براساس تصمیم نمایندگان مجلس، از تعداد نمایندگان شوراهای شهر با توجه به جمعیت هر شهر کاسته می‌شود

چابک سازی به شورای شهر رسید

اصلاح ماده 6 قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، دیروز به پرحاشیه‌ترین مصوبه مجلس شورای اسلامی تبدیل شد؛ مصوبه‌ای که اعضای شوراهای اسلامی را هدف گرفته بود و نتیجه‌ای جز کاهش نفرات برای تمام شوراها در نقاط مختلف کشور نداشت؛ چه شهرهایی با جمعیتی کمتر از 50 هزار نفر و چه پایتخت 5/12 میلیون نفری.
کد خبر: ۸۴۲۸۲۰

به این ترتیب از 27 آبان86 که براساس مصوبه قبلی قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور، مقرر شده بود تعداد اعضای شورای شهر تهران 31 عضو اصلی و 12 عضو علی‌البدل باشد تا دیروز که با اصلاح ماده 6 تعداد اعضای شورای شهر کاهش پیدا کرد، شوراها در یک حاشیه امن قرار داشتند؛ امنیتی که با این اصلاحیه به خطر افتاد. خبر کاهش اعضای شورای تهران از 31 به 21 نفر، خیلی زود از دیوارهای مجلس گذشت و با عبور از میدان بهارستان، به ضلع جنوبی پارک شهر رسید؛ به شورای شهر تهران. خبر دهان به دهان گشت و 31 عضو شورای شهر تهران را بهت‌زده کرد و از همان لحظه شنیدن، نگاه اعضای شورا با یک سوال مشترک به سمت مجلس برگشت؛ چرا؟! سوالی که جوابش را باید از زبان سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی شنید. آن هم وقتی که عباس زارع‌زاده‌مهریزی به جام‌جم می‌گوید: این مصوبه قرار است چابکی شوراها و مخصوصا شورای شهر تهران را بیشتر کند.

قناعتی:

تهران از نظر توسعه و ساخت و ساز گسترده‌تر شده اما مجلس محل هدایت این ظرفیت را محدود می‌کند

زارع‌زاده در ادامه به قدمت این مصوبه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این قانون بنا بود برای انتخابات شورای قبلی مصوب و اجرا شود؛ یعنی قرار بود تعداد نمایندگان در همین تعداد 21 نفر بسته شود، ولی چون فرصت محدود بود، در رسیدگی به آن تاخیر افتاد و همان قانون قبلی اجرا شد.

شورا که پارلمان نیست

از نظر سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، 162 نفر از نمایندگان مجلس برای دادن رای موافق به این مصوبه دو دلیل مهم داشتند؛ دلیل اول این‌که تعداد زیاد نمایندگان شورا، تصمیم‌گیری را مشکل می‌کند و دلیل دوم بار مالی است که در این موضوع وجود دارد. زارع‌زاده در همین باره اظهار می‌کند: واقعا دلیل ندارد ما با تعداد زیادی از اعضا یک شورا را بچینیم. این موضوع اصلا منطقی نیست، چون شورا پارلمان نیست! شورا وظیفه مشخصی دارد و آن نظارت بر اجراست که در انجام این وظیفه تعداد زیاد و کم اعضا تاثیر زیادی ندارد. برای مثال پنج نفر می‌توانند همان کاری را بکنند که هفت نفر انجام می‌دهند، پس وجود دو نفر دیگر ضرورتی ندارد. سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس ادامه می‌دهد: هر تعداد عضوی که اضافه می‌شود صاحب‌نظر است، صاحب‌سلیقه است، صاحب رای است، صاحب خواسته است. شرایط و توقعات خودش را دارد؛ در نتیجه هر چه این تعداد محدودتر باشد تصمیم‌گیری راحت‌تر است.

اعتراض قابل پیش‌بینی

واکنش اعضای شورای شهر تهران به این مصوبه قابل پیش‌بینی بود؛ اعتراض! ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ و ‌نقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: با تمام احترامی که برای نماینده‌های مجلس قائلم، اما معتقدم خوب بود نماینده‌ها بررسی بیشتری در این باره انجام می‌دادند و با تحقیق و تفحص بیشتری این قانون را تصویب می‌کرد. قناعتی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: از نماینده‌ها می‌پرسم که جمعیت تهران نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده یا کمتر؟! با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب به رسیدگی به مشکلات جمعیتی و این موضوع که جمعیت کلانشهر تهران کاهش پیدا نکرده، دلیل کاهش تعداد اعضای شورا چیست؟ نهادهای مختلف در همه‌جا به تناسب افزایش جمعیت توسعه پیدا می‌کنند، خود مجلس تعداد نمایندگانش را افزایش می‌دهد. حالا این چه تصمیمی است که وقتی جمعیت تهران زیاد شده، تهران از نظر توسعه و ساخت و ساز گسترده‌تر شده و فعالیت‌های مدیریت شهری نیز بیشتر شده، مجلس می‌آید مغز متفکر و محل هدایت این ظرفیت را محدود می‌کند.

پیکره‌ای که سرش کوچک شده است

قناعتی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم شورای شهر و شهرداری را به یک پیکره تشبیه کنیم، می‌گوییم مغز این پیکره شورای شهر است و تن، شهرداری. نمی‌شود که سر کوچک باشد و تن بزرگ؛ این پیکره شکل بدی به خودش می‌گیرد و قطعا در انجام وظایفش موفق نمی‌شود. انتظار ما از مجلس این بود که این 31 نفر فعلی را به 50 نفر برساند، حالا نه‌تنها تعداد اعضا زیاد نشده که کاهش هم پیدا کرده است. اگر به نظر نمایندگان محترم مجلس، در شورا مشکلی وجود دارد یا حتی تخلفی اتفاق افتاده، یا به عقیده آنها شورا کار و فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد، بهتر است بیایند روی این موضوع کار کنند نه این‌که کلا شکل شورا را تغییر بدهند. این عضو شورای شهر در ادامه تاکید می‌کند: متاسفانه کاری از دست ما ساخته نیست؛ امیدواریم شورای نگهبان این مصوبه را تائید نکند و با این موضوع منطقی‌تر و عاقلانه‌تر برخورد کند.

زارع‌زاده:

این مصوبه قرار است چابکی شوراها و مخصوصا شورای شهر تهران را بیشتر کند

جزئیات مصوبه جدید مجلس

براساس مصوبه دیروز مجلس، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر به شرح زیر تصویب شده است:

الف ـ شهرهای تا 50 هزار نفر، پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل.

ب ـ شهرهای با جمعیت 50 تا 200 هزار نفر، هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل.

پ ـ شهرهای با جمعیت 200 تا 500 هزار نفر 9 نفر عضو اصلی و شش نفر عضو علی‌البدل.

ت ـ شهرهایی با جمعیت 500 هزار تا یک میلیون نفر، 11 نفر عضو اصلی و هفت نفر عضو علی‌البدل.

ث ـ شهرهای با جمعیت یک تا دو میلیون نفر، 13 نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی‌البدل.

ج ـ شهرهای با جمعیت بیش از دو میلیون نفر 15 نفر عضو اصلی و 10 نفر عضو علی‌البدل.

چ ـ شهر تهران 21 نفر عضو اصلی و 11 نفر عضو علی‌البدل.

براساس تبصره بند (چ) ملاک تشخیص جمعیت هر شهر آخرین سرشماری نفوس و مسکن با اعلام رسمی مرکز آمار ایران است. از 202 نماینده حاضر در جلسه 162 نفر رأی موافق، 11 نفر رأی مخالف و دو نفر رأی ممتنع دادند.

ملاک‌ تغییر شهرداران هم تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با اصلاح ماده 6 قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، استعفا، برکناری و تعلیق شهرداران را هم جزو ملاک‌های تغییر شهرداران تعیین کردند. براین اساس 138 نفر از 199 نفر نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند دوره خدمت شهردار براساس استعفای کتبی با تصویب شورا، برکناری توسط شورای شهر و در صورت از دست دادن یکی از شرایط قانونی با رعایت مقررات ذی‌ربط و تعلیق طبق مقررات قانونی تغییر کند.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها