همه ما فنلاند را به گوشی تلفن همراه نوکیا می‌شناسیم، اما سفیر فنلاند در ایران معتقد است که فنلاند بیشتر از صنعت مخابرات و شبکه، به سمت انرژی‌های پاک حرکت کرده است.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۰
سرمایه‌گذاری فنلاندی‌ها در ایران قطعی است

به گزارش جام جم آنلاین ، هری کمراینن در بازدید از روزنامه جام‌جم اظهار کرد: روابط ایران و فنلاند وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد و شرکت‌های فنلاندی برای سرمایه‌گذاری در راه ایران هستند و حاضرند فناوری خود را در اختیار شرکت‌های ایرانی بگذارند. گفت‌وگوی جام‌جم با سفیر فنلاند را در ادامه می‌خوانید:

سوال اول را با موضوع روابط دو کشور ایران و فنلاند آغاز می‌کنم. آینده روابط اقتصادی ایران و فنلاند را چگونه می‌بینید؟

اگر به گذشته تجاری دو کشور نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که به‌طور سنتی ایران و فنلاند روابط خوب اقتصادی داشتند. متاسفانه در طول سال‌هایی که تحریم‌ها بر علیه ایران اوج گرفت بیشتر شرکت‌های فنلاندی ایران را ترک کردند، اما با توجه به وضعیت جدیدی که به‌وجود آمده بعید است که شرکت‌های فنلاندی شریک خوبی مانند ایران را از دست بدهند و دوباره فعالیت خود را در این کشور از سر نگیرند. اکنون علاقه زیادی از طرف شرکت‌های فنلاندی برای بازگشت به ایران وجود دارد و در این موقعیت ایران هم می‌تواند با توجه به شرایط جدید خود صادرات کشورش را به کشورهای دیگر از جمله فنلاند افزایش دهد.

فنلاند برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی چه تسهیلاتی قائل خواهد شد؟

واردات فنلاند مطابق قواعد و قوانینی است که در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا هم حاکم است. هر کشوری از یک قواعدی تبعیت می‌کند. از آنجا که فنلاند عضو اتحادیه اروپاست همان قوانین و قواعدی که کشورهای دیگر اتحادیه اروپا در نظر می‌گیرند در فنلاند هم همان قانون‌ها اجرا می‌شود. آن چیزی که برای شرکت‌ها و صادرکنندگان ایرانی جالب خواهد بود این است که احتمالا در آینده نزدیک خط آهن بین تهران و هلسینکی راه‌‌‌اندازی خواهد شد. 20 سال پیش زمانی که دانشجو بودم این امکان فراهم بود که از هلسینکی به تهران با قطار رفت ‌و ‌آمد کرد، اما اکنون 20 سال است که این رابطه قطع شده و با توجه به افزایش‌روابط باید سریع‌تر احیا شود.

ایران اعلام کرده در دوره جدید فعالیت اقتصادی مایل است سرمایه‌گذاری همراه با فناوری باشد. آیا فنلاند حاضر است سرمایه‌گذاری همراه با فناوری را در اختیار ایران بگذارد؟

برخی شرکت‌های فنلاندی اکنون این کار را انجام می‌دهند. اگر بخواهم مثالی در این زمینه بزنم باید به شرکت اتوتک اشاره کنم که در بخش معدن فعالیت دارد. این شرکت تولیدکننده پلت‌های سنگ آهن بوده و فناوری‌ که استفاده می‌کند سبز و پاک است. فنلاند اکنون در صنعت آسانسور نسبت به دیگر کشورها پیشتاز بوده که مصرف کم انرژی مهم‌ترین کار آنهاست.

فنلاند در بحث فناوری‌های مخابراتی نسبت به دیگر کشورها پیشرو بوده است. آیا قصد حضور در این بخش در ایران را ندارید؟

یک شرکت معروف تولیدکننده در حوزه تلفن همراه به نام نوکیا قرار است به ایران بازگردد. آنها منتظر رفع تحریم‌ها هستند تا فعالیت خود را در ایران از سر بگیرند.

آنها برای تولید محصولاتشان و انتقال فناوری قصد بازگشت به ایران را دارند یا برای فروش محصولات آماده؟

این موضوع را باید از خود شرکت بپرسید. در این زمینه اطلاعی ندارم.

فنلاند مانند دیگر کشورها هیات تجاری به ایران نمی‌فرستد؟

اتفاقا چرا. وزیر تجارت فنلاند در صدر یک هیات تجاری بزرگ در ماه دسامبر (آذر و دی) به ایران سفر خواهد کرد. قصد سفر این هیات تجاری بررسی همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف است. چند سالی بود که هیات‌های تجاری فنلاند به ایران نمی‌آمدند، اما اکنون هم برای حضور بسیار مشتاق هستند، هم برای راه‌اندازی شرکت‌های جدید و هم برای بازسازی روابط قدیمی. من به شهرهای مختلف ایران که سفر می‌کنم، همچنان ماشین‌آلات فنلاندی را مشاهده می‌کنم.

آیا می‌تـوانیم امیـدوار باشیـم کارخانه‌های فنلاندی در ایران به صورت سرمایه‌گذاری مشترک تاسیس شوند؟

قبلا هم گفتم که یک شرکت فنلاندی در ایران اکنون فعالیت دارد و با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده توانسته2000 شغل ایجاد کند. به نظر من همه شرکت‌های فنلاندی با همین شکل وارد ایران خواهند شد.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد / روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها