دوئل جدید گازی کلید خورد

نفوذ دوباره قطر به بازار گاز ایران

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که کشورش قرارداد خرید گاز طبیعی مایع(ال.ان.جی) از قطر را به ارزش 16 میلیارد دلار و برای یک دوره 15 ساله، نهایی کرده است.
کد خبر: ۸۵۴۷۷۲
پاکستان قرارداد خرید گاز از قطر را نهایی کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، شاهد خاقان عباسی که روز گذشته به دوحه پایتخت قطر سفر کرده بود، اعلام کرد که قرار است نخستین کشتی حامل گاز طبیعی مایع قطر ماه آینده میلادی به پاکستان برسد.

وزیر نفت پاکستان گفته است که بر اساس قرارداد نهایی شده با قطر، کشورش سالانه یک و نیم میلیون تن گاز طبیعی مایع از این کشور عربی حوزه خلیج فارس وارد خواهد کرد.

دولت پاکستان درحالی از نهایی شدن قرارداد خرید گاز از قطر خبر داده است که بسیاری از نمایندگان مجلس این کشور سخت مخالف این قرارداد هستند و معتقدند که باتوجه به قیمت بالای واردات گاز طبیعی مایع از قطر، این قرارداد هرگز به نفع کشورشان و مردم پاکستان نیست.
پاکستان به شدت از بحران کمبود انرژی رنج می برد.

در همین حال، پاکستان که به بهانه تحریم ها و فشارهای خارجی، تا کنون به تعهدات خود در قبال قرارداد خاتمه یافته اش با ایران برای تکمیل خط لوله گاز ایران – پاکستان معروف به طرح «آی-پی» عمل نکرده است، حالا می گوید که با ایجاد فضای جدید بعد از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها، سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله یاد شده در خاک خود (بیش از 700 کیلومتر) و تکمیل آن تا پایان سال 2017، هر چه سریعتر زمینه واردات گاز طبیعی از ایران را فراهم کند.

پاکستان قراردادهایی برای احداث خط لوله گاز از بندر «گوادر» (در 70 کیلومتری مرز ایران) تا «نوابشاه» (مقصد خط لوله آی-پی) امضا کرده و طبق گفته مقامات عالی این کشور، عملیات احداث این خط لوله به زودی آغاز خواهد شد. این خط لوله در واقع بخش اصلی خط لوله آی-پی خواهد بود.

ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد گازی آی.پی، همزمان با پایان سال گذشته میلادی (2014) به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله گاز را در خاک خود از میدان های گازی جنوب تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد.

به هرحال، پاکستان که نیاز شدید به انرژی دارد، بارها اعلام کرده است که طرح خط لوله آی-پی کاملا مستقل از قراردادهای این کشور برای واردات گاز از کشورهای مختلف و طرح خط لوله گاز «تاپی» (طرحی احداث خط لوله گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) است و این کشور به اجرای تمام این طرح ها به ویژه خط لوله آی-پی برای رفع بحران انرژی خود نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها