امروز روز زاینده‌ رود است. زاینده‌رودی که سال‌ها پیش مردمان اصفهان به داشتن چنین رودی می‌بالیدند و بر مردم دیگر شهرها که برای دیدن آن هرازگاهی عزم سفر می‌کردند، فخر می‌فروختند اما متاسفانه چند سالی است که اصفهان این زیبایی ذاتی خود را از دست داده است و چهره این رود روزبه‌روز پژمرده‌تر می‌شود.
کد خبر: ۸۴۴۱۹۲
دیگر حالی برای زاینده‌رود نمانده است

از این روست که برای یادآوری این رود پرآوازه روزی به همین نام نامگذاری شده است. انتخاب این روز گرچه به یک بخش از تاریخچه این رودخانه برمی‌گردد ولی وجود وضعیت بحرانی این رود را طی یک دهه گذشته در نامگذاری چنین روزی نباید بی‌تاثیر دانست. زیرا به اعتقاد فعالان محیط زیست پیام این روز این است: حال زاینده رود خوب نیست.

از نگاه آنان برگزاری چنین نکوداشتی در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که دانش و تفکر تشکل‌های زیست‌محیطی درباره وضعیت زاینده‌رود درست از آب درآمده است زیرا در آن سال‌ها مسئولان کشور و استان اصلا فکر نمی‌کردند روزی زاینده‌رود خشک شود اما فعالان محیط زیست در این خصوص هشدار داده بودند.

به گفته یک فعال محیط‌ زیست، زاینده‌رود که روزی چشم و چراغ اصفهان و حتی چشم‌ و چراغ فلات مرکزی ایران بود، امروز به سند سوءمدیریت تبدیل ‌شده است.

سپهر سلیمی با بیان این‌که 15 تا 20 درصد خشکی زاینده‌رود مربوط به خشکسالی و 80 درصد علت خشکی به سوءمدیریت بازمی‌گردد، به ایسنا می‌گوید: این روزها دولت فشارهای مضاعفی را برای بهره‌برداری‌های اقتصادی از محیط‌ زیست به وجود آورده و حتی گاهی برخی مکان‌ها مثل آشوراده را به‌عنوان مراکز گردشگری انتخاب می‌کند، اما از ظرفیت‌های بالفعل زاینده‌رود هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و از آن غافل شده‌اند، به‌گونه‌ای که ظرفیت بالفعل اقتصادی و گردشگری کشور بی‌آب مانده است.

سلیمی تصریح می‌کند: متاسفانه سال‌هاست هشدار تشکل‌های زیست‌محیطی شنیده نمی‌شود و حتی تجمع آنها در سال 82 کنار زاینده‌رود پرآب نیز دیده نشد و امروز هم که هشدار آن روز تشکل‌های زیست‌محیطی اتفاق افتاده و زاینده‌رود خشک شد، همچنان نه بیانیه سال 82 دیده‌ شده و نه از تشکل‌ها کمک خواسته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دولت یازدهم هنوز نتوانسته مشکل زاینده‌رود و خشکی آن را حل کند، ادامه می‌دهد: پرسش اینجاست، امروز در قبال آبی که به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود، چه چیزی به اصفهان داده می‌شود؟ و آیا ارزش زاینده‌رود تا این حد پایین آمده که باید به فولاد و صیفی تبدیل شود؟

سلیمی با تاکید بر این نکته که آب زاینده‌رود بدون عزم و اراده ملی و با شعار دادن جریان پیدا نمی‌کند، گفت: تمام تمدن‌های بزرگ در کنار رودخانه‌ها تشکیل شدند و از طرفی تمدن‌های بزرگ با خشکسالی رودخانه‌ها از بین رفتند و این موضوع در قبال اصفهان هم صدق می‌کند.

سها روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها