سوریه؛ هماوردی امنیت‌ سازان و امنیت‌ ستیزان

همان‌طور که نا امنی و بی‌ثباتی می‌تواند مانند ویروس‌ مسری به دیگر کشورها و مناطق سرایت کند و زمینه‌ بی‌ثباتی را فراهم سازد؛ امنیت و ثبات نیز ماهیتی مسری و منتشر شونده دارد.
کد خبر: ۸۴۴۶۱۱
سوریه؛ هماوردی امنیت‌ سازان و امنیت‌ ستیزان

برای درک این مفهوم می‌توانیم از دو مثال عینی در خاورمیانه امروز سخن بگوییم که عبارتند از ایران و عربستان.

عربستان‌ سعودی کشوری است که از مشروعیت سیاسی داخلی برخوردار نیست و با سرکوب و اختناق و استبداد بر اوضاع خود مسلط است و در سطح منطقه‌ای نیز مهم‌ترین نقش را در برهم زدن امنیت و ثبات منطقه‌ای ایفا می‌کند، زیرا ثبات و نظم جدید منطقه‌ای را به نفع خود ارزیابی نمی‌کند.

حمایت آشکار و بی‌پرده از تروریست‌های منطقه‌ای مانند داعش در عراق و سوریه و دخالت در امور بحرین در حمایت از نظام مستبد حاکم بر این کشور نمونه‌های این نقش اغتشاشگر ریاض در خاورمیانه است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نظامی مبتنی بر آرای مردم، امروز محور امنیت منطقه‌ای است و نقش متوازن‌کننده‌ای در بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای دارد.

وقتی به اوضاع کشورهایی مانند افعانستان، پاکستان، عراق، سوریه و بحرین که در اطراف ایران هستند نگاه می‌کنیم کاملا هویدا می‌شود که رمز وجود امنیت نسبی در منطقه اقتدار امنیتی ایران است که مانع غلبه مولفه‌های نا‌امن‌کننده بر وضعیت نسبتا پایدار امنیتی منطقه شده است و حتی اقدامات ایذایی و مخرب طراحی شده در نقاط همجوار ایران نیز در سال‌های اخیر نتوانسته تاثیر جدی بر این وضعیت بگذارد، هرچند هزینه‌هایی را تحمیل کرده است.

از این‌رو مخالفان و معارضان امنیت خاورمیانه مانند عربستان در سطح منطقه‌ای و برخی قدرت‌های بین‌المللی در سطح فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند حوزه‌های نا‌امنی را در نقاط دورتر ایجاد و گسترش دهند و امروز سوریه عرصه هماورد امنیت‌سازان و امنیت‌ستیزان است‌.

ایران، سوریه و روسیه با اهداف مشترک و مکملی سعی می‌کنند امنیت را در این منطقه راهبردی در خاورمیانه برقرار سازند و از سوی دیگر عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند نظم موجود را به نفع نظم مورد نظر خود برهم بزنند، حتی اگر هزینه آن صدها هزار کشته و آوارگی میلیون‌ها سوری و ویرانی یک کشور باشد و از همه مهم‌تر حتی اگر لازمه آن حمایت از یکی از وحشی‌ترین گروه‌های تروریست یعنی داعش باشد‌.

امروز ایران به خود می‌بالد که با دیرینه تمدنی و فرهنگی خود رهبر جبهه مقاومت، ایستادگی، تقابل و افشاگری علیه خشن‌ترین گروه تروریستی در جهان و حامیان بی‌شرم آن در صدها کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی خود است و در این مسیر پرافتخار گاهی بهترین فرزندان رشید این کشور نیز به مقام پرفیض شهادت می‌رسند که آخرین آنها پاسدار پرافتخار اسلام و شهید برقراری امنیت در خاورمیانه سردار حسین همدانی است‌.

ابصار واقع‌بین در جهان می‌دانند که همدانی‌ها شهید مقابله با جدید‌ترین مظاهر توحش و نا‌امنی و ترور در دنیای امروز هستند و با خون خود پرده از چهره نفاق بین‌المللی برمی‌دارند و ماهیت کشور‌ها‌یی را بر‌ ملا می‌کنند که عملا نشان داده‌اند برای جان و امنیت و حرمت انسان‌ها ذره‌ای ارزش قائل نیستند و صرفا گاهی با نیات فریبکارانه در برابر سهل‌اندیشان و ساده‌انگاران از ارزش‌های انسانی سخن می‌گویند.

ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی امروز با افتخار پرچمدار امنیت‌سازی در خاورمیانه است و با افتخار بیشتر با تاسی از فرهنگ عاشورایی عزیزترین فرزندان خود را نیز تقدیم احیا و تداوم ارزش‌های الهی و انسانی می‌کند.

دکتر امیر دبیری‌ مهر - مدرس و پژوهشگر علوم سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها