آمانو: پیشرفت‌های مهمی در اجرای نقشه راه با ایران حاصل شده است

نمونه‌برداری از پارچین بدون حضور بازرسان خارجی

همزمان با حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجلس، آمانو بازدیدی تشریفاتی از تاسیسات پارچین انجام داد که به گفته حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تنظیم این بازدید عمومی، ساختگی بودن ادعاهای بی‌پایه علیه کشور را به آژانس ثابت کرد.
کد خبر: ۸۳۸۱۴۵

اما حضور این مقام رسمی آژانس در ایران همچنان حاشیه‌هایی را به دنبال دارد، طوری که یوکیا آمانو در تازه‌ترین اظهارات خود بعد از سفر به ایران و بازدید از مرکز نظامی پارچین گفته که آژانس روند نمونه‌برداری در پارچین و اصالت نمونه‌ها را تائید می‌کند و نمونه‌برداری پیش از حضور او در پارچین صورت گرفته و طرف ایرانی در روند نمونه‌برداری نقش داشته است. او درباره چگونگی طی شدن این روند گفت: آژانس در شرایطی مشخص به نمایندگان کشورها اجازه داده است که برای کمک به روند راستی‌آزمایی آژانس فعالیت‌هایی داشته باشند و شیوه انجام کار به صورتی است که تضمین می‌کند روند راستی‌آزمایی آژانس مختل نشده است.

البته آمانو صراحتا درباره حضور یا حضور نداشتن بازرسان آژانس هنگام نمونه‌برداری اظهار نظری نکرده اما تاکید کرده که روند نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر خود به ایران، با ارائه گزارش مختصری به اعضای شورای حکام، از پیشرفت‌های مهم در اجرای نقشه راه خبر داد و ملاقات‌هایش با مقامات عالیرتبه ایران را سازنده و محتوایی خواند.

بازرسی، هفته گذشته انجام شد

البته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده که نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین توسط متخصصان ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس انجام شده و تاکید کرد که در مبنای نقشه راه مشخص شده، هفته گذشته چند نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین صرفا توسط متخصصان ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس و با رعایت آیین‌نامه‌ها و استانداردهای موردنظر انجام و در اختیار کارشناسان آژانس قرار داده شده است.

آمانو انتقادات علیه خود را رفع نکرد

به گفته اعضای کمیسیون برجام، یوکیا آمانو پنجمین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر چند در جلسه این کمیسیون تلاش کرد تا بسیاری انتقادات را علیه خود رفع کند اما نتوانست نگاه برخی نمایندگان نسبت به اقدامات گذشته آژانس را تغییر دهد.

به گفته‌ خبرگزاری‌ها، علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون اولین نماینده‌ای بود که از آژانس انتقاد کرد. آمانو نیز تاکید کرده توافق به‌موقع حاصل نشده و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم.

ابراهیم کارخانه، عضو کمیسیون برجام در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به نظرات نمایندگان و پاسخ‌های مدیرکل آژانس گفت: هرچند آمانو تاکید کرد از ابتدای 2009 که در آژانس مسئولیت گرفته تلاش کرده برنامه هسته‌ای ایران را به روش دیپلماتیک حل کند؛ اما ما در عمل دیدیم که گزارش‌ها در این راستا نبود. نماینده همدان با اشاره به انتقادات نمایندگان از مدیرکل آژانس در مورد درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای به دشمنان جمهوری اسلامی ایران، افزود: هرچند ایشان تلاش کرد بسیاری انتقادات علیه خود را رفع کند، اما در ادامه مباحث پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت.

حسین نجابت، دیگر عضو کمیسیون برجام نیز با بیان این که در جلسه نمایندگان با مدیرکل آژانس از ایشان خواسته شد تا شیوه کارشناسی به جای روش‌های سیاسی در برخورد با ایران مدنظر قرار گیرد، گفت: انتظار داریم آژانس در بحث پی‌ام‌دی سریع‌تر وارد عمل شود و قضیه را بیش از این کشدار نکند.

وحید احمدی، دیگر عضو کمیسیون برجام نیز با بیان این که حضور مدیرکل آژانس در مجلس نشان داد نمایندگان مصمم در حفظ منافع ملی هستند، تاکید کرد: ما می‌خواستیم آقای آمانو بداند مجلس منافع ملی را به دقت زیر نظر دارد و اگر آژانس بخواهد در پرونده ایران کارشکنی کرده و حتی بخواهد مانند گذشته سیاسی‌کاری کند، جمهوری اسلامی ایران ممکن است در نحوه همکاری خود با آژانس تجدیدنظر کند.

مهرداد بذرپاش، عضو دیگر کمیسیون برجام نیز با اشاره به انتقادات نمایندگان مجلس از گزارش‌های آژانس و افشای اسناد محرمانه ایران توسط این سازمان گفت: آمانو با اشاره به برخی اشتباه‌ها اعلام کرد تمام تلاش خود را برای حفاظت از اطلاعات محرمانه کشورها انجام داده و خواهد داد. وی خاطرنشان کرد که در این جلسه، سوالات کاملا صریح و در چارچوب اقدامات دیپلماتیک صورت گرفت وآقای آمانو با استقبال از این سوالات تا جای ممکن پاسخگو بود و تاکید کرد که طبق برجام و اجرای پروتکل الحاقی، مسیر گزارش دهی آژانس تغییر خواهد کرد.

بذر پاش خاطرنشان کرد: در این جلسه اعلام شد که ایران در گذشته پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده که وقتی پرونده سیر عادی به خود نگرفت با تصویب مجلس، اجرای پروتکل به‌صورت داوطبانه متوقف شد و اگر آژانس در مسیر پیش رو بویژه برجام بخواهد رویه قبلی را مبنی بر گزارشات نادرست و دوپهلو ارائه کند، گزینه تصویب نشدن پروتکل الحاقی روی میز نمایندگان قرار خواهد گرفت که این نظر برای مدیرکل آژانس جالب بود و اشاره شد که مجلس در ایران، برعکس کشورهای اروپایی دیدگاه مستقلی داشته و با هدف تامین منافع ملت در اقدامات آژانس وگروه 1+5، ریزبین و دقیق است.

نشست دیروز کمیسیون برجام بدون مهمان

در ادامه برگزاری جلسات کمیسیون برجام، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد که روز گذشته جلسه بدون حضور مهمان برگزار شده و اعضا به جمع‌بندی گزارش نهایی که باید به مجلس ارائه شود، پرداختند.

نجفی: نمونه‌ها را خودمان برداشتیم

نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی صهیونیستی درباره نمونه‌برداری بازرسان آژانس از سایت پارچین گفت: خبر منتشره به نقل از رویترز کاملا تکذیب می‌شود؛ این جزو خطوط قرمز است و هیچ بازرسی حق ورود به یک سایت نظامی برای بازرسی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، رضا نجفی با بیان این‌که نمونه‌ها را خودمان برداشتیم، اظهار کرد: بازدید آمانو و معاونش هم یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود، تجهیزاتی نداشتند حتی گوشی تلفن و بازدیدشان چند دقیقه بیشتر طول نکشید. فقط در همین حد که ببینند آنجا هیچ چیز مشکوکی نیست و ادعاها در مورد آنجا کاملا غلط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها