تستوسترون هورمون مردساز است. این هورمون با ایجاد تغییرات در بدن فرد مذکر، او را برای زندگی به عنوان یک مرد آماده می‌کند. افزایش حجم و قدرت عضلات، بم شدن صدا، در آمدن موهای صورت و بدن، ریختن موهای سر، ایجاد میل جنسی، ایجاد اسپرم (نطفه)، متراکم شدن استخوان‌ها، ایجاد انرژی و انگیزه عمومی و بسیاری دیگر، از اثرات این هورمون هستند.
کد خبر: ۸۵۶۴۴۶

در زندگی امروز عوامل زیادی باعث کاهش میل و توان جنسی می‌شوند که سردسته آنها استرس‌های روزمره است. همه روزه بیماران زیادی به کلینیک غدد مراجعه می‌کنند و از ناتوانی و افت قدرت جنسی شکایت دارند و می‌خواهند با تجویز هورمون آن را رفع کنند. واقعیت این است که بیشتر موارد در مردان میانسال استرس‌های شغلی، اجتماعی یا به هم خوردن رابطه جنسی بین زوجین، عامل افت قوای جنسی است. در رتبه بعدی، دیابت قرار دارد که به دلایل مختلفی منجر به ضعف نیروی جنسی می‌شود. افسردگی نیز همین حالات را ایجاد می‌کند. البته در مواردی هم کمبود هورمون‌های مردانه عامل این مشکل است. در این موارد ضعف جسمی، کاهش انرژی و کاهش قوای جنسی مشهود خواهد بود.

پزشک متخصص با بررسی فرد بیمار و اندازه‌گیری هورمون‌های جنسی ازجمله تستوسترون می‌تواند علت مشکل را متوجه شود. در مواردی که مشخص شود بیمار از کمبود هورمون تستوسترون رنج می‌برد، می‌توان به او داروهای حاوی تستوسترون تجویز کرد. نکته مهم این است که هورمون تستوسترون دارای عوارض و اثرات ناخواسته‌ای است و باید حتما قبل از تجویز آنها را در نظر گرفت. بررسی پروستات و سیستم ادراری، بررسی تعداد گلبول‌های قرمز و بیماری‌های قلبی و ریوی قبل از تجویز تستوسترون برای اجتناب از عوارض نا خواسته ضروری است.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها