کارشناسان در گفت و گو با جام جم آنلاین:

غیرحرفه‌ای‌ها بازار بی رونق بورس را به هم می ریزند

بازار سرمایه به عنوان یک نهاد مالی خودانتظام که منعکس‌کننده وضعیت اقتصاد ملی است، توانسته است با توجه به تنوع محصولات و وجود صنایع گوناگون مانند یک سوپرمارکت مالی خاصیت جذب نقدینگی طیف وسیعی از دیدگاه‌های مختلف اقتصادی را داشته باشد.
کد خبر: ۸۱۶۹۱۴
این روزهای بورس و بایدهای رفتار سهامداران

اما این روزها بازار سرمایه نه‌تنها در حیطه جذب نقدینگی سرگردان نمره قابل‌قبولی گرفته است بلکه به صورت هوشمند، نقدینگی‌های پارک شده در دیگر بازارهای مالی را به سمت خود هدایت کرده است که در بلندمدت باعث توجه ویژه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و انجام فرآیند تامین مالی ارزان‌قیمت توسط شرکت‌های تولیدی خواهد شد.

با این حال ناگفته پیداست که بازار سرمایه این روزها تحت‌تاثیر رفتارهای هیجانی قرار گرفته و سرمایه‌گذاران را دچار ابهام در تصمیم‌گیری کرده است و این ابهام فقط مختص بازار سرمایه ایران نیست، بلکه بازارهای بزرگ دنیا و قیمت جهانی محصولاتی چون نفت و فلزات اساسی دچار حرکت سینوسی شده که عمده آن به‌دلیل تاثیرگذاری اقتصاد ایران در حوزه جهانی است.

اما این روزها رفتار سهامداران بورس با توجه به دیدگاه و نوع روان‌شناسی فردی به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود: در دسته اول افراد ریسک‌گریز قرار دارند که به عرضه سهام تحت تملک خود اقدام می‌کنند.

دسته دوم افراد ریسک‌پذیر هستند که سعی در جذب سهام گروه اول دارند و گروه سومی هم هستند که به دید بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود نگاه می‌کنند و فارغ از جو ایجاد شده به شرکت تحت تملک خود نگاه کرده و سعی بر سهامداری بلندمدت و ایجاد ارزش افزوده دارند.

با توجه به خصوصیات شخصیتی افراد مختلف سرمایه‌گذار و برداشت گوناگون افراد از شرایط سیاسی و اقتصادی این روزها‌، شاهد تعادل نسبی منطقی در عرضه و تقاضای سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هستیم. اما مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار، بحث داغ مذاکرات هسته‌ای، احتمال حصول توافق و خوشبینی‌های شکل گرفته درحول این مذاکرات تاریخی است که باعث شکل‌گیری رفتارهای ریسک‌پذیرانه‌تری نسبت به ماه‌های قبل شده است که این متغیرها دوباره رفتار سهامداران را تحت تاثیر قرار داده و سهامداران به امید توافق هسته‌ای و کسب بازدهی به‌مراتب بیشتر از بازارهای موازی بورس اوراق بهادار، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

لذا رفتار منطقی آنها با توجه به این‌که نسبت قیمت به سهم (P/E) بازار سرمایه کشور ما بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس است، قابل دفاع است و در هر صورت کسب بازده بیشتر از عرف اقتصاد ملی در هر کشوری نصیب کسانی می‌شود که درصد ریسک‌پذیری آنها بیشتر باشد.

کیوان شیخی - رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بهادار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها