523 سال پیش در روز 12 اکتبر سال 1492 میلادی کریستف کلمب دریانورد جنوایی پس از سفری دشوار و پر ماجرا در آبهای اقیانوس اطلس به یکی از جزایر باهاماس در دریای کارائیب رسید.
کد خبر: ۸۴۴۹۳۴
کریستف کلمب به دنیای جدید رسید + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، کریستف کلمب در روز سوم اوت سال 1492 میلادی با سه کشتی به نام های سانتا ماریا، لانینیا و لا پینتا بندر پالوس اسپانیا را در جهت غرب ترک کرد به امید اینکه بتواند از این مسیر به هندوستان برسد.

کلمب پس از توقف در مجمع الجزایر قناری متعلق به اسپانیا و تجدید ذخایر کشتی هایش دوباره حرکت کرد. ناوگان او با کمک بادهای موافق استوایی در مسیر جنوب غربی اقیانوس اطلس پیشروی می کرد. کلمب به ملوان هایش گفته بود که در مدت 15 روز به هندوستان خواهند رسید.

با گذشت روزها ملوانان از اینکه خشکی را نمی دیدند نگران شده و در روز 10 اکتبر به تنگ آمده و قصد شورش داشتند. کریستف کلمب توانست آنها را قانع کند که تا چند روز دیگر به خشکی می رسند. سرانجام پس از 36 روز که از ترک مجمع الجزایر قناری می گذشت و دریانوردی در 12 اکتبر ، دیده بان کشتی لا پینتا با فریادی مشاهده خشکی را به ملوانان نگران و کریستف کلمب اطلاع داد.

ناوگان کلمب ساعاتی بعد در ساحل جزیره کوچکی به نام گواناهانی در مجمع الجزایر باهاماس پهلو گرفت. کلمب و ملوان هایش پا به خشکی گذاشتند. دریانورد جنوایی تصور می کرد که به سرزمین هندوستان رسیده است. او این جزیره را به نام پادشاه و ملکه اسپانیا جزو مایملک این کشور اعلام کرده و نام آن را سان سالوادور گذاشت.

او با توجه به اینکه فکر می کرد آنجا گوشه ای از خاک هندوستان است ، بومیان محلی را هندی نامید. کلمب پس از مدتی توقف در این جزیره دوباره به ناوگانش دستور حرکت داد و مدتی بعد به کوبا رسید.

کریستف کلمب باز هم در به اکتشاف خود ادامه داد و در 6 دسامبر سال 1492 به جزیره ای رسید که بومیان آن را « آییتی» (هاییتی) می نامیدند. کلمب نام جزیره را به ایسلا اسپانیولا تغییر داد که امروزه جزیره هیسپانیولا نامیده می شود.

ملوانان ناوگان کلمب از زیبایی طبیعت این جزیره حیرت کرده بودند. در 24 دسامبر کشتی سانتا ماریا در سواحل شمالی این جزیره به گل نشست. کلمب که نمی توانست با دو کشتی کوچکتر لانینیا و لا پینتا تمام ملوانانش را به خاک اسپانیا باز گرداند قلعه ای در جزیره ساخت و 39 نفر از ملوانان را در آنجا باقی گذاشت تا در سفر بعد آنها را دوباره باز یابد.

در 4 ژانویه کلمب با دو کشتی لانینیا و لا پینتا مسیر بازگشت را در پیش گرفت.

مدتی بعد 39 ملوان در جریان درگیری با بومیان تانیوس ساکن جزیره به قتل رسیدند.

کریستف کلمب سرانجام پس از سفری دشوار به اسپانیا بازگشت و مورد استقبال باشکوهی قرار گرفت. با اینکه کلمب سه بار دیگر نیز به دنیای جدید سفر کرد اما تا آخر عمر فکر می کرد که راه هندوستان را یافته است و نمی دانست که قاره جدیدی را کشف کرده است.

اسپانیا در سال 1958 میلادی روز 12 اکتبر را به عنوان روز کشف آمریکا و جشن ملی اعلام کرد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها