درصورت تصویب طرح‌هسته‌ای مجلس، دولت مجاز به اجرای مشروط توافق وین می‌شود

برجام در ایستگاه فرجام

طرح یک‌فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یک ماده واحده در 9 بند به تصویب رسیده بود، قرار است امروز در جلسه علنی مورد بررسی قرار گیرد. این طرحی است که اگر رأی لازم نمایندگان را کسب کند دولت به‌طور مشروط مجاز به اجرای برجام در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۴۵۵۴

طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» البته برای به رأی گذاشته شدن در بهارستان مسیری پرفراز و نشیب را طی کرده و برخی آن را در راستای گزارشی که کمیسیون ویژه برجام تهیه کرده بود، ندانسته بنابراین به دو فوریت آن رأی ندادند. گفته می‌شود نمایندگان منتقد طرح‌های جایگزینی دارند که به‌نظر می‌رسد امروز همزمان با قرار گرفتن طرح برجام در دستورکار بهارستان، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. با وجود این، این طرح با حمایت طیفی از نمایندگان امروز با قید یک فوریت در مجلس به بحث گذاشته می‌شود. موافقان تسریع در صدور مجوز اجرای برجام تاکید می‌کنند 22روز بررسی برجام در مجلس، 2500 میلیون دلار هزینه داشته است. شاید برای همین است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیروز از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

با این همه، آنچه روشن است، این‌که درصورت رای نیاوردن کلیات طرح هسته‌ای مجلس، این طرح از دستورکار مجلس خارج می‌شود و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ‌باید راهکاری تازه برای تصویب آن بیندیشد، اما چنان که نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته، با تصویب این طرح در صحن مجلس پرونده برجام در حوزه تقنینی بسته خواهد شد.

آبستراکسیون نمی‌کنیم

با وجود این‌که برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که ممکن است مخالفان طرح هسته‌ای مجلس امروز همزمان با به رأی‌گذاشتن این طرح با آبستراکسیون مانع تصویب آن شوند، ولی سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس با رد این شایعات گفت: این‌که گفته شده روز یکشنبه در صحن علنی مجلس برخی مخالفان مجلس را ترک کرده یا اصلا حضور ندارند، کذب محض است.

۶ سناریو برای طرح برجام

همچنین علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه دیروز در نشستی، ضمن تشریح روند تهیه گزارش این کمیسیون، تاکید کرد: عبور از خطوط قرمز در سند برجام واضح است. او گفت که «عدم ارجاع طرح یک‌‌فوریتی مصوب به کمیسیون برجام حتی به عنوان کمیسیون فرعی خلاف آیین‌نامه و عرف مجلس و خلاف دقت مدنظر رهبری برای بررسی در مجاری قانونی است». به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی همچنین با اشاره به شش گزینه پیش رو برای رد یا تائید این طرح گفت: اگر متن تهیه شده مطلوب باشد آن را تائید می‌کنیم و اگر کمی اشکال داشته باشد نیز می‌توانیم آن را تائید کنیم و برای توضیحات بیشتر یک بیانیه تفسیری ارائه دهیم. وی با بیان این‌که گزینه سوم این است که ما بخواهیم این متن را به صورت مشروط بپذیریم افزود: در راه حل چهارم اگر شرطی را بخواهیم بگذاریم کفایت نکند، مطابق ماده 175 آیین نامه داخلی مجلس،‌ مجددا آن را برای اصلاح به دولت ارسال می‌کنیم. اگر این مسیر مورد پذیرش نباشد مجلس سکوت نخواهد کرد و دولت نیز مطابق قانون قادر به اجرای برجام نخواهدبود. وی البته گفت که امروز کسی به دنبال رد برجام نیست.

توقف تصمیم‌گیری درباره برجام تا تقدیم لایحه دولت

از دیگر سو برخی دیگر از نمایندگان بر این گمانند که مجلس مجاز به تصمیم‌گیری نهایی درباره برجام تا ارائه لایحه دولت در این رابطه نیست. بر همین اساس دیروز ۱۷ نماینده در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خواستار توقف بررسی برجام در مجلس تا زمان ارائه لایحه دولت شدند.

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با تائید انتقادات از تصویب مشروط برجام در قالب یک طرح، گفت: به دلیل این‌که توافق هسته‌ای دارای بار مالی است، مجلس نمی‌تواند در قالب یک طرح به موضوع توافق ورود کند و تصویب آن نیازمند تقدیم لایحه است. او با یادآوری این‌که طرح‌های دیگری نیز درباره برجام در صحن علنی به بحث گذاشته خواهد شد، گفت: حتی در صورت تصویب کلیات طرح هسته‌ای در مجلس نمایندگان درباره جزئیات آن دیدگاه‌های مختلفی دارند که باید به بحث گذاشته شود.

100پیشنهاد اصلاحی نمایندگان

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه برجام نیز دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، با یادآوری این‌که آخرین وقت برای دولت درباره اجرای برجام 26 مهرماه اعلام شده است، گفت: تاخیر در اجرای برجام به نفع ما نخواهد بود و مجلس باید تکلیف برجام را هر چه سریع‌تر مشخص کند. او همچنین گفت، منتقدان یکصد پیشنهاد اصلاحی برای طرح برجام ارائه کرده‌اند و تاکنون هیچ طرحی در بهارستان این حجم پیشنهاد اصلاحی نداشته است.

شروط مجلس برای برجام، در طرح هسته‌ای بهارستانی‌ها

1

دولت موظف است سیاست خلع سلاح هستهای جهانی را به طور فعال دنبال کند.

2

هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانهای موجب تجدیدنظر در همکاری با 1+5 میشود.

3

دولت موظف به رصد هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریمهاست.

4

برنامه هستهای ایران با چشمانداز تجاری ـ صنعتی، از جمله در حوزه غنیسازی و تحقیق و توسعه دنبال شود.

5

بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنهاست.

6

دولت مراقب حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقهبندی شده در طول اجرای برجام باشد.

7

دولت و قوای مسلح کشور موظفند تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندیهای دفاعی برنامهریزی و اقدام کنند.

8

در اجرای برجام، فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

9

دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی صرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها