در تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه تاکید شد

شکایت از عربستان برای پیگیری فاجعه منا و حادثه فرودگاه جده

رییس سازمان حج و زیارت گفت: شمار قربانیان فاجعه منا با پیدا شدن دو پیکر دیگر از حجاج مفقود شده ایرانی به 399 جانباخته تحویل داده شده و 65 مفقود رسید.
کد خبر: ۸۴۴۷۸۵
شمار جانباختگان ایرانی فاجعه منا به 399 تن رسید

به گزارش جام جم آنلاین، سعید اوحدی در گفت و گو با ایرنا افزود: این دو پیکر از قربانیان، هم اکنون تحویل داده شده است و عملیات جستجو در دو سردخانه جده و مکه امروز نیز ادامه دارد.

وی اظهار داشت: عکس هایی از اجساد در سردخانه ها ، دوباره ، تهیه شده است؛ ضمن اینکه وسایل همراه تعدادی از قربانیان نیز جمع آوری شده است تا در صورتی که متعلق به زائران باشد، بتوانیم آخرین اطلاعات را داشته باشیم.

اوحدی تصریح کرد: روز گذشته به دلیل تعطیلی، هماهنگی های لازم برای انتقال اجساد صورت نگرفت و در تلاش هستیم پیکر 87 تن از جانباختگان تا فردا به کشور منتقل شود.

رییس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: آخرین گروه زائران کشورمان روز دوشنبه مکه را ترک می کنند و ما نیز تا آخرین لحظه ای که بتوانیم در کنار تیم های جستجوگر شناسایی خواهیم ماند.

فاجعه امسال منا نهمین حادثه مرگباری است که از سال 1369 شمسی (1990 میلادی) تاکنون در مراسم حج روی داده است و طی این 25 سال، بیش از سه هزار حاجی، جان خود را از دست داده اند. قبل از فاجعه دوم مهر در منا، 20 شهریور ماه نیز جرثقیلی در مسجدالحرام سقوط کرد که بر اثر آن120 تن جان باختند و نزدیک به 400 تن زخمی شدند. تا قبل از فاجعه امسال در حوادثی مانند ازدحام جمعیت، فروریختن ساختمان، آتش سوزی در چادرهای زائران در عرفات و از کار افتادن سیستم تهویه هوا، هر بار حداقل یکصد زائر قربانی شده اند.

نه تنها جمهوری اسلامی ایران که دولت اندونزی که بیشترین تعداد حجاج را در عربستان دارد، پس از وقوع این فاجعه مرگبار خواستار بازنگری و بهبود در مدیریت حج شد و رییس شئون دینی ترکیه نیز که کشورش جزو پرجمعیت ترین حجاج در عربستان است بر وجود مشکل جدی در اداره امور حج تاکید و درخواست برگزاری نشست بین المللی در این باره را مطرح کرد.

هزاران حاجی قربانی بی کفایتی مسوولان سعودی

تاکنون، وزارت بهداشت عربستان در آخرین آمار خود تعداد قربانیان را چهار هزار و 173 تن اعلام کرده است اما با توجه به شمار بالای مفقودین، گمانه زنی های جهانی مبنی بر افزایش این تعداد وجود دارد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران، شمار جانباختگان ایرانی 464 تن اعلام شده است که از این تعداد ، 65 تن، جزء مفقودین به شمار می آیند؛ اما سازمان حج و زیارت کشورمان این شمار را هم جزء کشته شدگان اعلام کرده است.

بنا بر گزارش رسانه های بین المللی آمار رسمی جان باختگان ،مصدومان و مفقودان این فاجعه بر مبنای آمار منتشره در رسانه های 23 کشوری که زائران خود را در این فاجعه از دست داده اند به شرح ذیل است :

مصر: 127 کشته، 72 مفقود، 30مجروح
نیجریه: 64 کشته، 244 مفقود
مالی: 60 کشته
اندونزی: 59 کشته، 74 مفقود
هند: 51 کشته، 63 مفقود
نیجر: 22 کشته
پاکستان: 57 کشته ، 49 زخمی و 102 مفقود
کامرون: 20 کشته
ساحل عاج: 14 کشته، 77 مفقود
جمهوری چاد: 11 کشته
الجزایر: 11 کشته
سنگال: 10 کشته
مغرب: 10 کشته، 29 مفقود
سومالی: 8 کشته
غنا: 5 کشته، 21 مفقود
لیبی: 4 کشته، 16 مفقود
تانزانیا: 4 کشته
کنیا: 3 کشته
تونس: 2 کشته
بورکینافاسو: 1 کشته
بروندی: 1 کشته
هلند: 1 کشته
بنگلادش: 43 کشته، بیش از 62 تن تحت درمان و 132 تن مفقود
فیلیپین: 6 کشته
اندونزی: 91 کشته
امسال 64 هزار تن زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها