616 سال پیش ، در روز 29 سپتامبر سال 1399 میلادی ، بارون های قدرتمند انگلیسی ریچارد دوم ، پادشاه انگلستان را مجبور به کناره گیری از سلطنت کردند و به دوره حکومت پرآشوب او خاتمه دادند.
کد خبر: ۸۳۹۰۱۱
برکناری ریچارد دوم پادشاه انگلستان + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، ریچارد دوم پسر ادوارد ولیعهد انگلستان ملقب به پرنس سیاه بود که فرانسوی ها را در پواتیه شکست داد اما قبل از جلوس به تخت سلطنت درگذشت. بنابراین ، در سال 1377 میلادی ریچارد دوم جانشین پدربزرگش ادوارد سوم شد.

اوضاع در آن زمان بحرانی بود. بر اثر ضدحملات فرانسوی ها به فرماندهی دوک گسکولن ، انگلستان اغلب مناطق فرانسه که در نخستین دوره جنگ صد ساله متصرف شده بود را از دست داد.
این مساله موجب کاهش درآمد اصیل زادگان انگلیسی شده بود.

ریچارد دوم هنگامی که به تخت سلطنت نشست فقط ده سال داشت و ناگزیر شد جان دوگان ، عمویش را به عنوان نایب السلطنه بپذیرد. جان دوگان ، یک بارون طماع و منفور مردم بود.

او برای جبران کاهش درآمد اصیل زادگان انگلیسی مالیات های جدیدی را وضع کرد که این اقدام به نارضایتی عمومی افزود.

در تابستان سال 1381 میلادی در مناطق کنت ، ساسکس و دیگر مناطق انگلستان ، دهقانان به دلیل مالیات های سنگین ، زورگویی و سرکوب زمین داران بزرگ دست به شورش زدند.

یک سرباز اهل کنت به نام وات تایلر فرماندهی شورش دهقان ها را به عهده گرفت. لندن و بسیاری از شهرهای انگلستان توسط شورشیان غارت شدند.

در این هنگام ، ریچارد دوم پادشاه نوجوان نقشی حیاتی را ایفا کرد. او با وات تایلر در چمن زار میل اند در روز 14 ژوئن سال 1381 میلادی ملاقات کرد.

چارلز دوم قول داد آخرین رعیت های سلطنتی را آزاد کرده و دستمزد کارگران کشاورزی را افزایش دهد و در عین حال او شورشیان را نیز عفو کرد.

با این حال ، شورشیان باز دست به غارت زدند. چارلز تایلر فرمانده آنها در دیدار با نمایندگان پادشاه از کنترل شورشیان ابراز ناتوانی کرد و توسط سرویلیام والورث ، شهردار لندن به قتل رسید.
اما ، شورش به زودی پایان گرفت و بار دیگر قانون ارباب و رعیتی برقرار شد.

ریچارد دوم ، پادشاه نوجوان که از موفقیت خود در برابر وات تایلر قدرت یافته بود ، جان دوگان ، عمویش را از مقام نایب السلطنگی برکنار کرد و شخصا مهار حکومت را در دست گرفت.

او تصور می کرد موفقیت هایش بی پایان است و اطرافیان نابابی را در دربار پیرامون خود جمع کرد.

در سال 1388 میلادی بسیاری از بارون ها تحت فرماندهی توماس دو وودستاک ، دوک گلوچستر او را ناگزیر کردند این درباریان فاسد را از دربار خود بیرون کند.

اما در سال 1396 میلادی پس از ازدواج ریچارد دوم با ایزابل دوفرانس ، دختر شارل ششم پادشاه فرانسه ، او بار دیگر قدرت خود را بازیافت.

ریچارد دوم تصمیم گرفت خود را از تسلط بارون ها و پارلمان خلاص کند. بنابراین دستور قتل بسیاری از بارون ها از جمله دوک گلوچستر را صادر کرد.

در عین حال ، ریچارد دوم میراث پسر جان دوگان ، پسر عمویش هنری بولونگبروک ، دوک لانکستر را مصادره کرده و او را به تبعید محکوم کرد.

ریچارد دوم با نزدیک شدن به فرانسه و افزایش دادن مالیات ها برای تامین هزینه جنگ با ایرلند و تصرف این سرزمین موجب نارضایتی عمومی مردم شد.

هنگام عملیات جنگی در ایرلند ، هنری بولونگبروک ، پسر عمویش در راس یک سپاه از تبعید بازگشت.

ریچارد دوم بر اثر خیانت اطرافیان دستگیر شده و به رقیبش هنری تحویل داده می شود.

هنری و بارون ها متنفذ ریچارد را مجبور می کنند تا در مقابل پارلمان از سلطنت کناره گیری کند.

هنری بولونگبروک ، دوک لانکستر با نام هنری چهارم به تخت سلطنت انگلستان می نشیند.

ریچارد دوم در برج لندن زندانی شده و یک سال بعد در اسارت به دستور هنری چهارم به قتل می رسد.

داستان خیانت به ریچارد دوم و اسارتش الهام بخش ویلیام شکسپیر شد که تراژدی ریچارد دوم را چند قرن بعد از قتل او خلق می کند.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها