زمانی گمان و باور بسیاری از مردم درباره ایدز با توهمات و برچسب‌زنی‌های فراوان گره خورده بود. هنوز هم البته شاید بسیاری بر آن باورها پایبند باشند. با این حال، درباره ایدز اکنون تحقیقات بسیاری صورت گرفته و به همین دلیل ترس از مواجهه با این بیماران تا حد زیادی با آنچه در اوایل فراگیری ویروس آن پدید آمده بود، متفاوت شده است ولی هنوز افرادی که بیمار مبتلا به ایدز در خانه دارند، نمی‌دانند چگونه باید با این بیماران رفتار کنند. این نوشتار اطلاعاتی درباره نحوه مراقبت از این بیماران را در خانه ارائه می‌کند.
کد خبر: ۸۴۴۷۰۶

ایدز چیست؟

ایدز بیماری کشنده‌ای است که به دلیل ورود ویروسی به نام HIV به بدن شخص، توان دفاع را از سیستم ایمنی فرد می‌گیرد و با از کار انداختن مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها، قسمت‌های متعددی از بدن را به صحنه جنگ مرگ و زندگی تبدیل می‌کند. در پایان این جنگ، فرد مبتلا به جایی می‌رسد که ممکن است با یک سرماخوردگی کوچک دچار دردسر عفونتی گسترده شود و علاوه بر این، با گسترده شدن حمله ویروس مربوط به بیماری در بدن و از کار افتادن توان دفاعی در نهایت مرگ سراغ بیمار آید.

در حمله ویروس اچ.آی.وی، سه مرحله دخیل است: ابتدا عفونت اولیه در بدن ظاهر می‌شود. راه اصلی ورود این ویروس به بدن، برخلاف توهمات گسترده مبتنی بر تماس جنسی، انتقال از راه خون است. خون آلوده به ویروس ممکن است از راه جنسی هم وارد بدن فرد مبتلا شده باشد، اما ممکن هم هست که شخصی بدون تماس‌های جنسی، مثلا از راه دریافت خون یا انجام تزریق با سرنگی آلوده به این بیماری مبتلا شود.در مرحله یک دوره نهفتگی آغاز می‌شود. در این مرحله، شخصی که حامل ویروس است اطلاعی از ورود آن به بدن خود ندارد و آزمایش‌های تشخیص نیز ممکن است با خطاهای مثبت و منفی در زمینه تائید آن همراه باشد. به همین دلیل روش‌های متفاوت آزمایشی برای تشخیص این ویروس به کار برده شده که این آزمایش‌ها در مدتی خاص تجدید و تکرار می‌شود.اگر تشخیص ویروس و راه‌های درمانی برای از بین بردن آن نتیجه مناسبی ندهد، سرانجام مرحله سوم ابتلا از راه می‌رسد که با علائم ابتلا همراه است و عفونت اکتسابی یا سندرم نقص ایمنی بدن را در‌بر می‌گیرد.

علائم ابتلا

وقتی شخصی مبتلا به این بیماری می‌شود در وهله اول، طی چند هفته آغازین ابتلا ممکن است حالتی شبیه سرماخوردگی احساس کند. تب، گلودرد، سردرد، احساس ضعف یا بیحالی، حالت تهوع و حتی اسهال از‌جمله علائمی است که در این مرحله به صورت خفیف خود را نشان می‌دهد. بسیار ممکن است فرد در این زمان دانه‌های پراکنده‌ای نیز روی پوست خود مشاهده کند که بخصوص این مورد را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت و لازم است ترس یا خجالت را کنار گذاشت و برای تست تشخیص به پزشک و آزمایشگاه مراجعه کرد. دردهای مفصلی و عضلانی و بزرگ شدن غدد یا گره‌های لنفاوی، استفراغ، بی‌اشتهایی، سرفه‌های خشک و تعریق نیز از علائم دیگر احتمال ابتلا به ایدز گزارش شده است.مرحله دوم تقریبا بدون علامت ظاهری است. در این مرحله البته ویروس در حال تکثیر و گسترش مخفیانه درون خون و فعالیت در غدد لنفاوی است. این مدت از 2 هفته حتی تا 20 سال هم ممکن است طول بکشد و هیچ‌گونه علامت آشکاری طی این مدت مشاهده نشود. با این حال تست آنتی‌بادی در مدت نهفتگی می‌تواند فعالیت ویروس اچ‌آی‌وی را مشخص کند.بیماری ابتلا به سندرم اکتسابی سیستم دفاعی یا همان ایدز، در مرحله سوم ظاهر می‌شود. ویروس در این زمان علائم اولیه را با شدت و حدت بسیار ‌ظاهر می‌کند و از آنجا که سیستم دفاعی به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود علائم مذکور همچون عفونت‌های قارچی، تبخال‌های دهانی یا تناسلی، تعریق، ضعف، عدم تمرکز یا ناتوانی‌های حرکتی و... بیشتر در بدن نمود می‌یابد.

پیشگیری

آگاهی، پرهیز و مراقبت سه اصل اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است. اشخاصی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، آنها که بهداشت تناسلی را رعایت نمی‌کنند، کسانی که از به کار بردن وسایل ایمن خودداری می‌کنند، اشخاصی که به دنبال اطلاع دقیق و کارآمد درباره این بیماری، آموزش‌های مرتبط و روش‌های ایمن نگه داشتن خود نمی‌روند، افرادی که با خون‌های غیر‌مطمئن یا محتمل به آلودگی سر و کاری بدون مراقبت دارند، استفاده‌کنندگان از سرنگ‌های آلوده یا مصرف شده ـ چه معتاد باشند چه فرد سالمی که نکات بهداشتی را دست‌کم می‌گیرد ـ احتمال ابتلا به بیماری ایدز را در خود قوت بخشیده‌اند.

24 ساعت حیاتی

خوشبختانه در زمینه تشخیص ایدز پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. همچنین اکنون افرادی که می‌دانند ابتلا به این بیماری فقط به دلایل و عوامل جنسی بستگی ندارد نیز فراوانند. از این رو اگر علائم ورود این ویروس را به هر دلیلی در بدن خود مشاهده کردید، توصیه می‌شود شرم یا ترس را کنار بگذارید و هر چه سریع‌تر برای تست تشخیص به پزشک یا درمانگاه‌های موسوم به بیماری‌های رفتار جنسی مراجعه کنید. آنها شما را به آزمایشگاه راهنمایی می‌کنند. و اگر موردی مشاهده شد بسیار مهم است که از همان یک شبانه‌روز اولیه آنتی‌ویروس‌ها‌ تجویز و استفاده شود. دیدانوزین، زیدوودین و زالسیتابین از جمله داروهای ضد ویروس مذکور است که سرعت گسترش و پیشرفت بیماری را به تاخیر می‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها