روستایی پلکانی و رنگارنگ در میانه دشتی سبز که برخلاف دیگر روستاهای پلکانی در این فصل نه شلوغ است و نه سرد. برای رسیدن به این روستا، باید از کنار چندین اثر باستانی چند هزار ساله بگذری، از رودی به درازای تاریخ ایران عبور کنی و سرانجام باغ‌های سرسبز انار را پشت‌سر بگذاری تا به روستای رنگارنگ پلکانی برسی و ساعتی را مبهوت تماشا بمانی و خوب که در سکوت ماندی و سر و صدای بازی کودکان را از دور به تماشا نشستی و سادگی و سرزندگی روستا را خیره ماندی، تازه یادت می‌افتد که فکر کنی مگر می‌شود این طبیعت و این معماری در این نقطه از ایران؟ اینجا ثریاست، در میانه دشت سوسن، بر کرانه کارون، در قلب خوزستان.
کد خبر: ۸۴۱۰۱۲

اگر هنوز آنقدر که باید، وسوسه نشده‌اید اجازه بدهید فهرست‌وار از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی منطقه یاد کنیم.

گوردخمه‌ها، بردگوری‌ها، شیرسنگی‌ها، پل ساسانی پاپیلا و 14 نقش برجسته با قدمت هزاران سال همراه با طبیعتی که به اندازه‌ای باورنکردنی سبز است و پرآب، پر آب از ده‌ها چشمه و صدالبته رود خروشان کارون که کمی آن‌سوتر به خلیج همیشه فارس می‌پیوندد و دریاچه سد کارون 3. اگر اهل کمی دورتر رفتن هم باشید، آثار دوره عیلامی در کول فرح، نقش برجسته عیلامی و ساسانی خُنگ اژدر، اشکفت سلمان و پارک جنگلی بلوط در فاصله بسیار کمی از شماست، اما اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، دشت‌ها، کوه‌ها و حیات‌وحش (ازجمله خرس و پلنگ ایرانی) و دشت سوسن دست‌کم سه روز از شما زمان خواهد گرفت.

برای رسیدن به سوسن و ثریا، دو سه راه دارید؛ نخست آن‌که از شهر ایذه در خوزستان، جاده شمالی را پی بگیرید و به سمت پیان بروید و در دوراهی، مسیر سمت راست را که به سمت سوسن می‌رود انتخاب کنید. مسیری بی‌اندازه سرسبز را که از ایذه تا مقصد 40 کیلومتر است، می‌گذرانید و وقتی از دالانی در قلب کوه گذشتید دقایقی بیشتر با سوسن فاصله ندارید. سوسن دشتی باستانی و سبز است که از همه سو با کوه‌های بلندی احاطه شده و کارون دور تا دور آن می‌پیچد و فضایی رویایی آفریده است به شکلی که در تابستان خنک‌ترین و در زمستان هوایی معتدل را فراهم کرده است.

راه دوم آن است که به جای جاده سوسن به سمت امامزاده سلطان ابراهیم و سد کارون 3 بروید. در امامزاده می‌توانید ماشین خود را با خیال راحت در پارکینگ بگذارید و باقی مسیر را طی نیم ساعت با قایق و از روی رودخانه کارون سفر کنید. هر قایق 10 نفر بدون بار را به راحتی جابه‌جا می‌کند. با قایق که بیایید نخست وارد منطقه سیداحمد سوسن خواهید شد و تمیزی، زیبایی و طبیعت بکر شما را جادو خواهد کرد.

راه سوم مربوط به حالتی است که شما از شمال (اندکا) به سمت ایذه آمده باشید و از کنار سد
کارون 3 هم گذشته باشید ـ که همچنان امکان قایق‌سواری پیش‌رویتان خواهد بود ـ‌ و نرسیده به ایذه دوراهی پیان و سوسن را خواهید دید که از آنجا می‌توانید به سوسن بروید.

اگر هر سه روز را در سوسن بمانید، می‌توانید یک روز به کوهپیمایی در قله‌ای که مسیر دست‌ساز باستانی و پله پله دارد و از آن می‌توانید دهانه سد را تماشا کنید، بگذرانید، یک روز را به دیدن آثار تاریخی منطقه اختصاص دهید و یک روز را هم صرفا از طبیعت زیبای منطقه به ویژه بافت زیبای روستای ثریا لذت ببرید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید عروسی‌های بی‌اندازه شاد و رنگا‌رنگ و دیدنی بختیاری را هم تماشا کنید و مهمان شادی‌شان باشید.

فراموش نکنید در سوسن فروشگاه به معنای شهری آن را نخواهید داشت، اما آب آشامیدنی بسیار سالم چشمه‌ها و رودخانه همه جا در دسترستان هست، از همراه آوردن وسایل تفریحات آبی و به ویژه قایق بادی اصلا پشیمان نخواهید شد، کمک‌های اولیه به خصوص داروهای ضدگزیدگی و حساسیت می‌تواند به دردتان بخورد. در سوسن غربی سری هم به روستای شیمن بزنید که شالیزار، قزل‌آلا، انگور، انجیر کوهی، مورد، بلوط، انار و کتیبه‌های سنگی دارد. زمان را از دست ندهید که نوروز بهترین فصل دیدن سوسن و ثریاست و این منطقه بهترین نقطه ایران‌زمین برای گذراندن نوروز است.

مسعود بُربُر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها