سارقان دیواری کوتاه تر از موزه قاجار پیدا نمی کنند

موزه قاجار تبریز بی‌در و پیکر شد

اگر خبر سرقت از موزه قاجار تبریز را شنیدید تعجب نکنید چون این موزه مدت‌هاست بی‌در و پیکر شده و سارقان تاریخ دیواری کوتاه‌تر از این موزه در تبریز پیدا نمی‌کنند که به اهداف شوم خود برسند.
کد خبر: ۸۵۷۴۴۴
موزه قاجار تبریز بی‌در و پیکر شد

چند روزی است که شهرداری منطقه ۱۰ تبریز دیوار موزه قاجار را برای احداث پارکینگ طبقاتی تخریب کرده و اکنون این موزه بدون حفاظ بوده و هرلحظه احتمال دست برد سارقان از این موزه می‌رود.

موزه قاجار در محل خانه امیرنظام گروسی قرارگرفته و یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز به شمار می رود که در ایام مختلف سال پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ این کشور است. این موزه در دوطبقه با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع ساخته‌شده و ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه‌ها و حوض‌ها، زیبایی آن را دوچندان کرده است ولی صد افسوس که این موزه آن‌طور که باید و شاید محافظت نمی‌شود و ممکن است سارقان به آن‌که آثاری به قدمت هویت آذربایجان دارد و گنجینه‌ای ناب است، دستبرد بزنند.

بی توجهی به امنیت موزه قاجار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در این خصوص به مهر می‌گوید: شهرداری تبریز توجهی به امنیت موزه نمی‌کند و فقط به فکر پروژه‌های عمرانی شهر است درحالی‌که این موزه گنجینه آذربایجان است و آثار باارزش زیادی را در خود جای‌داده است.

فرزین حق‌پرست با اشاره به احداث پارکینگ طبقاتی در مجاور این موزه می‌افزاید: با احداث پارکینگ مخالف هستیم، کار کردن لودر و ماشین‌آلات سنگین در کنار این موزه که ممکن است در دل خود و زیرزمین آثار گران‌بها و باارزشی داشته باشد، اشتباه است و باید اصولی خاک‌برداری انجام شود.

وی با بیان اینکه تأمین امنیت موزه قاجار در اثر چند تخریب همچون مدرسه فیوضات توسط شهرداری منطقه ۱۰ تبریز مشکل شده است، ادامه می‌دهد: باید به امنیت این موزه که آثار باارزشی از تاریخ آذربایجان در خود جای‌داده است، بیشتر از این‌ها توجه شود.

حق‌پرست همچنین به جزئیات تخریب دیوار این موزه اشاره می‌کند و می‌گوید: این کار شبانه اتفاق افتاد و به هشدارهای ما هم توجهی نشد و حتی بین چند مأمور شهرداری و یگان حفاظتی موزه هم درگیری اتفاق افتاد ولی بالاخره این دیوار تخریب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به مسئولیت این اداره کل در حفظ و تأمین امنیت موزه‌های استان اشاره کرد و گفت: باید جلوی تخریب غیراصولی محوطه موزه قاجار و محله ششگلآن‌که یکی از محلات قدیمی تبریز است و در دوره قاجار عمارت‌های بسیار زیبایی در این محله احداث‌شده است را گرفته شود.

حق‌پرست سپس به تاریخچه این موزه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: خانه امیرنظام در سال ۱۳۷۰از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری‌شده و با توجه به آسیب‌های جدی که به بنا رسیده بود با حفظ ویژگی‌های معماری بنا و شاخص‌های سنتی موردبازسازی قرارگرفته و در سال ۱۳۸۵ پس از اتمام عملیات ساختمانی به‌عنوان موزه قاجار مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص و اختلاف‌هایی که بین شهرداری تبریز و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی وجود دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: عملیات عمرانی در کنار آثار تاریخی تبریز باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود.

شهرام دبیری با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت موزه‌ها می‌افزاید: باید تمام امکانات لازم برای حفظ امنیت این موزه به کار گرفته شود و شورای شهر تبریز نیز در این خصوص می‌تواند پیگیر باشد.

وی سپس ادامه می‌دهد: برای این موضوع نامه‌ای به شورای شهر نرسیده است که اگر مشکل حل نشود باید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی به ما نامه بزنند و ما مشکل را حل‌ و فصل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها