با حضور در جلسه کمیسیون ویژه برجام

آمانو: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد

یوکیا آمانو با حضور در کمیسیون برجام تاکید کرد:‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسائل محرمانه اتمی کشورها و از جمله ایران احترام می‌گذارد.
کد خبر: ۸۳۷۷۷۷

به گزارش خانه ملت، در این جلسه علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان این‌که ملت ایران اعتقاد دارند آژانس به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است، گفت: مهم‌ترین پایه همکاری متقابل، اعتماد دوجانبه است.

وی با یادآوری فاجعه سال 1386 در کشور گفت: در حالی که بیماران ایران نیاز به رادیو دارو داشتند، بلژیک صادرات رادیو دارو را قطع کرد و من به عنوان متخصص پزشکی هسته‌ای می‌دانم که مدت‌های مدیدی 130 مرکز هسته‌ای کشور تعطیل شده بود.رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین اظهار کرد: زمانی سوخت 20 درصد رآکتور تهران روبه پایان بود و وضعیت نامطلوبی داشت، اما آژانس در آن زمان به ما کمکی نکرد و مجبور شدیم خودمان سوخت را تامین کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این نشست با بیان این‌که قرار است مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس تا پایان سال میلادی پایان یابند، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رژیم حفاظت از اطلاعات محرمانه پایبند است.

آمانو با بیان این‌که آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی‌طرف است، گفت: ما به اساسنامه توافق پادمانی متعهد هستیم و شخصاً به همکاری با ایران در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌ای پایبند هستم.

وی درباره سوخت ۲۰درصد رآکتور تهران، گفت: در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام دادم، اما متاسفانه این توافق به‌موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم، باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد که امیدوار هستم بعد از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری‌های فنی صورت بگیرد.

توضیحات آمانو درباره سابقه فعالیت آژانس

آمانو ضمن استقبالش از برجام، گفت: در ماه جولای (تیر) بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را به‌عنوان مسئول انجام فعالیت‌های مرتبط با آن انتخاب کرد؛ مسئولیت من در زمینه راستی‌آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران می‌توان این وظیفه را به‌درستی انجام داد و توافقی را که ۲۰ ماه بر سر آن گفت‌وگو شد به سرانجام برسانیم.

وی تاکید کرد: ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم، نقشه راهی که تا الان قدم‌های چشمگیری در آن برداشته شده است. این نقشه راه بسیار محکم است و برنامه زمان‌بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس تا پایان سال میلادی پایان یابد.

آمانو با بیان این‌که ایران طبق برجام به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد، گفت: این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می‌کند تا اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای، افزود: باید متذکر شوم که بیش از ۱۲۰ کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد.

تاکید روحانی بر اجرای اساسنامه آژانس

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیروز در راستای رایزنی در زمینه اجرای توافق ایران و آژانس (نقشه راه) به تهران آمده بود، روز پرکاری را پشت‌سر گذاشت و علاوه بر رایزنی با اعضای کمیسیون برجام مجلس با رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان نیز دیدار کرد. او همچنین به پارچین رفت و از بخش های کارگاهی آن که ادعاهایی در رابطه با آن مطرح شده است بازدید کرد .

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار دیروز خود با آمانو با اشاره به همکاری گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان بین ایران و آژانس نیستیم.وی افزود: ما در اجرای برجام به‌طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم شما نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.

آمانو نیز در این دیدار با قدردانی از ترتیبات فراهم شده در جریان این سفر برای انجام ماموریت‌های آژانس اظهار امیدواری کرد گزارش کارشناسان آژانس در زمینه پی.ام.دی هر چه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای کشورهای مذاکره‌کننده در شورای حکام ارائه شود.

ظریف: پرونده طولانی اتهامات بی‌اساس، مختومه شود

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در دیدار آمانو خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته همکاری خوب و فعالی در مسیر شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود داشته و انتظار می‌رود با پایان مذاکرات، پرونده طولانی اتهامات بی‌اساس درخصوص ابعاد غیر صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مختومه شود. ظریف با تاکید بر اراده جدی ایران برای تداوم همکاری‌ها با آژانس ابراز امیدواری کرد روند همکاری‌های آینده، برخی گمانه‌های منفی در افکار عمومی کشورمان درباره این نهاد تخصصی بین‌المللی و جایگاه حرف‌های آن را به‌طور کامل مرتفع سازد.

کری: آژانس قانع نشود، تعهداتمان را اجرا نمی‌کنیم!

همزمان با سفر آمانو به ایران تسنیم خبر داد جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای در پاسخ به سوالات جو ویلیون، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی اعلام کرده : «اگر ایران تا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) نتواند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در حوزه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش، قانع سازد، ما تعهداتمان درباره رفع تحریم‌ها را انجام نمی‌دهیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها