مستند 75 دقیقه «مردی با جین آبی» که درباره محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان است، روز گذشته با حضور او، جواد توانا کارگردان، امیرتاجیک مدیرشبکه مستند، محمد احسانی مدیرشبکه یک، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج، نمایندگانی از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، جمعی از مستندسازان و اهالی رسانه رونمایی شد.
کد خبر: ۸۴۸۰۴۱
رونمایی از مستند مردی با جین آبی

امیرتاجیک با اشاره به این نکته که از میان هر هفت نفر در کشورمان، یک نفر عضو خانواده جانبازان است، درباره ساخت آثار مرتبط با جانبازان توضیح داد: تولیدات تخصصی در زمینه جانباز و معلولان یکی از ضرورت‌هاست و یکی از اهداف تولید مستند «مردی با جین آبی» همین بوده است؛ ضمن این که ما به مخاطبان درباره ساخت مستندهای فاخر وعده داده بودیم. این مستند در کنار موضوع اصلی به موضوعات مختلفی چون اخلاق، دفاع مقدس و ورزش‌ جانبازان و معلولان نیز پرداخته است. «مردی با جین آبی» یک مستند فاخر است که با بودجه‌ای معادل هزینه یک برنامه زنده تلویزیونی ساخته شده است.

مدیر شبکه مستند اظهار امیدواری کرد حضور مدیر شبکه یک و پنج فرصتی برای نمایش این مستند در شبکه‌های مذکور است. وی اضافه کرد: مستند مردی با جین آبی اواخر هفته آینده از شبکه مستند پخش می‌شود.

راز ابقای یک مدیر

محمود خسروی‌وفا در محله تیردوقلوی تهران به دنیا آمد. عاشق لباس‌های شاد و رنگارنگ است و همین علاقه توجه او را ابتدا به لباس کوهنوردان و بعد به ورزش کوهنوردی جلب کرد. خسروی‌وفا بعدها وارد فوتبال شد و آن‌طور که خودش می‌گوید اهل هیجان، موتورسواری و بوکس بوده و امروز یک جای سالم در بدن ندارد؛ دست‌هایش بارها شکسته، همین طور دندان‌هایش و ابتدای راه جوانی پای راستش را در جبهه از دست داده است.

جواد توانا:

معرفی شخصیتی چون محمود خسروی‌وفا نیاز امروز جامعه است

خسروی‌وفا تنها مدیری است که در تمام سال‌های بعد از انقلاب در سمت خود ابقا شده است. او از اواخر دهه 50 تا امروز ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان را به عهده دارد و تنها مدیری است که توانسته با 11 دولت همکاری داشته باشد و بعد به جمع محافظان شخصیت‌های سیاسی پیوست.

ارزش‌های در حال فراموشی

جواد توانا، کارگردان این مستند گفت: به ملزومات فیلمسازی، جنبه‌های بصری و امکان ارائه یک روایت سینمایی خوب فکر می‌کردم. ثبت واقعیت در فیلم مستند فقط بخشی از کار است. برای من ارائه یک روایت متناسب با محتوا، ارائه یک اثر جذاب که بتواند بیننده را با خود همراه کند، اهمیت داشت و خوشبختانه ویژگی‌های شخصیتی محمود خسروی‌وفا متقاعدم کرد این فیلم را بسازم. این کارگردان تاکید کرد: وجود یک سوژه به این معنا نیست که می‌توان فیلم مستند ساخت؛ مهم این است که فیلمساز چه تصویری از سوژه‌اش ارائه می‌کند و درباره او چه می‌گوید. اگر من با سوژه‌ام ارتباط برقرار کنم می‌توانم درباره او فیلم بسازم و در ارتباط با محمود خسروی‌وفا به این فکر کردم که معرفی شخصیتی چون او نیاز امروز جامعه است. این کارگردان امیدوار است مستند «مردی با جین آبی»، نگاه او به سوژه‌اش را به شیوه بصری ارائه کند و یک اثر دیدنی و جذاب باشد.

کارگردان قوی، سوژه با حیا

محمود خسروی‌وفا بعد از ماه‌ها همکاری با گروه تولید مستند «مردی با جین آبی» روز گذشته همراه اهالی رسانه، مستندسازان و مهمانان این مراسم برای اولین بار به تماشای این مستند نشست.

تاجیک:

مستند «مردی با جین آبی» یک مستند فاخر است که با بودجه‌ای معادل هزینه یک برنامه زنده تلویزیونی ساخته شد

او که سال‌ها آرام و به دور از جنجال‌های خبری و رسانه‌ای مشغول کار بوده، به واسطه آشنایی با امیر تاجیک، تائید حجت‌الاسلام شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و البته سختکوشی‌های جواد توانا با ساخت یک فیلم مستند درباره خودش موافقت کرد. خسروی‌وفا درباره اعتماد به این مستندساز جوان گفت: طبیعی است که من از هنر سر در نمی‌آورم. برای من تلاش آقای توانا کافی است. بارها و بارها حتی در نیمه‌های راه می‌خواستم کار را متوقف کنم. دوست نداشتم درباره من فیلمی ساخته شود اما وقتی تلاش‌ها و زحمات ایشان را ‌دیدم خجالت کشیدم. شاید باور نکنید آقای توانا آن قدر در کارش جدی و سختکوش است که من وقتی جدیت و تلاش و زحماتش را دیدم؛ جرأت نمی‌کردم بگویم کار را متوقف کنیم.

سانسور آقای رئیس

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان تا امسال تمایلی به دیده شدن نداشته است. بعد از آن که رضایت داد یک فیلم مستند درباره‌اش ساخته شود، یک شب هم مهمان برنامه خندوانه شد.

خسروی‌وفا درباره حضور یکباره‌اش مقابل دوربین‌ها و دیده شدن بعد از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای گفت: به سختی پذیرفتم که از من یک مستند ساخته شود؛ چون می‌دانم شهرت و دیده شدن اصلا خوب نیست. هر مسئولی وقتی به شهرت برسد دیگر نمی‌تواند خوب کارکند. یک مستند درباره من ساخته شده، حضور در برنامه خندوانه هم اتفاقی بود، بعد از این می‌خواهم خودم را سانسور کنم و کمتر در رسانه‌ها ظاهر شوم.

یک مستند ظریف

محمود خسروی‌وفا از بابت این که مستند «مردی با جین آبی» درباره خودش ساخته شده، احساس خوبی ندارد. وی گفت: به گفته کسانی که همراه من این فیلم مستند را دیده‌اند، اثری تاثیرگذار است، اما به نظرم جای برخی چیزها در این مستند خالی است؛ موتور سواری، بوکس و ورزش‌هایی که نمایش آنها می‌توانست برای جوانان جذاب باشد. با این همه فیلم نگاه ظریفی دارد و موسیقی‌اش جذاب و تاثیرگذار است.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها