با محمدسعید شریفیان، آهنگساز برجسته و مدرس دانشگاه

موسیقی را اجتماعی‌تر کنیم

محمدسعید شریفیان معتقد است که شرایط اجرای سمفونی «خسوف» فعلا در ارکستر سمفونیک تهران وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۰۵۱۶
ارکستر سمفونیک فعلا شرایط «خسوف» را ندارد

به گزارش جام جم نوا به نقل از ایسنا، «خسوف» اثر محمدسعید شریفیان از جمله آثار شاخص در زمینه‌ی کارهای ارکسترال و سمفونیک به‌شمار می‌رود. طرح این اثر، در سال 1375 از سوی این هنرمند پی‌ریزی شد و پس از شش‌ماه تحقیق روی متون ادبی و جمع‌آوری ملودی‌های نوحه‌های عاشورا، با گزینش و استفاده‌ی نهایی از 9 زمینه از قدیمی‌ترین نوحه‌ها، بعد از دو سال در بهمن 1378 به پایان رسید.

موسیقی «خسوف» در قالب یک مقدمه و هفت موومان نوشته شده است و حرکت کاروان به سوی مکه، طواف کعبه، حرکت کاروان به سوی کربلا، روز تاسوعا، شب عاشورا و در نهایت، شام غریبان را دربر می‌گیرد.

«خسوف» در اربعین سال 1382 توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همراهی خوانندگان ارکستر کر ابوای رومانی به‌ مدت پنج شب در تهران و در تالار وحدت با رهبری لوریس چکناوریان روی صحنه رفت. سپس از سوی فیلارمونیک اولتانیای رومانی دعوت شد و اجراهای متعددی در این کشور داشت.

شریفیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چرا دوباره این اثر را برای اجرا در اختیار ارکستر سمفونیک تهران قرار نمی‌دهد، توضیح داد: اتفاقا دوماه پیش آقای علی رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران - پیشنهاد اجرای سمفونی «خسوف» توسط ارکستر سمفونیک را به من داد و این پیشنهاد از سوی معاونت هنری ارشاد هم به من داده شد، اما خودم از اجرای این اثر جلوگیری کردم.

او ادامه داد: شرایط اجرای «خسوف» فعلا در ارکستر وجود ندارد. این کار از نظر تکنیکی، اثر خاصی است و برای اجرای آن باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. به نظر من، ارکستر سمفونیک تهران اکنون در شرایطی نیست که بتواند این اثر را اجرا کند.

این آهنگساز پیشکسوت با اشاره به اجرای سمفونی «خسوف» در سال 82، گفت: وقتی این اثر سال 82 به مدت 5 شب در تهران اجرا شد، ارکستر سمفونیک شرایط بهتری داشت. با این‌ حال، هنرمندانی از کشور رومانی برای این اجرا به ارکستر پیوسته بودند. آن اجرا، اجرای آبرومندی بود. حتی پس از آن، به دعوت کشور رومانی «خسوف» با هزینه‌ی خودشان در آن کشور ضبط شد.

وی افزود: در این زمان کوتاه و فشرده‌ای که به من اعلام شده بود، این اثر قابل اجرا نبود و من هم به آقای رهبری گفتم، اگر در زمان دیگری شرایط مساعد و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، من حتما این همکاری را خواهم کرد.

محمدسعید شریفیان که این اثر را به نگارش درآورده است، سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه با عزیمت به انگلستان به تحصیل در رشته‌ی موسیقی پرداخت. او لیسانس و فوق لیسانس خود را در موسیقی در گرایش آهنگسازی از انستیتوی موسیقی کلچستر (دانشگاه انگلیس) دریافت کرد و در ادامه، درجه‌ی دکتری خود را در فیزیک صوت و موسیقی الکتروآکوستیک در دانشگاه پادوآی ایتالیا گرفت.

نمونه‌هایی از آثار شریفیان عبارتند از: پوئم سمفونی آرش کمانگیر، پوئم سمفونی روی اشعار سعدی (در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در سال 1988) با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن، مجموعه الکتروآکوستیک کویر، مجموعه لیدر روی اشعار حافظ، سمفونی سرداران، سمفونی اروند، مجموعه آوازی روی اشعار میروسلاو هولوپ، سراب برای یک گروه کر خارجی و اثر سمفونیک طلوع و خورشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها