم.

این فراکسیون از چه زمانی کار خود را آغاز می‌کند؟

اولین جلسه این فراکسیون قرار است اول آذر برگزار شود. اکنون قوانین معطل‌مانده‌ای در دولت خاک می‌خورد که این فراکسیون قوانینی مانند بهبود فضای کسب و کار را بررسی می‌کند و اجرای آنها را از دولت مطالبه خواهد کرد.

اعضای این فراکسیون چه کسانی هستند؟

هنوز اعضای این فراکسیون به طور کامل مشخص نشده است، اما افرادی که مشخص شده‌اند آقایان محمدرضا پورابراهیمی، جعفر قادری، حمیدرضا فولادگر، الیاس نادران، علی‌اصغر زارعی، سیدمسعود میرکاظمی و علیرضا زاکانی هستند و تا روز تشکیل نیز افراد دیگری به این جمع اضافه خواهند شد.

تاثیر این فراکسیون بر تسریع برنامه‌های خروج از رکود چیست؟

تشکیل یک فراکسیون منسجم و مقتدر که جمعی از چهره‌های فعال و متخصص در این حوزه در آن حضور داشته باشند، باعث تقویت سازوکار نظارتی می‌شود و برآورد من این است که همه نمایندگان عضو این فراکسیون خواهند شد؛ زیرا نماینده‌ای در مجلس نیست که قبول نداشته باشد کشور در شرایط رکود قرار ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها