هنوز گفته می‌شود یک‌سوم فضاهای آموزشی کشور ناایمن است و هنوز چند میلیون دانش‌آموز زیر سقف‌های لرزان مدارس فرسوده و ناامن تحصیل می‌کنند. به زلزله‌ای، سیلی، رانش زمینی یا بارش سنگینی بند است این مدارس فرسوده. هنوز به استناد آمارهای رسمی 50 هزار کلاس درس خشت و گلی در کشور وجود دارد که تار و پودی سست و آسیب‌پذیر دارد و اگر با یکی از بلایای طبیعی در کشور مواجه شود، دوام نخواهد آورد.
کد خبر: ۸۴۲۸۲۲

این وضع کنونی فضاهای آموزشی کشوراست؛ یک‌سوم فرسوده و ناامن و دوسوم ایمن و استاندارد. کشورمان اکنون 105 هزار مدرسه دارد که مشتمل است بر 520 هزار کلاس درس که 490 هزار آن بعد از انقلاب ساخته یا بازسازی شده است. اما عمری به درازای انقلاب هم برای کلاس درس، عمری بلند است؛ اصلا پیرند این کلاس‌ها. دیروز مسئولان آموزش و پرورش کشورمان در هتل پارسیان تهران میزبان نمایندگان 20 کشور جهان بودند و این آمارها را آنجا یک بار دیگر مرور کردند؛ مقابل دیدگان و قضاوت نمایندگانی که در اجلاس مدارس ایمن، مهمان کشورمان بودند.

ایران، رکورددار مقاوم‌سازی

سازمان ملل متحد برای کشورهای جهان یک تاریخ تعیین کرده؛ سال 2030. دولت‌ها تا این سال فرصت دارند مدارس خود را ایمن کنند از جمله کشورمان ایران. برخی کشورها همگام با برنامه پیش می‌روند و برخی عقب‌مانده‌اند که گویا کشورمان در زمره کشورهای همگام با برنامه است، حتی شاید زودتر از دیگران برنامه ایمن‌سازی مدارس را به پایان برساند.

اینها را روز گذشته گری لوئیس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران علنی کرد. او گفت در سال‌های 2006 تا 2014 یعنی ظرف مدت هشت سال، ایران تا 40 درصد از حجم مدارس ناایمن خود کاسته و چهار میلیارد دلار در این راه هزینه کرده که این بزرگ‌ترین نرخ مقاوم‌سازی مدارس در دنیاست.البته گرچه نقش دولت در ثبت این رکورد چشمگیر است؛ ولی این‌که تصور شود دولت به تنهایی قادر به کاهش 40 درصدی آمار مدارس ناایمن شده، نادرست است چون خیرین مدرسه‌ساز سال‌هاست دوشادوش بخش دولتی سرمایه وسط می‌گذارند و مدارسی جدید، مقاوم و استاندارد می‌سازند. حالا سهم خیرین در فرآیند مدرسه‌سازی 35 درصد است، یعنی کمی بیشتر از یک‌سوم؛ به این معنی که از هر سه مدرسه‌ای که ساخته می‌شود یکی از آنها با نیک‌اندیشی خیری قد راست کرده است.

یک سوم مدارس کشور،ناایمن

ماجرای رکوردزنی کشورمان در مقاوم‌سازی مدارس، اما آن‌قدر شیرین و خیال‌انگیز نیست که نگرانی ناشی از فرسوده و ناامن بودن یک‌سوم مدارس کشور را تسکین دهد. در اجلاس مدارس ایمن، سخنان علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز بر این محور پیش رفت، البته با تاکید بر این‌که گرچه ایمن‌سازی مدارس را جزو حقوق دانش‌آموزان می‌داند، اما مدارس ایمن نمی‌شود مگر این‌که پول موردنیاز آن تامین شود و هزینه‌ها تامین نمی‌شود مگر این‌که تنگناهای اقتصادی کشور رفع و گشایشی حاصل شود.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها