به فتحی اعتماد کامل داشتم

آرزو بر جوانان عیب نیست

آتش تقی‌پور جزو آن دسته از بازیگرانی است که همیشه هستند، اما حضورشان چندان به چشم نمی‌آید و در خاطره‌ها نمی‌ماند. با این حال، بازی او در مجموعه تلویزیونی «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی که محرم 80 از شبکه یک سیما پخش شد، از به یادماندنی و خاطره‌انگیزترین نقش‌آفرینی‌هایش در مقام بازیگر است.
کد خبر: ۸۴۸۶۶۳
آرزو بر جوانان عیب نیست

به گزارش جام جم سیما، تقی‌پور در شب دهم ایفاگر نقش یک پیرمرد فرصت‌طلب و منفور بود که در زمان زمامداری‌اش بر شهربانی آذربایجان یک شاهزاده قاجار را به طمع بالا کشیدن ملک و اموالش به قتل رسانده و پس از گذشت سال‌ها و در زمان پهلوی با فراموش کردن جنایت گذشته، قصد ازدواج با دختر مقتول را داشت.

برای شروع از نقش‌تان در سریال شب دهم بگویید.

من پیش از این سریال در مجموعه پرمخاطب «پهلوانان نمی‌میرند» نیز تجربه همکاری با حسن فتحی و بسیاری از بازیگران شب دهم را داشتم. در سریال شب دهم، برای نقش شهربان بازنشسته آذربایجان و خواستگار شاهزاده خانم قاجاری انتخاب شدم. جالب است که بیش از یک دهه از نمایش این سریال سپری شده و با وجود گذشت سال‌ها مردم هنوز هم از آن استقبال می‌کنند. خیلی خوشحالم که بینندگان از این سریال خاطره خوبی دارند و من نیز توانستم به ایفای نقشی هر چند منفی، اما تاثیرگذار بپردازم.

شخصیت این شهربان بازنشسته چگونه شکل گرفت؟

شخصیت من در این مجموعه تلویزیونی منفی بود. رئیس شهربانی آذربایجان شخصیتی است که املاک بسیاری از اشراف قاجار را تصاحب کرده و درصدد بود تا با یک شاهزاده خانم قجری نیز ازدواج کند. در مجموع یک شخصیت فرصت‌طلب، نوکیسه و تازه به دوران رسیده بود.

نقش این شخصیت را به‌خصوص در سکانس آزموده شدن به‌وسیله قهوه قجری و در نهایت کشته شدنش بسیار باورپذیرا و حرفه‌ای اجرا کردید.

حس اعتمادی که به حسن فتحی و بازیگران این سکانس یعنی کتایون ریاحی، رویا تیموریان و محمود پاک‌نیت داشتم باعث شد بتوانم بدون نگرانی این سکانس را بازی کنم. در این سکانس، رئیس سابق شهربانی با قهوه قجری تاج‌الملوک و با کنایه‌های تند شاهزاده خانم، به قتل مرد خانواده قاجاری اعتراف می‌کرد و در پایان توسط سرگرد مبرز کشته می‌شد. این سکانس، مشکل‌ترین بخش بازی‌ام در سریال شب دهم بود که خوشبختانه توانستم به‌خوبی از پس آن بربیایم. بازیگران مقابل من هم بی‌نظیر و حرفه‌ای بودند و در بازی‌ام تاثیر مثبت گذاشتند.

مجموعه اتفاق‌های رخ داده در قصه سریال و کشته شدن پدر شاهزاده خانم قجری توسط شخصیتی که شما ایفاگر آن بودید و بعد خواستگاری‌اش از همان دختر به نظرتان غیرواقعی و ساده‌لوحانه به نظر نمی‌رسید؟

آرزو بر جوانان عیب نیست. من نقش شهربان پیری را بازی می‌کردم که حالا برای خودش خان شده بود و هیچ چیز را عیب نمی‌دانست و با جبر و زور می‌توانست هر چه را اراده کند به دست بیاورد. او در عین حال، با توجه به پیشینه‌ و جنایت‌هایش قصد داشت از طریق پیوند با یک خانواده قجری خود را تطهیر و پاک کند. معتقدم که حقه‌بازی و جرم و جنایت به‌صورت ژنتیکی در انسان وجود ندارد، بلکه شرایط اجتماعی و جاه‌طلبی و خودخواهی است که او را به سمت جرم و جنایت می‌کشاند. انسان در مکان‌ها و زمان‌های مختلف تعریف می‌شود. شمر و یزید هم به دلیل قدرت‌طلبی و خودخواهی یک بی‌آبرویی تاریخی را به جان خریدند و نوه پیغمبر را به شهادت رساندند.

با لهجه صحبت کردن در سریال پیشنهاد خودتان بود یا کارگردان؟

یک جاهایی لهجه بیرون زده که از طرف خودم بوده است. از حسن فتحی خواستم این قسمت‌ها را حذف نکند تا احساس درونی این شخصیت نمایان باشد. او هم لطف کرد و اجازه داد بخش‌هایی که کار با لهجه درآمده بود بماند و حذف نشود.

چرا سریال شب دهم تاریخ مصرف ندارد و جذابیت‌ها و قابلیت‌هایش شامل مرور زمان نمی‌شود؟

شاید سادگی داستان، پیام‌های بی‌غرض و نقش‌آفرینی زیبای بازیگران سبب جذابیت و ماندگاری سریال شده است. به نظرم محتوای ساده و در عین حال پربار آثاری که مضمون مذهبی دارند در تاثیرگذاری‌شان نقش اصلی و اساسی را بازی می‌کند.

عاطفه سادات حسین‌زاده

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها