شبکه مخابرات نفت به هیچ ماهواره و اینترنتی متصل نیست

انتقال استحصالات به صورت خوراک به پالایشگاه‌ها و تحویل فرآورده‌ها به انبارهای پخش انتقال مهمی در صنعت نفت است که باید به موقع و به روز و در سلامت اتفاق بیفتد. اگر یک روز این انتقال اعم از تحویل دادن خوراک و تحویل گرفتن فرآورده‌ها و... با مشکل مواجه شود، ظرفیت کافی برای ادامه دادن پالایشگاه‌ها به کارشان وجود ندارد. در اینجا نقش حیاتی خطوط لوله برای انجام این فعالیت‌ها به خوبی روشن می‌شود.
کد خبر: ۸۳۷۲۸۱
شبکه مخابرات نفت به هیچ ماهواره و اینترنتی متصل نیست

به عبارت دیگر خطوط لوله به منزله عروق خونرسان در پیکره یک انسان است که سلسله اعصاب آن هم مخابرات است که وظیفه کنترل انتقال صحیح را بر عهده دارد. به همین دلیل است که از بدو تاسیس شرکت ملی نفت و انتقال فرآورده ها، مخابرات در کنارش قرار گرفته است و از این روست که قدمت مخابرات نفت از مخابرات ایران بیشتر است.

این نیاز یک نیاز عملیاتی است که تفاوت‌هایی با مخابرات عمومی کشور دارد. به این معنا که در مخابرات عمومی گاهی بنابر برخی مصالح و مسائل فنی شاید لازم باشد برخی از سرویس‌های مخابرات قطع شود و این موضوع آسیب چندانی نداشته باشد، اما در مخابرات صنعتی مادامی که سیستم انتقال و پالایش تداوم دارد که امیدواریم همیشه با ضریب اطمینان بالایی تداوم داشته باشد، اجازه نداریم تحت هیچ شرایطی شبکه مخابرات نفت را خاموش کنیم؛ حتی به بهانه تعمیرات پیش‌بینی نشده. به همین دلیل، طراحی‌هایی که بر روی این شبکه انجام می‌گیرد به مراتب نیاز به دقت و هزینه بیشتری دارد و همه تجهیزات برای این‌که ضریب اطمینان بالایی داشته باشد به صورت دوتایی پیش‌بینی شده است. از این روست که شبکه مخابرات نفت از نظر وسعت دومین شبکه مخابراتی کشور بعد از مخابرات ایران و اولین شبکه مخابراتی صنعتی نفت در خاورمیانه شناخته شده است.

در حال حاضر، آخرین مدل روز مرکز تلفن دنیا بر پایه اینترنت پروتکل را در اختیار داشته و این افتخار را دارد که بزرگترین شبکه بر پایه IP از نظر وسعت متعلق به وزارت نفت است. از آنجا که امروزه با پیشرفت دیتا و انتقال اطلاعات تنها انتقال صدا کفایت نمی‌کند بنابراین، به سمت سیستمی رفته که بتواند تمام فضای صنعتی نفت کشور را پوشش دهد.

یکی از افتخارات و سربلندی‌های مهم سیستم مخابرات نفت که به آن می‌بالیم این است که ما یک شبکه اینترانت و بسته در اختیار داریم. یعنی در شبکه اصلی مخابرات نفت به هیچ ماهواره و اینترنتی متصل نیستیم و هیچ راه نفوذی در سیستم مخابرات نفت وجود ندارد. البته سرویس‌های اینترنتی برای همکارانمان وجود دارد، اما در مسیری مستقل و روی شبکه‌ای جداگانه. شبکه اینترانت برای عملیات صنعتی و شبکه اینترنت برای بهره‌برداری‌های خاص در نظر گرفته شده است که این دو شبکه از هم ایزوله و جدا هستند.البته برای مواقع بحران تدارکات و ماهواره‌ای تحت عنوان ماهواره ثریا پیش‌بینی کردیم که اگر زمانی اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای بیفتد و شبکه‌های زمینی (فیبر نوری، رادیویی) از کار بیفتد، تلفن‌های ماهواره‌ای ثریا را برای ارتباط در مواقع بحران به کار می‌گیریم.

محمدعلی پیشاهنگ

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها