سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ اعلام کرد:

کارشکنی عربستان در صدور مجوز‌ انتقال پیکر حجاج

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

کشف تعدادی از مفقودین در سردخانه‌های عربستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کشف تعدادی از مفقودین در سردخانه‌های عربستان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۹۲۶۰
کشف تعدادی از مفقودین در سردخانه‌های عربستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی جنتی با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

وی در خصوص اعزام هیئت مورد نظر دولت به کشور عربستان برای بررسی اتفاقات روز عید قربان گفت: هنوز به ما اطلاعی در زمینه زمان سفر و اعضای هیئت ندادند اما این یک هیئت کنسولی است که قرار است در برنامه سفر به عربستان این اتفاق را بررسی و در خصوص آن شفاف‌سازی کند.ما باید تصویر درست و شفافی از اتفاقات حادثه روز عید قربان در منا به دست بیاوریم تا ببینیم که چه کاری می‌توانیم بکنیم.

وزیر ارشاد اظهار داشت: عزیزانی که در این حادثه تلخ جان باختند، هر چه سریعتر به کشور و شهرهای محل زندگی خود منتقل می‌شوند. ضمن اینکه دو مراسم تشییع و استقبال با شکوه از این عزیزان از دست رفته برگزار می‌شود که یکی در فرودگاه مهرآباد و دیگری در شهرهای محل زندگی آن‌هاست.

وی در مورد مجروحان این حادثه گفت: باید در صورت امکان جا‌به‌جایی، مجروحان و مصدومان را به کشور بازگردانیم تا تحت مداوا در بیمارستان‌های کشور قرار بگیرند.

جنتی افزود:‌ پیرو بعضی از شایعات و اظهارنظرها که در شبکه اجتماعی دست به دست می‌چرخد، باید بگویم ارتباط سیاسی ما با کشور عربستان جدا از بحث اعزام حجاج به آن کشور است. این امر مذهبی است و با سیاست تفاوت دارد و اینکه در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود به جای صرف هزینه برای حج و سفر به مکه به نیازمندان بپردازیم، موضوع انحرافی است که رایج شده. پرداختن به نیازمندان و جویای احوال آن‌ها شدن موضوع دیگری است که با امر مذهبی و جداست.

وی در خصوص بحث عدم صدور روادید برای سفر به عربستان گفت: این بحث مطرح نیست اما دیروز هیئت دولت تصمیم گرفت هیاتی را به عربستان بفرست تا موضوع را جویا و از ابعاد آن باخبر شوند.
وی در خصوص بحث نظارت بر کلیدداری کعبه گفت: تعدادی از مقامات کشورهای اسلامی از جمله اندونزی اعلام کردند با توجه به حوادث این دو دهه اخیر در جریان مراسم حج و این که اولین بار نیست در رمی جمرات این اتفاقات می‌افتد، پیشنهاد دادند برگزاری مراسم حج به نهادهایی مثل سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد.

جنتی با بیان اینکه 360 مفقود در این حادثه داشته‌ایم، افزود: تعدادی از این مفقودین در سردخانه عربستان شناسایی شده‌اند و اجساد آنها کشف شدند و بسیاری هم در بیمارستان‌های ریاض بستری هستند. امیدواریم بقیه مفقودین جزو مجروحان باشند نه جان‌باختگان.

وزیر ارشاد در خصوص شایعه دستگیری برخی از مفقودان این حادثه که ممکن است از اصحاب رسانه باشند، گفت: فشارهای زیادی بر زائرین ایرانی در آن کشور بوده است اما دور از انتظار نیست که ماموران عربستانی آن‌ها را دستگیر کرده باشند اما هنوز اخبار درستی در دسترس نیست.

وی در خصوص انتخاب فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به عنوان نماینده ایران در اسکار گفت: از میان لیست 10 فیلمی که برای اسکار انتخاب شده‌اند، در نهایت شش فیلم و در میان آن‌ها فیلم «محمد رسول الله» نیز وجود دارد. هنوز تصمیم قطعی ارسال فیلم «محمد رسول الله» به اسکار وجود ندارد و یا اینکه اگر تصمیمی گرفته شده بنده اطلاعی ندارم.

جنتی در خصوص اجرای تئاتر آزاد گفت: این تئاترها غیرمجاز هستند و در صورت اطلاع از اجرای آن‌ها نمایش آن‌ها متوقف می‌شود. معاون هنری وزارت ارشاد تئاترهایی که قرار است اجرا شود را بازبینی می‌کند و در صورت غیرمجاز بودن مجوز صادر نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها