روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار گزارشی درباره حوادث کنونی کرانه باختری و قدس اشغالی نوشت موج خشونت‌های فعلی به مدت طولانی ادامه خواهد داشت و نهادهای امنیتی اسرائیل برای مقابله با این موج جدید با دشواری‌های زیادی مواجه خواهند بود.
کد خبر: ۸۴۵۷۸۵

به نوشته این روزنامه، عملیات شهادت‌طلبانه در الخضیره، انفجار کپسول گاز در خودرویی در نزدیکی معالیه ادومیم، برگزاری تظاهرات هرروزه فلسطینی‌ها در بیت المقدس شرقی، کرانه باختری و غزه و حملات فلسطینی‌ها در هرکجا با سلاح‌های سرد و گرم باعث شده تمام مسائل دیگر تحت‌الشعاع قرارگیرد. به نوشته این روزنامه، قدس شرقی جوهره این درگیری‌هاست و سه عملیات صورت‌گرفته در اواخر هفته گذشته نشان داد پلیس برای مقابله با خطرات جوانانی که به تنهایی به اجرای عملیات شهادت‌طلبانه اقدام می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه است . به‌گفته منابع اسرائیلی هم‌اکنون نسبت به گذشته اعتراضات خشونت‌بارتر شده است و در این میان تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نمی‌تواند نقشی در مهار یا کنترل آن داشته باشد. به نوشته هاآرتص، طی سه روز گذشته بیش از 12 عملیات انفرادی و شهادت‌طلبانه با استفاده از چاقو علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست در سراسر فلسطین اشغالی صورت گرفته است.

این خبرها نشان می‌دهد انتفاضه جدیدی در فلسطین شکل گرفته است. قیامی که دست‌کم طی ده روز گذشته نزدیک به 30 فلسطینی درجریان آن به شهادت رسیده و چند اسرائیلی نیز کشته یا زخمی شده‌اند. اینها اما هنوز تازه ابتدای راه است. انتفاضه فعلی فلسطینی‌ها در شرایطی به‌وقوع می‌پیوندد که از یک‌سو رژیم صهیونیستی به‌شدت دچار بحران‌های درونی و بیرونی شده و در بالاترین نقطه آسیب‌پذیری خود قرار دارد و از سوی دیگر، این رژیم به دلیل سیاست‌های افراطی و جنایتکارانه حامیان قدیم خود یعنی اروپا و آمریکا در انزوا قرار دارد.

این انتفاضه در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که رژیم‌های عرب نه تنها به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات خود با آن همراهی نشان نمی‌دهند، حتی چنان که در برخی خبرها آمده بود از وقوع یک انتفاضه جدید جلوگیری می‌کنند. با این همه گزارش‌ها نشان می‌دهد شعله‌های یک انتفاضه جدید هر روز فروزان‌تر می‌شود. کارشناسان با اشاره به همین نکته می‌گویند این‌بار انتفاضه توان و قدرتش را نه از بیرون بلکه از درون می‌گیرد و به جز ملت فلسطین به هیچ کجا تکیه‌ای نداشته یا منتظرکمک هیچ طرفی در بیرون نیست و هر جریانی که به قدرت درونی خود اتکا داشته باشد، از نیروی قوی و لایزال برخوردار می‌شود .

انتفاضه یک حرکت خودجوش و مردمی است که فقط از اعماق درد و رنج توده‌های محروم سرچشمه می‌گیرد.

فلسطینی‌ها تاکنون دو تجربه انتفاضه را پشت سر گذاشته‌اند . انتفاضه نخست به‌دلیل استفاده جوانان فلسطینی از تیر وکمان و سنگ قلاب به « انتفاضه سنگ» معروف شد . انتفاضه دوم به دلیل آن که در اعتراض به هتک حرمت مسجد الاقصی توسط آریل شارون نخست‌وزیر وقت اسرائیل شروع شده بود به «انتفاضه الاقصی» شهرت یافت. انتفاضه کنونی فلسطینی‌ها هنوز نام مشخصی به خود نگرفته است. برخی رسانه‌های اسرائیلی با دیدگاه‌های خاص خود این انتفاضه را «انقلاب چاقو» نام گذاشته‌اند و به‌تبع آنها برخی رسانه‌های غربی نیز برای تحقیر و انحراف این انتفاضه آن را «انقلاب چاقو» می‌نامند. اما واقعیت این است که سلاح سرد تنها یکی از ابزارهای فلسطینی برای مقابله با اشغالگران است. از این‌رو برای آنها اصل قیام مهم‌تر از ابزار است . وقتی اصل قیام باشد به تناسب می‌تواند ابزارهای خود راهم پیدا کند. این ابزار می‌تواند در جایی یک خودرو یا یک سلاح سرد و در جایی دیگر یک سلاح گرم یا مواد منفجره باشد. انتفاضه سوم فلسطینی‌ها از این‌روست که برای اسرائیلی‌ها قابل کنترل نیست و خاموش کردن آن «دشوار» یا غیرممکن می‌کند.

رحیم محمدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها