معاون هنری وزیر ارشاد: چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند برای گردشگران هم جالب باشد

فروش 70 اثر هنری در افتتاحیه «هفت نگاه»

هشتمین دوره نمایشگاه فروش آثار هنری با عنوان «هفت‌نگاه» با فروش ٧٠ اثر در شبی که گالری نیاوران یکی از شلوغ ترین شب‌های خود را تجربه می‌کرد گشایش یافت.
کد خبر: ۸۵۶۰۳۹

به گزارش جام‌جم، در شب افتتاحیه این رویداد هنری ٧٠ اثر از حدود ٦٠ هنرمند به فروش رسید که در میان آنها از آثار ٣٥٠ هزار تومانی فروخته شد تا اثری از سهراب سپهری به مبلغ ٢٠٠ میلیون تومان. اتفاق جدیدی که در این دوره از هفت نگاه رخ داده است اختصاص گالری شماره 2 به ارائه نقاشی قهوه‌خانه‌ای است: دواثر از حسین قولرآغاسی در حوزه نقاشی عاشورایی در کنار آثاری از محمد مدبر، حسین همدانی، احمد خلیلی و... به نمایش درآمده است تا افرادی که علاقه‌مند به داشتن آثاری متفاوت از نقاشی کلاسیک ایران هستند، امکان خرید آنها را داشته باشند. در شب افتتاحیه نمایشگاه طبقات مختلف گالری پر از جمعیت علاقه‌مندانی بود که برای دیدن و خریدن آثار هنری آمده بودند. چهره‌هایی مانند علی مرادخانی، احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام شاهمرادی، علیرضا سمیع‌آذر، علی شیرازی، بابک اطمینانی، طه بهبهانی، پری یوش گنجی و... ازجمله کسانی بودند که در افتتاحیه هفت نگاه شرکت داشتند.

نمایشگاه هفت نگاه با شعار «هر خانه ایرانی، یک اثر هنری» هرساله از سوی هفت گالری دار تهران برپا می‌شود و در پی ایجاد شرایطی برای خرید آثار هنری اصل و قرار گرفتن آن در خانه‌های ایرانی است. در نمایشگاه امسال بیش از ٣٨٠ اثر روی دیوار گالری فرهنگسرای نیاوران رفته است و با فروش هر اثر آن را از روی دیوار برمی دارند تا اثری دیگر از همان هنرمند جایگزین شود.

در هفت نگاه امسال، نام‌های بزرگی مانند سهراب سپهری، ژازه تباتبایی، فریده لاشایی، ایرج زند، هانیبال الخاص، محمدعلی ترقی‌جاه، محمد مدبر، قولر آغاسی، بلوکی‌فر، سیدمحمد احصایی، نصرالهی افجه‌ای، علی شیرازی، جلیل رسولی، یدالله کابلی، صداقت جباری، پروانه اعتمادی و... در کنار جوان‌ترهایی مانند مریم درویش، بهنوش فروتن، گلناز قدیری، حسین چراغچی، علیرضا سعادتمند، امیر سقراطی، رایکا میلانیان، شمس‌الدین غازی، ساناز دزفولیان، روشنا رستمی، کیوان بیرانوند، زهرا شفیع، ندا معین‌افشاری، نازیلا مقدم، امید خاکباز و... قرار گرفته است.

استفاده از ظرفیت گردشگری نمایشگاه

علی مرادخانی، معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه هفت نگاه گفت: با توجه به تنوع آثاری که از نسل‌های مختلف جمع‌آوری شده این نمایشگاه نه فقط برای افراد متخصص، بلکه برای مردم عادی هم بسیار دیدنی است. به نظر من اگر گردشگری در کشور ما رواج پیدا کند برای بازدیدکننده خارجی هم دیدار چنین مجموعه‌ای خیلی جالب است و گویای گستره وسیع زوایه نگاه های هنری در ایران است. من به صرافت افتادم که وقتی چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود با کسانی که در حوزه گردشگری کار می‌کنند ارتباط برقرار کنیم تا از این امکان استفاده نماییم.

نقش اقتصاد هنر در برانگیختن هنرمندان

یدالله کابلی، هنرمند خوشنویس نیز در گشایش این نمایشگاه بیان کرد: فکر می‌کنم دنیای هنر زمانی می‌تواند اعتبار پیدا کند که جوان‌ها به پیرها نگاه کنند و پیرها به امید این که بتوانند الگویی برای جوان‌ها باشند همچنان دست‌گیر نسل جوان باشند. جوانان پویا و فعال و با استعدادی در این کشور هستند و من خیلی خوشحالم بعد از دو سال امشب در جمع این سیل خروشان زیبایی حضور دارم.

کابلی در مورد نقش اقتصادی این نمایشگاه گفت: هنرمند وقتی در خلوت و تنهایی خود مشغول کار است اگر پشت تلاش خود علاقه‌مندان آثارش را نبیند اصلا دست و دلش به کار نمی‌رود. ولی شرایط اقتصادی کشور ما طوری شده است که هنرمند اگر بخواهد بهای کار خودش را با توجه به مشکلات اقتصادی عرضه کند، مردم علاقه‌مند هنر از داشتن آن آثار محروم می‌شوند. با توجه به رقابت‌های ناسالمی که در دنیای هنر امروز حاکم است همه مجبور می‌شوند کارهای خود را با قیمت‌های کاذب عرضه کنند. در حالی که اگر کسانی باشند که مولفه‌ای به نام خرید و فروش را مدیریت کنند هم هنرمند می‌تواند آثار خود را عرضه کند و هم قیمت مناسبی وجود دارد که مردم بتوانند اثر را بخرند.

هنر تجسمی امکان جهانی شدن دارد

بیژن بیرنگ، کارگردانی که به‌تازگی وارد عرصه گالری‌داری شده است هم در مورد اقتصاد هنر گفت: هنرهای تجسمی، سینما و... تا وقتی بازاری برای آن پیش نیاید رشد نمی‌کنند و محکوم به فنا هستند. هنرهای تجسمی برخلاف سینما، تئاتر و... نیازی به مراحل تولید سخت ندارند و با توجه به این که یک فرد در خلوت خود آن را انجام می‌دهد، امکانش هست به بازار جهانی دست پیدا کنند.

هشتمین دوره هفت نگاه تا ششم آذر همه روزه در فرهنگسرای نیاوران دایر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها