کنفرانس رباتیک و مکاترونیک فرصتی برای توسعه پایدار

کنفرانس‌های علمی بین‌المللی فرصتی برای تبادل نظر در مورد آخرین دستاوردهای علمی است. برگزاری این کنفرانس‌ها که نتیجه آن معرفی آخرین دستاوردهای علمی به جامعه و صنایع است، نقش بسیار مهمی در گردهم آمدن سالانه پژوهشگران و صاحبان صنایع در کنار هم دارد.
کد خبر: ۸۴۶۶۲۶
کنفرانس رباتیک و مکاترونیک فرصتی برای توسعه پایدار

در همین زمینه از سه سال قبل انجمن رباتیک ایران، انجمن مکاترونیک ایران و فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با دعوت از استادان، کمیته‌هایی را برای برگزاری رویدادی ملی و بین‌المللی تشکیل دادند و اولین دوره کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک در آن سال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

این کنفرانس در گام اول، فرصت بسیار مناسبی برای پژوهشگران در سطح ملی بود تا بتوانند ضمن ارائه مقاله‌ها و آخرین یافته‌های خود، امکان نمایه شدن آن در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی را نیز به دست آورند. این گام بسیار مهمی در جهت ایجاد ارتباط با دیگر محققان در سطح بین‌المللی بوده است. طبق خط مشی تعریف شده برای کنفرانس، به منظور ارتباط هرچه بیشتر محیط دانشگاه با صنعت از همان سال از صاحبان صنایع نیز دعوت شد تا پژوهشگران هر سال با حضور در این کنفرانس بخشی از دستاوردها و توانایی‌های خود را ارائه کنند.

کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک در سومین دوره خود که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دارای دو نشست تخصصی ارتباط با صنعت و تبدیل ایده به نمونه و تولید انبوه بود. بحث‌های جدی وانتقادی بسیاری با حضور مدیران موسسات مالی سرمایه‌گذار، استادان دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان و تعدادی از کارآفرینان مطرح شد و مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار گرفت. کمترین دستاورد چنین نشستی مشخص شدن راه صحیح و ارائه دیدگاه واقعی برای دانشجویان است و آینده شغلی و مالی آنها را بهتر ترسیم خواهد کرد. واقعیتی که در جامعه ما و جامعه جهانی مشهود است، بیان می‌دارد که دانشجویان در مقاطع مختلف در این سال‌ها و سال‌های آینده کمتر جذب محیط‌های دانشگاهی خواهند شد و کمتر می‌توانند شغل ثابت دولتی داشته باشند. از طرف دیگر نیاز جامعه ما برای حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت، جنبش نرم‌افزاری و در نتیجه توسعه پایدارکشور به ما هشدار می‌دهد که باید نیروهای دانشگاهی به سوی تشکیل هسته‌های کارآفرینی، تشکیل شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان گام بردارند.

یکی از عوامل مهم برای تشکیل چنین شرکت‌هایی قوی‌تر شدن نگاه میان رشته‌ای در جامعه است. رشته‌هایی مانند رباتیک و مکاترونیک دو میان رشته‌ای هستند که ظرفیت خلاقیت و تولید ایده‌های ناب بالایی دارند که برگزاری چنین کنفرانس‌هایی با حضور دانشگاهیان، مدیران و صاحبان صنایع می‌تواند نقش موثری در هدایت صحیح پژوهشگران به سمت کارآفرینی داشته باشد. از طرف دیگر، گردآمدن سالانه متخصصان داخلی با دعوت از مهمانان خارجی موجب آشنایی بیشتر فعالان داخلی با پژوهشگران بین المللی و آشنایی متقابل آنها با توانمندی‌های ما در ایران است که ارتباطات بین‌المللی را بسیار گسترده کرده و در پیشرفت کشور نقش بسیار موثری دارد.

دکتر مهدی طالع ماسوله

عضو هیات علمی و مدیر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها