نگاهی به نقاط قوت و موفقیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در توسعه فناوری‌های جدید

توسعه در مقیاس نانو

جام‌جم از هشتمین نمایشگاه و جشنواره نانوفناوری گزارش می‌دهد

استقبال گرم صنعت از نانو

هشتمین جشنواره نانو با حضور دانشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، هفته گذشته از 13 تا 16مهر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۴۸۷۱
استقبال گرم صنعت از نانو

به گزارش جام جم آنلاین، در دنیای امروز این فناوری ابعاد مختلف زندگی بشر از صنعت ساختمان، محیط‌زیست، صنعت نساجی، پتروشیمی و کشاورزی تا بهداشت و فرآورده‌های دارویی را تحت تاثیر خود قرار داده و به تولید محصولاتی سبک، دوستدار محیط‌زیست، مقرون به صرفه و با طول عمر بالا منجر شده است. فعالیت کشور ما در حوزه نانو از سال 2001 آغاز شده است. در این بازه زمانی ما از رتبه 59 به رتبه هفتم جهانی صعود کرده‌ایم و اکنون ایران بعد از کشورهای آمریکا، چین، هند، کره جنوبی، آلمان و ژاپن در رتبه هفتم قرار دارد. به نظر می‌رسد با توجه به رتبه کنونی کشور در این حوزه، جشنواره‌ای که با عنوان نانوفناوری برگزار می‌شود باید با استقبال بیشتری مواجه باشد؛ در حالی که نمایشگاه هشتم نشان داد شاید اگر این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه صنعت برگزار نشده بود بسیار کم‌فروغ‌تر برگزار می‌شد.

پاک‌کننده‌های مجهز به نانوذرات

پاک‌کننده‌های نانویی از نظر میزان پاک‌کنندگی و جرم‌زدایی در مقایسه با پاک‌کننده‌های معمولی قوی‌تر عمل می‌کنند و می‌توانند گزینه مناسبی برای نظافت لوازم الکترونیکی و حتی اتومبیل باشند. این پاک‌کننده‌ها دوستدار محیط‌زیست هستند و با توجه به برخورداری از خواص آنتی استاتیک، مانع جذب گرد و غبار در سطوح اجسام مختلف می‌شوند.

پاک‌کننده‌های نانویی بدون بو هستند و در نتیجه مصرف آنها به ایجاد مشکلات تنفسی در افراد منجر نخواهد شد. پاک‌کننده‌های نانویی که به‌طور اختصاصی برای شست‌و‌شوی پوشاک تولید شده‌اند از کمرنگ شدن لباس‌ها جلوگیری می‌کنند و از آنجا که ترکیب آنها حاوی نرم‌کننده‌های طبیعی است، چین و چروک کمتری در لباس‌ها ایجاد و سریع‌تر و آسان‌تر اتو می‌شوند. شوینده‌هایی که برای خودرو تولید شده‌اند بدون استفاده از آب، بدنه خودرو را تمیز می‌کنند و با توجه به وجود مواد طبیعی در این اسپری‌ها، به حفظ کیفیت رنگ خودرو در برابر انواع آب و هوا در بلندمدت کمک می‌کنند.

تولید سوخت پاک در مسیر نانو

سوخت پاک از دیگر محصولاتی است که می‌تواند در مسیری مبتنی بر نانو فناوری تولید شود. این بنزین نانویی به رنگ لیمویی روشن است و 80 درصد آن را بنزین و 20 درصد دیگر آن را آب تشکیل می‌دهد. در فرآیند آبدار کردن بنزین، 20 درصد حجم سوخت با استفاده از یک ترکیب نانوامولوسیونی با آب مخلوط می‌شود که محصول نهایی سوختی یکنواخت خواهد بود. به‌دلیل وجود آب در ترکیب این سوخت و تامین اکسیژن کافی، عدد اکتان بنزین افزایش می‌یابد و عمل سوختن بنزین به‌طور کامل انجام می‌شود. در نتیجه آلودگی هوا به میزان قابل توجه و چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرار از آلودگی هوا و ترسیم رنگ آبی بر فراز آسمان دود گرفته و خاکستری رنگ کلانشهرها در قدم نخست، مستلزم حمایت از چنین طرح‌هایی باشد.

ابعاد نانو در حال گسترش است

نانو‌فناوری، فناوری‌های پیشرفته‌ای در مقیاس نانو را شامل می‌شود. نانوفناوری به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم شناخته شده است. محصولات و فرآیندهایی که واژه نانو را با خود یدک می‌کشند یا به عبارتی کاربرد نانوفناوری در زمینه‌های مختلف در زمینه صرفه‌جویی در مصرف مواد خام، آب و انرژی نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ضایعاتی باشد که محیط‌زیست را با چالش جدی مواجه می‌کند. نانوفناوری از نظر بهبود کیفی ابزارهای مورد استفاده در علوم مختف، کاهش مصرف مواد اولیه، کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن ضایعات در فرآیند تولید و از همه مهم‌تر افزایش سرعت تولید در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به‌عنوان بهترین روش تولید مورد توجه قرار گرفته است و از این‌رو به‌عنوان علمی نوین در حال گسترش است و هر روز ابعاد جدیدتری را در زندگی بشر در برمی‌گیرد.

لباس‌های نانویی بپوشید

آنچه در میان محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بیش از هر موضوع دیگری نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد، تولیدات و محصولاتی بود که ویژگی شاخص آنها فقط به جلوگیری از جذب میکروب‌ها و باکتری‌ها محدود نمی‌شد؛ بلکه این محصولات می‌توانند به لطف نانو ذراتی که در ساختار آنها به کار رفته است از بین برنده قارچ‌ها و میکروب‌ها شوند.

ورود نانو به صنعت پوشاک به تولید انواع لباس‌ها و جوراب‌های نانویی منجر شده که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و حتی موجب بهبود عفونت‌های ایجاد شده در سطح پوست می‌شوند. این پوشاک نانویی با پوست‌های حساس سازگار هستند و مانع رشد و انتقال باکتری در سطح پوست می‌شوند. قرار گرفتن نانو ذرات نقره در ساختار نخ نایلون در مرحله تولید موجب شده است پارچه‌های تهیه شده از این نخ حتی پس از 100 بار شست‌وشو با آب‌جوش و مواد شوینده در سطح پارچه باقی بمانند.

وقتی نانوذرات در سطح ظروف قرار می‌گیرند

اگر به دنبال ظروفی هستید که بهداشتی باشند و رنگ غذاها را به خود نگیرند ظروف نانویی می‌تواند گزینه خوبی باشد. روی سطح این ظروف، پوشش نانویی وجود دارد که موجب می‌شود این ظروف درخشندگی خود را حفظ کنند و هیچ رنگی را به خود جذب نکنند. با ایجاد پوشش نانویی روی ظروف، علاوه‌بر افزایش کیفیت محصول، از ایجاد لکه‌های چربی در سطح ظروف جلوگیری می‌شود. این ظروف به‌راحتی تمیز می‌شوند و در نتیجه برای شست‌و‌شوی آنها به شوینده و آب فراوان نیازی نیست‌. یکی از دیگر مزیت‌هایی این پوشش‌ها، افزایش عمر مفید و نقش و نگار ظروف چینی است.

نانوداروهای هدفمند

نانوداروها یکی از محصولات قابل توجه در نمایشگاه نانو بودند‌. جذب سریع، کاهش عوارض و نشانه‌های بیماری در مدت زمانی کوتاه و همچنین کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها از مهم‌ترین ویژگی‌های نانوداروها به‌شمار می‌آید. سیناکورکومین از جمله نانوداروهایی است که به‌عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدان، ضد‌التهاب و ضد‌تکثیر سلولی معرفی شده است و از این‌رو به‌عنوان یک مکمل ارزشمند در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد دارد.

سینادوکسوزوم از دیگر داروهای تولید شده به روش نانوست‌. این دارو نخستین فرآورده نانوداروی ضد‌سرطان تزریقی در کشور است که در از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین تاخیر در رشد تومورها نقش بسیار مهمی دارد.

خانه نانویی

آنچه در طبقه دوم این نمایشگاه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت، ماکت به نمایش درآمده از یک خانه نانویی بود. این خانه سبز و سفید نشان داد در گوشه و کنار خانه‌های نانویی می‌توان ردپایی از نانو فناوری پیدا کرد. به نظر می‌رسید هدف این بود که در قالب این طرح حضور نانوفناوری در ابعاد مختلف زندگی مردم به نمایش درآید. انواع مختلف عایق‌ها از حرارتی تا صوتی و رطوبتی، کاشی و سرامیک‌های خود تمیز شونده که عایق حرارت هستند، درهای ضدآب و آتش، فرش آنتی باکتریال و همچنین نمای کامپوزیت خود تمیز شونده، بخش‌هایی از فناوری‌های مبتنی بر فناوری نانو هستند که در این خانه به کار رفته بود.

فرانک فراهانی جم

گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها