روحانی تاکید کرد:

ریاض از مسیر غلط بازگردد

همایش سفرا، روسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دیروز در حالی در تهران برگزار شد که برخی مقامات منطقه‌ای به اتهام‌زنی علیه کشورمان ادامه دادند. از یک‌سو عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز عربی گفت که «روسیه و ایران باید تاریخ و راهی را برای رفتن بشار اسد تعیین کنند تا براساس آن اقدام به ترک این کشور کند» و از دیگر سو انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه در روزنامه نشنال چاپ این کشور مدعی شد: نفوذ ایرانی‌ها منجر شد حوثی‌ها دولت و نهادهای دولتی یمن را تضعیف کنند.
کد خبر: ۸۵۲۳۴۱

شاید در پاسخ به همین ادعاها بود که دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: «جوانان کم‌تجربه در یکی از کشورهای منطقه، با درشت‌گویی در برابر بزرگان به جایی نخواهند رسید.»

وی با بیان این که شک نداریم مسائل سوریه، یمن و بحرین راه‌حل سیاسی دارد و رسیدن به این راه‌حل تنها با تعامل سازنده امکان‌پذیر است، به روند تحولات در یمن اشاره کرد و گفت: اگر نگاه عربستان در مسائل کلی منطقه به واقعیت‌ها نزدیک شود و دست از مداخلات بردارند، در شرایط جدید بسیاری از معضلات از جمله در روابط را می‌توان حل و فصل کرد و بازگشت ریاض از مسیر غلط، راه را برای همکاری باز خواهد کرد. او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که عقب‌نشینی از اصول، راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد، گفت: برجام پیروزی عظیم سیاسی ملت ایران و الگویی جهانی برای حل مشکلات است.

عمده هجمه‌های حقوق‌بشری سیاسی است

رئیس دستگاه قضا نیز دیگر سخنران این همایش بود که با سیاسی خواندن عمده هجمه‌های حقوق‌بشری علیه ایران گفت: هیچ‌گاه تسلیم حقوق بشری که آن را برای ما تفسیر می‌کنند، نمی‌شویم.

به گزارش ایرنا، او هجمه‌های حقوق‌بشری علیه ایران را برخاسته از نگاه دوگانه مغرضانه و سیاسی خواند و گفت: در کنار گوش ما در کشور عربستان هیچ انتخاباتی صورت نمی‌گیرد و رایی در این کشور انجام نمی‌شود و آیا این نقض حقوق‌بشر نیست؟ آیا کشتار بی‌رحمانه در یمن توسط عربستان سعودی، مساله حقوق‌بشری نیست؟ در حالی که کشورهای غربی از عربستان در این حمله حتی دفاع نیز می‌کنند. رئیس قوه قضاییه با مهم خواندن مساله فاجعه منا ادامه داد: فاجعه منا نیز مساله مهمی است که اگر اصل عمدی بودن آن را نادیده بگیریم، عدم همکاری در یافتن حجاج مساله قابل توجهی است. به گفته رئیس قوه قضاییه، کمک به تروریسم در منطقه یعنی داعش و القاعده با پشتیبانی عربستان انجام می‌شود؛ همان داعشی که وحشیانه‌ترین جنایت را انجام می‌دهد و آن وقت ما ناقض حقوق‌بشر معرفی می‌شویم.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در همایش دیروز با بیان این‌که برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی با دقت مورد واکاوی قرار گرفت از وزارت خارجه خواست برای اجرای برجام ستادی قوی تشکیل دهد.

3 اصل اجرای برجام از نگاه ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در این همایش توجه به سه اصل مهم همکاری بین‌المللی مبتنی بر عزت، مصالح کشور و نظام و تحقق دستورات رهبر معظم انقلاب را به عنوان لوازم اصلی اجرای برجام برشمرد. صوی به شرایط خطیر منطقه اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با توجه ویژه به شرایط کنونی که ماهیت حقیقی ایران‌هراسی برای دنیا فاش شده و واقعیت ثبات‌برانگیز بودن جمهوری اسلامی ایران روشن‌تر شده است، شرایط را به آنچه مدنظر امام(ره) و رهبری بود، برسانیم تا بر مبنای اخوت اسلامی بتوانیم در مسیر پیشرفت و توسعه گام برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها