اظهارات اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور درباره رمزگشایی از انگیزه واقعی چهار وزیری که درباره وضعیت بورس به رئیس‌ جمهور نامه نوشتند، نشان داد که دولت تا چه حد در ساماندهی بازار سرمایه از بلاتکلیفی رنج می‌برد و بورس و سهامداران خرد در آن از این محل چه ضررهای هنگفتی که متحمل نمی‌شوند.
کد خبر: ۸۵۰۵۰۵
ترکان، پتروشیمی‌ها و ضرر سهامداران بورسی

به استناد اظهارات آقای ترکان در گفت‌وگو با سایت اقتصادنیوز، انگیزه ظاهری چهار وزیر، حمایت از بورس، هشدار درباره وضعیت نابسامان آن و تحرک‌بخشی به دولت برای ساماندهی وضعیت بورس بوده، حال آن‌که انگیزه واقعی آنان، تداوم دستیابی شرکت‌های پتروشیمی به گاز ارزان بوده که هر یک از این وزارتخانه‌ها به نوعی در منافع آن سهیم بوده‌اند!

این تفاوت از زمین تا آسمان، نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری درباره بهبود وضعیت بورس در عالی‌ترین سطح اجرایی تا چه حد دچار تشتت، پراکندگی، بلاتکلیفی و هرج و مرج است و سهامداران جزء بورس از این رهگذر چه زیان‌هایی که متحمل نمی‌شوند.

در واقع آنچه ظاهرا اکنون، اولویت تیم اقتصادی دولت نیست، منافع سهامداران بورسی است، چراکه به استناد گفته مشاور رئیس‌جمهور، اعضای اصلی این تیم فعلا مشغول چانه‌زنی بر سر سود شرکت‌های پتروشیمی تحت مالکیتشان هستند و وقت رسیدن به دیگر کارها را ندارند.

نگاهی به وضعیت این روزهای بورس به‌خوبی در منگنه قرار گرفتن سهامداران خرد در بازی‌های قیمتی و حاکمیتی را نشان می‌دهد.

در یک سوی ماجرای خوراک گاز پتروشیمی‌ها بیژن زنگنه سرسخت قرار دارد که این روزها و با وجودی که مخاطب اصلی نامه چهار وزیر، او بوده، به طور معنی‌داری سکوت کرده است.

او شاید به‌درستی معتقد است نباید گاز متعلق به همه مردم را به یک سوم یا یک چهارم قیمت جهانی به پتروشیمی‌هایی به ظاهر خصوصی تحویل داد تا آنها با وجود دریافت این گاز ارزان، محصولاتشان را چه در داخل و چه در خارج به نرخ جهانی بفروشند و سود هنگفتی را حاصل کنند.

از این‌رو، برای تعیین تکلیف قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها امروز و فردا می‌کند و عملا آنها و در نهایت بورس و شاخص‌هایش را (با توجه به سهم بالای شرکت‌های پتروشیمی در سهام بورس) بلاتکلیف به حال خود رها کرده است.

در سوی دیگر ماجرا هم شرکت‌های پتروشیمی هستند که خصولتی بوده و بیشتر سهامشان متعلق به برخی بنیادها یا نهادهای غیراقتصادی است. آنان با اتکا به نفوذ مالکانشان در دولت از هیچ اقدامی برای دریافت گاز ارزان فرو گذاری نمی‌کنند؛ حتی به این قیمت که نمادهایشان در تابلوی بورس بسته شده و باعث ریزش شاخص‌ها و کاهش هنگفت ارزش بازار شود.

حال در یک چنین بحران‌هایی، مرجع قدرتمند اصلی که دولت و رئیس‌جمهور باشد، باید به‌عنوان فصل‌الخطاب به میان آمده و ماجرا را به هر نحو فیصله دهد.

نه این‌که سکوت اختیار کرده و جز عباراتی کلی، ثمری برای بورس و سهامدارانش نداشته باشد. این چنین است که باید برای چندمین بار به دولت درباره تداوم ریزش شاخص‌های بورس تحت تاثیر بلاتکلیفی وضعیت خوراک پتروشیمی‌ها و ضرر دیدن سهامداران خرد از این رهگذر هشدار داد و از دولت خواست یک‌بار برای همیشه به این دعوا پایان داده و ثبات و آرامش را به بورس بازگرداند.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها