با وجود ورود برجام به فاز اجرا و به رغم تقدیر رهبر انقلاب از بررسی دقیق و منتقدانه برجام، هنوز هستند افرادی که با گلایه از صداوسیما به دلیل بررسی کارشناسانه توافق هسته‌ای، عملا پا در مسیر تفرقه‌افکنی می‌نهند. سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی و سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در این رابطه با جام‌جم به گفت‌وگو نشسته است.
کد خبر: ۸۵۰۴۰۸

به عنوان نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، عملکرد صداوسیما درباره برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به عنوان مسئول اطلاع‌رسانی کمیسیون برجام عرض می‌کنم که یکی از اقدامات بسیار ارزشمند و مثبت صداوسیما، همکاری بسیار خوب و نزدیک با کمیسیون برجام در طول بررسی این توافق‌نامه بود، به طوری که تمام جلسات، فیلمبرداری شد و بدون این‌که تبعیضی قائل شوند یا بخشی را کم و زیاد کنند، حتی برخوردهایی که گاهی در کمیسیون صورت می‌گرفت، حذف نشد و برای استحضار ملت ایران، همه جلسات را به صورت مبسوط وقت گذاشتند و پخش کردند و انصافا این مقدار وقت گذاشتن برای پخش برنامه‌های کمیسیون برجام قابل قدردانی بود. بنابراین اگر کسی بخواهد صداوسیما را به پخش تحلیل‌های سطحی درباره برجام، متهم کند واقعا غیرمنصفانه و غیرواقعی است و اقدام صداوسیما واقعا قابل قدردانی بود.

عملکرد صداوسیما فارغ از پوشش مذاکرات در مجلس، در دیگر ابعاد روشنگری درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای، چگونه بود؟ رسانه‌ملی تا چه حد توانست ابعاد توافق و نقاط ضعف و قوت آن را برای مردم باز کند؟

در طول مذاکرات، تمام ملت ایران شاهد بودند که صداوسیما چه در زمان تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی و چه در مذاکرات اخیر، بهترین پوشش‌ها را داد و همیشه آخرین خبرها و گزارش‌ها را به استحضار ملت ایران رساند. در زمان بررسی برجام نیز هم با پخش نشست‌های تخصصی در مجلس و هم برگزاری نشست‌های اختصاصی با کارشناسان در برنامه‌های مختلف از جمله گفت‌وگوی ویژه خبری، نگاه یک، متن و حاشیه و دیگر برنامه‌ها تلاش کرد مردم را از جزئیات ماجرا مطلع کند و حتی در این زمینه بسیاری از منتقدان معتقد بودند که چرا صداوسیما فقط افراد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده را برای اظهارنظر درباره مذاکرات و برجام دعوت می‌کند. بنابراین اگر هم انتقادی باشد از این طرف است اما صداوسیما به هر حال سعی کرد در چارچوب منافع ملی کشور و مصالح ملی، هم متن توافق را به استحضار ملت ایران برساند و وحدت ملی را حفظ کند و کار را جلو ببرد.بعد از بررسی برجام هم در تبیین دقیق نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور و همچنین نامه رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری، صداوسیما به‌خوبی عمل کرد و همواره در تمام مراحل تلاش کرد از آن تهدیدی که وجود داشت و حضرت آقا تذکر داده بودند که خدای نکرده جامعه، دوقطبی نشود، جلوگیری شود. همه اذعان دارند که اگر صداوسیما نقش ملی خود را به‌درستی انجام نداده بود الان شاهد تنش‌های شدیدی بودیم و جامعه دوقطبی شده بود و این نقش صداوسیما بود که توانست وحدت ملی را حفظ کند و همه را پشت سر منافع ملی، صف‌آرایی کند.

انتقاداتی که از صداوسیما در زمینه مذاکرات هسته‌ای، گاه‌و‌بیگاه شنیده می‌شود و برخی تلاش می‌کنند عملکرد رسانه‌ملی را در این زمینه زیر سوال ببرند با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

به اعتقاد من این نوع انتقادات برای اهداف سیاسی در ماه‌های آینده است. زیرا نقش صداوسیما در تشویق مردم برای مشارکت سیاسی و مقابله با فتنه‌های انتخابات و جلوگیری از نفوذ معاندان، نقش بسیار موثری است و رسانه‌ملی می‌تواند همه مردم را به مشارکت دعوت کند و با آگاه کردن مردم نسبت به فتنه‌های انتخاباتی، مقابل این فتنه‌ها بایستد. بر همین اساس به نظر می‌رسد این‌گونه تخریب‌ها علیه صداوسیما، آتشی است که در حال تدارک است تا صداوسیما از ایفای نقش اصلی خود در جهت وحدت ملی و مشارکت بالای مردم و برگزاری انتخابات باشکوه جلوگیری کند و نقش صداوسیما را کمرنگ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها