فعالان بورس کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین:

نباید منتظربرجام شد، بورس باید مدیریت شود

کارشناسان در گفت و گو با جام جم آنلاین:

غیرحرفه‌ای‌ها بازار بی رونق بورس را به هم می ریزند

دی ماه سال 92 بود که با ریزش های تالار شیشه ای بخشی ازسرمایه گذاران از بازار سرمایه خارج شدند تا محل امن تری برای سرمایه اشان بیابند .عده ای از سهامداران نیز در بازار بی رونق بورس به انتظار نشسته اند به امید آنکه تحرکی دوباره دراین بازار ایجاد شود اما دراین شرایط بی رونق عده ای از سهامداران غیرحرفه ای با تصمیمات آنی ، بدون دلایل منطقی به خرید و فروش سهام پرداخته و باعث می شوند تا شاخص ها بدون دلیل منطقی با افت وخیز روبروشود . اگر به کارنامه چند ماه گذشته بازار سرمایه نگاهی کنیم می بینیم که با وجود اتفاقات خوب در عرصه سیاسی کشور در زمینه توافقات هسته ای، رای کنگره آمریکا به برجام و گسترش روابط خارجی که می تواند برآینده اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد، متاسفانه بازار سرمایه کشور سومین فصل سال را بی رمق آغاز کرد و حتی خبرهای خوش نیزاز نظر روانی نتوانست تحرکی در این بازار ایجاد کند .
کد خبر: ۸۴۰۴۵۴
غیرحرفه‌ای‌ها بازار بی رونق بورس را به هم می ریزند

شاخص بورس که طی ماه های گذشته کانال های 64،63و62 هزار واحدی را پشت سر گذاشته بود وارد کانال 61 هزار واحدی شد واین شاخص با وجود رشد اندک در روز اول مهر ماه دوباره عقب نشینی کرد.

در حال حاضر بورس با نوساناتی در شاخص ها به حرکت کم سو خود ادامه می دهد و کارشناسان بازار سرمایه براین باورند که بازار در حال حاضر در کف قیمت ها حرکت می کند تا اعتماد دوباره به این بازار باز گردد.

«فریبرز عسکری» کارشناس بازارسرمایه درگفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه اندکی از تلاطمات غیرمنطقی در بازار کاسته شده است گفت: هم اکنون بازار سرمایه به یک سکون نسبی رسیده است اما باید شاخصه های روشنتری از آینده اقتصادی کشور ترسیم شود تا اعتماد به بازار بازگردد. برنامه های دولت برای کنترل تورم باید متناسب با سرمایه گذاری های جدید باشد تا بتواند موجب تحرک بازارشده و ارزش افزوده بیشتر ایجاد کند. متاسفانه به دلیل سیاست های اقتصادی 8 ساله گذشته سرمایه ها رابه مصرف رساندیم و نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم و امید می رود با اجرای توافقات هسته ای و از سرگیری مناسبات اقتصادی با سایرکشورها سرمایه های جدید وارد کشور شود و موتور اقتصادی تولید به حرکت درآید.

وی به کاهش شیب نزولی بازار در ماههای گذشته اشاره و تاکید کرد: قیمت ها در بازار به کف خود رسیده و در این وضعیت به حرکت خود تا بروز نشانه های مثبت اقتصادی ادامه خواهد داد .

وی در باره تشویق ورود سرمایه های خرد به بازار سرمایه گفت :آنچه بازار ما را تحت تاثیر قرار داده چه شاخص رو به بالا و چه رو به پایین فعالیت سرمایه گذاراران غیرحرفه ای بورس است. متاسفانه با تبلیغات افرادی را وارد بازار می کنیم که شناختی به بازار ندارند و با خرید و فروش های خود به بالا رفتن قیمت ها بدون توجیه اقتصادی و مالی کمک می کنند و همینطور در پایین آمدن شاخص ها نیز همین افراد خاک ریزهایی هستند که شروع به فروش می کنند بنابراین از آنجائیکه تلاطمات بازار در بلند مدت به نفع کل اقتصاد کشورنیست باید سعی کنیم با نشان دادن سیمای مثبت اقتصادی کشور و با حرکت منطقی شاخص به سمت بالا جذب سرمایه کنیم.

عسکری در ادامه تصریح کرد: در بازار رقبای دیگری مثل بانکها هستند که ریسک سرمایه گذاری اشان کمتر از بازار سرمایه است که این بخش ها نیز تاثیر گذارند، بنابراین باید توازنی بین اینها برقرار باشد. ضمن آنکه تبلیغات در کوتاه مدت ممکن است یکسری افراد را جذب بازارکند ولی اثری که در بلند مدت می گذارد می تواند مخرب باشد.

جذب غیر حرفه ای به بازار سرمایه مخرب است

«سید مهدی علوی بهبهانی» کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین، یکی از عوامل تاثیر گذار در وضعیت فعلی بورس را اثر روانی ذکر کرد و افزود: مردم ازآنجایی که فکر می کنند اگر امروز سهام نخرند فردا ارزانتر می شود وارد بازار نمی شوند در حالیکه هم اکنون ارزش سهام پایین تر از ارزش ذاتی آن است و اگر افرادی ریسک پذیر و آینده نگر باشند بازار هم اکنون برای خرید خوب است.

این کارشناس بازار سرمایه از سوی دیگر به وجود افراد غیرحرفه ای در بازار اشاره کرده و فعالیت این افراد را به ضرر بورس دانست.

بهبهانی دراین باره گفت: افرادی که آشنا به بورس نیستند به محض آنکه یک سهم در بازار شروع به بالا رفتن می کند خریداری کرده و وقتی رو به پایین می آید شروع به فروش می کنند که ضررهای سنگینی به این بخش وارد می شود.

به گفته وی، درحال حاضر به دلیل رکود فعلی اقتصاد، اشخاص حقوقی نیز در بازار خیلی فعال نیستند و به دلیل نبود تقاضا عرضه سنگین نیز وجود ندارد در نتیجه سکونی در بازار ایجاد شده است.

بهبهانی در مورد تاثیر نتایج برجام بر بازار سرمایه گفت: آنطور که به نظر می رسد نتایج برجام 90 درصد مثبت است و اقدامات اجرایی آن درحال آغاز است بنابراین اثرات روانی آن تا کنون تاثیر خودش را بر بازار گذاشته است اما وجود رکود اقتصادی باعث شده تا رونق مورد نظر در بازار شکل نگیرد.

به گفته وی، اگر همانطور که دولت اعلام کرده بتوانند در نیمه دوم سال مسئله رکود را حل کنند و تورم رادر حد فعلی نگه دارند شاید بتوان امیدوار بود که نشانه های مثبت به بورس باز گردد. به هر حال کشور در حال توسعه باید درصدی از تورم را داشته باشد تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری انگیزه داشته باشند.

وی افزود :چشم انداز بورس را روی هم رفته مثبت می بینم البته در نیمه دوم سال بحث انتخابات را پیش رو داریم که این موضوع هم بر بازار سرمایه سایه می اندازد اما گمان نمی کنم بورس مشکل خاصی داشته باشد چون پس از دوره گذار بورس وضعیت خوبی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه از مردم خواست تا با مطالعه وارد بورس شوند و بی گدار به آب نزنند.

«رضا حبییبی» یکی از سهامداران نیز به جام جم آنلاین گفت: حدود یکسالی است که در بازار سرمایه ورود پیدا کرده ام و فعالیتم بیشتر اینترنتی است اما با تجربه ای که از این بازار کسب کرده ام این است که باید در این بازار صبر به خرج داد.

وی گفت : شرایط رکودی و بی رونقی بازار باعث شده برخی از سهامداران از بازار خارج شوند و به نوعی صف خریداران نصف فروشندگان باشد اما آنچه بسیار آسیب رسان است اقدامات هیجانی عده ای از سهامداران است که با برخی از شایعات با بالا و پایین شدن اندک برخی قیمت ها بدون دلیل منطقی اقدام به فروش سهام و کاهش شاخص ها می کنند .

آنچه مسلم است بازار سرمایه دوران انتظار خود را سپری می کند و امید می رود با نتیجه دادن سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود و ورود سرمایه گذاران تحرکی جدی درصنایع و بنگاه های کشور اتفاق افتد تا برآیند آن در تالار شیشه ای که دماسنجی از وضعیت اقتصادی کشور است ظهور یابد و سهامداران هدفمند دوباره به این بازار مهم اعتماد پیدا کنند.

سیما رادمنش - خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها